دانلود پایان نامه مدیریت بازرگانی با عنوان تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (فایل word)

آیا قدرت چانه زنی خریداران با میزان فروش و سهم برند شرکت رابطه دارد؟ آیا تهدید تازه وارد های صنعت با میزان فروش و سهم برند شرکت رابطه دارد؟ هدف از اجرای این پروژه، بررسی و تطبیق الگوی پنج نیروی پورتر در صنعت لبنیات و نیروی موثر در محیط رقابتی ان می باشد. می توانید این پروژه مدیریت بازرگانی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
قیمت : 2,050,000 ریال
شناسه محصول : 2010446
نویسنده/ناشر/نام مجله :
سال انتشار: 1398
تعداد صفحات فارسي : 120
نوع فایل های ضمیمه : word
حجم فایل : 3 Mb
کلمه عبور همه فایلها : www.daneshgahi.com
عنوان فارسي : پایان نامه مدیریت بازرگانی با عنوان تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (فایل word)

چکیده

این پروژه با هدف بررسی محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی پورتر در شرکت لبنی کاله مازندران انجام گردیده است.وضع رقابت در یک صنعت به پنج نیروی اساسی بستگی دارد. قدرت مشترک این نیروها،سود نهایی با لقوه هر صنعت را تعیین میکند. قدرت مشترک نیروها ممکن است برای همه روشن باشد لیکن برای مقابله با آن ها استراتژیست ها ی صنعت لبنیات باید به عمق رفته ومنابع رقابت را تجزیه و تحلیل نمایند. جامعه آماری این تحقیق که  به صورت نمونه گیری ساده تصادفی انتخاب شده است،20نفر می باشند. داده ها بعد از جمع آوری از طریق پرسشنامه، با استفاده از نرم افزارspss  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و ﺑﺮ اﺳـﺎس نتایج، بین هر یک از نیروهای پورتر با میزان فروش وسهم بازار شرکت رابطه معناداری پيدا شد همچنین تاثیر قدرت چانه زنی خریداران نسبت به دیگر نیروها بیشتر میباشد لذا استراتژیستهای شرکت باید بر  قدرت چانه زنی خریداران تمرکز بیشتری داشته باشند. می توانید این پروژه مدیریت بازرگانی را به صورت فایل word دانلود نمایید.

مقدمه

امروزه رقابت به یکی از مباحث مهم در حوزه فروش وبازاریابی تبدیل شده ودر دستور کار اصلی شرکت ها قرار گرفته است. در یک رقابت سالم، بهبود مستمر فرایندها وروشها، هزینه ها را کاهش داده و کیفیت محصولات و خدمات را دائما افزایش میدهد. سازمان های غیر رقابتی در چنین شرایطی ناگریز از ایجاد تحول در ساختار خود یا خارج شدن از صحنه کسب وکار هستند. بنابراین تحلیل رقابتی نه تنها در تدوین راهبرد کسب وکار بلکه در زمینه تامین مالی شرکت ها، بازاریابی، تحلیل امنیت وبسیاری حوزه های تجاری دیگر نیز موثر است. چنین تحلیلی، چارچوبی جامع از تکنیک های تحلیلی ارائه داده و به شرکت این توان را می دهد که صنعت حوزه فعالیت خود را به طور کلی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد وسیر پیشرفت ان را در آینده پیش بینی نماید، رقبا را بشناسد وموقعیت خود را بهتر درک کند. بسياري از محققان جهت توجيه و تفسير رقابت‌پذيري و عوامل مؤثر بر آن، نظريه و مدل‌هايي را عرضه داشته اند و عوامل مؤثر بر رقابت‌پذيري را دسته بندي کرده و در قالب مدلهايي ارائه کرده اند. اين نظريه‌ها و مدل‌ها نيز از تنوع نسبتا زيادي برخوردارند.

رقابت موجود در بازار های امروز با گستردگی وتنوع بالاتری در مقایسه با  گذشته روبروست. بسیاری از شرکت ها در این محیط در تلاشند تا با تدوین استراتژیهای رقابتی مناسب به کسب مزیت رقابتی نایل گردیده وبا افزایش میزان رقابت پذیری محصولات خود، موجبات رشد وپیشرفت شرکت را فراهم سازند. پورتر راهبرد، تجارت و اقتصاد را به هم پيوند داد. مدل پنج نيروي رقابتي پورتر شهرت جهاني دارد.

