نگرش به انسان در مکاتب مختلف مبنای بسیاری از رفتارها را در آن جامعه تشکیل می¬دهد. در اسلام تفکیکی بین دنیا و آخرت صورت نگرفته است و آخرت ادامه حیات دنیوی محسوب می¬شود لیکن اصالت دادن به دنیا و محبوب و مقدم داشتن آن مذموم شمرده شده است. بر این اساس هر نوع فعالیت دنیوی با نیت اخروی، عبادت بوده و در انسان مسلمان برای تلاش و اصلاح امور دنیوی و خدمت به بندگان خدا یک تعهد محسوب می¬شود. مدیریت اسلامی در سطحی بالاتر از مدیریت غربی به مسائل مدیریت و محور آن (انسان) توجه دارد. چه اینکه مدیریت غربی بیشتر به روش¬ها و فنون مدیریتی پرداخته است، در حالیکه مدیریت اسلامی و قرآن ضمن توجه به این موارد، به انسان نیز توجه اکید و خاص داشته و کلیه فعالیت¬ها و وظایف مدیریت را حول انسان طراحی می¬کند. لذا در این پژوهش به مدله نمودن اصول مدیریت اسلامی، پرداخته شده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات روش ترکیبی pls و ISM می باشد. در این پژوهش به منظور پر کردن پرسشنامه¬ها، از 10 فرد خبره در این زمینه استفاده می¬گردد. مطابق مدل ساختاری تفسیری استخراج شده سطح اول سلسله مراتب متعلق به " به بعد مدیریتی (3)" ، سطح دوم سلسله مراتب متعلق به " بعد انسان (1) و بعد اجتماعی (2)" و سطح سوم سلسله مراتب متعلق به " بعد ارزشها (3)" می¬باشد، این بدان معنا است که این متغیرها از باقی متغیرها اثر می¬پذیرد. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که بعد خداوندی، بعد مدیریتی، بعد انسان، بعد ارزشها، بعد اجتماعی بر مدیریت اسلامی تاثیر مثبت و معنادار دارد. می توانید این پژوهش رشته مدیریت دولتی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
مدیریت یکی از علوم با اهمیت و از جمله مسائل بسیار مهم و خطیر و از دشوارترین و در عین حال از ظریف-ترین کارهای انسانی است. به طوری که امروزه در جوامع صنعتی، اولین عامل در پیشرفت کارها و به طور کلی توسعه و پیشرفت هر جامعه¬ای مرهون موفقیّت¬های به دست آمده از ناحیه مدیریت می¬باشد. از این رو هر مؤسسه و سازمان برای نیل به اهداف مورد نظر، نیازمند نوعی مدیریت است.
فرایند مدیریت از جمله مسائل بسیار مهم و خطیر جوامع بشری است و از آنجا که انقلاب اسلامی ایران حاکمیت اصول و ارزش¬های الهی بر محیط اجتماعی از جمله نهادها و سازمان¬های مربوط به آن را ضروری ساخته است؛ بنابراین تبیین رسالت مراکز علمی و پژوهشی بویژه مراکز فعال در زمینه مدیریت اسلامی در تحقق اهداف نهضت تولید علم و ضرورت توجه به مدیریت اسلامی از آرمان¬های بسیار مهم این نظام محسوب می¬شود. با عنایت به لزوم حاکمیت ارزش¬های الهی در سازمان¬های اسلامی، لازم است تا شیوه خاص مدیریت اسلامی نیز در آنها اجرا گردد تا به موفقیت¬های منحصر به فرد خود، که همان تعالی انسانی می¬باشد، دست یابند. بدیهی است دستیابی به این مهم بایستی با نقشه راه تبیین شود.