تعریف مسئله

امروزه صنایع غذایی، یکی از مهم ترین وگسترده ترین صنایع فعال در عرصه اقتصاد جهانی میباشد. رشد روز افزون جمعیت، متنوع شدن سلایق مصرف کنندگان، افزایش اهمیت سلامت محصولات غذایی، تغذیه سالم به عنوان عامل پیش گیری از بروز بسیاری از امراض، برجسته تر شدن نقش مواد غذایی در زندگی بشر امروز می باشد.

شیر وفرآورده های آن، به عنوان یکی از مهم ترین مواد غذایی به شمار می آید. محصولات لبنی تامین کننده بخش قابل ملاحظه ای از انرژی مورد نیاز روزانه انسان بوده ومصرف این محصولات میتواند ضامن سلامت جسمی وطول عمر آدمی باشد. باتوجه به نقش این محصولات در زندگی انسان، هر فعالیتی که به نحوی بر فرآیند تولید وتامین انها موثر باشد، حائز اهمیت است وباید به شکل مناسبی مورد تحلیل قرار گیرد.

بنابراین در این تحقیق سعی شده که وضعیت صنعت لبنیات با نگاهی جامع ومفید مورد ارزیابی وتحلیل قرار گیرد تا در نهایت تصویری دقیق وکاربردی از وضعیت موجود به خواننده منتقل گردد. در این راستا با استفاده از روشی که مایکل پورتر در مدل رقابتی خود ارائه میدهد به بررسی ابعاد وجنبه های صنعت پرداخته و هر یک را مورد تحلیل قرار میدهیم.

مدل پنج نیروی پورتر نوعی ابزار راهبردی ودرون سازمانی است که جهت تجزیه وتحلیل میزان جذابیت (ارزش) ساختار های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. این مدل بدون شک یکی از متداول ترین ابزارهای راهبردی تجاری است و بارها کارایی خود را به اثبات رسانده است.

فهرست رئوس مطالب

فصل اول: مقدمه وکلیات تحقیق

1-1 -مقدمه1

1-2-تعریف مساله3

 1-3- فرضیات مساله4

 1-4-هدف از اجرا

1-5-توجیه ضرورت انجام طرح5

1-6-روش پژوهش وتکنیک های اجرایی5

 1-7-قلمرو تحقیق6

1-8-سوالات تحقیق6

1-9-پیشینه تحقیق6

فصل دوم:ادبیات تحقیق

 2-1-بخش اول:تعاریف،اصول ومبانی نظری11

2-1-1-تعریف استراتژی11

2-1-2-تعریف مدیریت استراتژی11

2-1-3-بررسی محیط سازمان11

 2-1-4-تجزیه وتحلیل محیط خارجی12

2-1-5-تجزیه وتحلیل محیط داخلی16

 2-1-6-مفهوم رقابت پذیری17

 2-1-7-مزیت رقابتی18

2-1-8- مزیت رقابتی پایدار19

2-1-9-تجزیه وتحلیل رقابت19

2-1-10-الگوی مبتنی بر پنج نیروی پورتر20

2-1-11-نیروی اول :شدت رقابت بین شرکت های رقیب21

2-1-12-نیروی دوم:توان بالقوه برای ورود رقبای جدید22

2-1-13-نیروی سوم:توان بالقوه برای توسعه محصولات جایگزین23

2-1-14-نیروی چهارم:توان عرضه کنندگان مواد اولیه در چانه زدن23

2-1-15-نیروی پنجم:توان مصرف کنندگان در چانه زدن24

2-1-16-منحنی تجربه25

2-1-17-تجزیه وتحلیل رقیب 25

2-1-18-شناسایی رقبای شرکت26

2-1-19-دیدگاه صنعت27

2-1-20-دیدگاه بازار27

2-1-21-تعیین اهداف رقبا28

2-1-22-شناسایی خطمشی رقبا 29

2-1-23-ارزیابی نقاط قوت وضعف رقیب30

2-1-24-براورد الگوی واکنشی رقبا32

2-1-25خط مشی های رقابتی33

2-1-26-جایگاه رقابتی 34

2-2-بخش دوم: صنعت لبنیات34

2-2-1-معرفی رقبای شناخته شده در صنعت لبنیات 34

2-2-2-شرکت صنایع شیر ایران (پگاه35

2-2-3-شرکت فراورده های لبنی رامک 35

2-2-4-شرکت لبنیات میهن35

2-2-5-شرکت لبنیات سحر 35

2-2-6-شرکت لبنیات هراز36

2-2-7-صنایع لبنی تین(دامداران36

2-2-8-تولید محصولات لبنی درایران طی سال 36

2-2-9-وضعیت لبنیات جهان در سال 37

2-2-10-فراورده های لبنی37

2-2-11شاخص های ساختاری38

2-2-12وضعیت مواد اولیه ومحصولات40

2-2-13الگوی مصرف شیر وفراورده های لبنی41

2-2-14تولیدکنندگان عمده شیر ومحصولات لبنی42

2-2-15تولید43

2-2-16صادرات 44

2-2-17واردات45

2-2-18وضعیت تکنولوژی47

2-2-19مواد اولیه 47

2-2-20ذینفعان47

2-3-بخش سوم:استراتژی های رقابتی 50

2-3-1-استراتژیهای عمومی سه گانه51

2-3-2-پیشرو بودن در هزینه کم51

2-3-3-تمایز 52

2-3-4-تمرکز53

2-3-5-تشریح نقش استراتژیک خریداران53

2-3-6-نیازهای خرید در ارتباط با توانمندیهای شرکت54

2-3-7-پتانسیل رشد خریدار55

2-3-8-قدرت چانه زنی خریداران57

2-3-9-هزینه ارائه خدمات به خریداران57

2-3-10-گسترش دامنه گزینش خریداران58

2-3-11-محصولات جایگزین59

2-3-12-معرفی انواع محصولات جایگزین60

2-3-13-تشریح نقش استراتژیک محصولات جایگزین 60

2-3-14-موانع ورود به صنعت لبنیات61

2-3-15-مزیت مقیاس61

2-3-16-تمایز محصول63

2-3-17-نیاز به سرمایه 64

2-3-18-دسترسی مطلوب به مواد اولیه65

2-3-19-سیاست های دولت66

2-3-20-دسته بندی استراتژیک رقبای موجود در صنعت 68

2-3-21-میزان دریافت شیر خام (ارتباط با تامین کنندگان68

2-4-بخش چهارم : معرفی شرکت لبنی کاله69

2-4-1-محصولات شرکت70

فصل سوم:روش تحقیق

3-1-ابزارجمع آوری داده ها72

3-2-ویژگی های فنی وابزاری اندازه گیری72

3-2-1-روایی 72

3-2-2-پایایی73

3-3-روش تجزیه وتحلیل داده ها74

فصل چهارم:محاسبات و یافته های تحقیق

4-1-بررسی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان76

4-1-1-بررسی پاسخ دهندگان از نظر جنسیت76

4-1-2-بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سطح تحصیلی77

4-1-3-برسی وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سن78

4-2-بررسی توصیفی نمرات به تفکیک خرده مقیاس های پرسشنامه پورتر80

4-3- آزمون نرمالیته نظرات83

4-4- آزمون سوال اول تحقیق 84

4-5- آزمون سوال دوم تحقیق85

4-6- آزمون سوال سوم تحقیق 85

4-7- آزمون سوال چهارم تحقیق86

4-8- آزمون سوال پنجم تحقیق87

فصل پنجم:نتیجه گیری وپیشنهادات

5-1- مقدمه 89

5-2- آزمون سوال اول تحقیق 89

5-3- آزمون سوال دوم تحقیق 89

5-4- آزمون سوال سوم تحقیق90

5-5- آزمون سوال چهارم تحقیق90

5-6- آزمون سوال پنجم تحقیق90

5-7- نتیجه گیری وتوصیه های استراتژیک91

5-8-پیشنهاد برای تحقیقات آتی94

5-9-محدودیت های تحقیق 95

منابع96

ضمایم وپیوست 98

 


Keywords: استراتژی محیط رقابتی صنعت لبنیات مدل پنج نیروی مایکل پورتر
این برای گرایش های: مدیریت بازرگانی، کاربرد دارد. سایر ، را ببینید. [ برچسب: ]

Skip Navigation Linksصفحه اصلی > دپارتمان ها > دپارتمان علوم انسانی > مديريت > گرایش ها > مدیریت بازرگانی > محصولات قابل دانلود مدیریت بازرگانی > پروژه های آماده مدیریت بازرگانی > پایان نامه مدیریت بازرگانی با عنوان تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (فایل word)