بیان مسئله
بحث و مقوله مدیریت در معنای اعم آن، از کهن¬ترین مسایل بشری به شمار می¬آید. به یک اعتبار، تبار این مسئله به آفرینش آدمی و آغاز حیات انسان در کره خاکی می¬رسد. با تکثیر نسل انسان و شکل¬گیری نهادهایی چون خانواده، قوم، قبیله، طبقه اجتماعی و اقتضایاتی که نحوه حیات جمعی آدمی بدنبال داشت، عملاً مسئله مدیریت و لوازم و توابع مترتب بر آن در ذهن آدمی پدیدار گشت. در سالیان دور مباحثی که می¬توان امروزه آنها را از متفرعات علم مدیریت به حساب آورد، ذیل مسایل علوم دیگری همچون سیاست، الهیات، کلام و حتی عرفان مطرح می¬شد اما در عصر جدید و با گسترش دانش¬های مختلف و تعیین حد و مرز علوم، این مباحث پراکنده به اضافه یافته¬های جدید دانشمندان در حوزه¬های متنوع معرفتی، از جمله روانشناسی، جامعه¬شناسی، فلسفه، انسان شناسی و ... زیر چتر رشته¬ای بنام مدیریت درآمد.
به شمار مکاتب موجود در جهان، درباره انسان نظریه وجود دارد. به هر اندازه که این نگاه¬ها به انسان متفاوت باشند، علوم انسانی مترتب بر آن نیز تفاوت خواهد یافت. اسلام دینی است که به اقتضای زمان¬های مختلف و متناسب با شرایط اجتماعی گوناگون، رهنمودهای خاصی را ارائه می¬دهد و مبتنی بر اصول و مبانی عقیدتی می-باشد. تعبیر مدیریت اسلامی حاکی از این است که مدیریت می¬تواند دارای دو وصف اسلامی و غیراسلامی باشد، مدیریت اسلامی واجد خصوصیات و ویژگی¬هایی است که می¬تواند در موفقیت سازمانها نقش اساسی ایفا نماید، این ویژگی¬ها در بطن دستورها، توصیه¬ها، نظرها و شیوه¬های به کار رفته شده توسط پیشوایان دین حضور و وجود عینی داشته است.
اهمیت و ضرورت تحقیق
نگرش به انسان در مکاتب مختلف مبنای بسیاری از رفتارها را در آن جامعه تشکیل می¬دهد. در اسلام تفکیکی بین دنیا و آخرت صورت نگرفته است و آخرت ادامه حیات دنیوی محسوب می¬شود لیکن اصالت دادن به دنیا و محبوب و مقدم داشتن آن مذموم شمرده شده است. بر این اساس هر نوع فعالیت دنیوی با نیت اخروی، عبادت بوده و در انسان مسلمان برای تلاش و اصلاح امور دنیوی و خدمت به بندگان خدا یک تعهد محسوب می¬شود.
با مطالعه تاریخ زندگی بشر، متوجه خواهیم شد آنچه را که ما امروزه مدیریت می¬نامیم، از دیرباز برای انسان ضروری تلقی می¬شده و در اغلب فعالیت¬های وی حضور داشته است. از گذشته نظریه¬های مدیریت و سازمان بدون آنکه مدون و منظم شده باشند، به کار گرفته می¬شدند و در شرح احوال و اعمال پیامبران، رهبران، سرداران و بزرگان در عصرهای گذشته کاربرد آن مشهود است.
در جهت بومی¬سازی و توجه به بافت در علوم انسانی و با توجه به فرهنگ جامعه هدف، الگوهای مختلف مدیریت مبتنی بر روش¬های کاملاً علمی را طراحی و اجرا کرد. محققان زیادی به مسئله¬ی بافت اشاره می¬کنند و بر پرهیزکردن از الگوهای خارج از بافت در تحقیقات و تحلیل سیستم¬ها و موسسات آموزشی تاکید می¬کنند. با توجه به بافت اسلامی در فرهنگ ایران، استخراج اصول و راهبردها از منابع دینی (قرآن و سنت) از جمله مهمترین کارهایی است که پژوهشگران اسلامی باید انجام دهند تا علوم انسانی اسلامی محقق شود. مدیریت آموزشی با رویکرد اسلامی در یک جامعه اسلامی می¬تواند منشاء تحول در عرصه تعلیم و تربیت باشد.
فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اول:کلیات تحقیق 2
1-1 مقدمه 3
1-2 بیان مسئله 4
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1-4 اهداف تحقیق 7
1-4-1 هدف اصلی 7
1-4-2 اهداف فرعی 7
1-5 قلمرو تحقیق 7
1-5-1 قلمرو محتوائی 7
1-5-2 قلمرو زمانی 7
1-6 تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات و واژگان 8
1-6-1 تعاریف مفهومی 8
1-6-2 تعاریف عملیاتی 8
1-7 مراحل اجرایی تحقیق 10
فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق 11
2-1 مقدمه 12
2-2 علم مدیریت 13
2-3 بررسی امکان تأثیر اندیشه اسلامی بر تصمیم گیري 15
2-4 فلسفه اخلاق در علم مدیریت 17
2-5 مدیریت در چارچوب فلسفه زندگی 19
2-6 دین اسلام و مدیریت 20
2-7 مدیریت اسلامی 22
2-8 پارادايم مديريت اسلامي 25
2-9 موضوع مدیریت اسلامی 27
2-10 رویکردها به مدیریت اسلامی 29
2-11 اهداف اصلی مدیریت اسلامی 30
2-12 عدالت اجتماعی در مدیریت اسلامی 31
2-13پیاده سازی مدیریت اسلامی 32
2-14 راه های رسیدن به مدیریت اسلامی 33
2-15 مدیریت رایج و کاستی ها 34
2-16 ضرورت جایگزین نمودن مدیریت اسلامی با مدیریت فعلی 35
2-17مقایسه اهداف مدیریت غربی با اهداف مدیریت اسلامی 36
2-18 مقایسه ویژگیهاي مدیران معمول و مدیران اسلامی 37
2-19 اهداف حکومت اسلامی چیست؟ 38
2-20 شاخص های مدیریت اسلامی 39
2-21 الگوسازی و الگوپذیری در مدیریت اسلامی 41
2-22 اهمیت و ضرورت مدیریت اسلامی 42
2-23 مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان 46
2-24 مدیریت اسلامی در مقابل مدیریت غربی 49
2-25 نقاط قوت و ضعف رويکرد تطبيقي به علم مديريت اسلامي 51
2-26 موانع تحقيق در باب مديريت در اسلام 52
2-27 پیشینه پژوهش 53
2-27-1پیشینه تحقیقات داخلی 53
2-27-2پیشینه تحقیقات خارجی 59
2-28 ارائه لیست اصول مدیریت اسلامی 62
جمع بندی 73
فصل سوم:روش تحقیق 75
3-1 مقدمه 76
3-2روش تحقیق 77
3-3 جامعه آماري و نمونه آماری 77
3-4 روش گردآوری اطلاعات 78
3-5 ابزار جمع آوري اطلاعات 79
3-6 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 79
3-6-1 مدلسازی ساختاری تفسيری در پژوهشها 83
3-6-2 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات: مدلیابی معادلات ساختاری 84
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 86
4-1 مقدمه 87
4-2 وضعیت آماری پاسخ دهندگان 88
4-2-1 وضعیت پاسخ دهندگان از نظر میزان تحصیلات 88
4-2-2 وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سابقه کار 89
4-3 مدل سازی ساختاری تفسیری 90
4-3-1 تعیین متغیرها 90
4-3-2 به دست آوردن ماتریس خودتعاملی ساختاری 90
4-3-3 بدست آوردن ماتریس دستیابی 93
4-3-4 سازگار كردن ماتریس دستیابی 96
4-3-5 تعیین سطح متغیرها و تشکیل ماتریس مخروطی 100
4-3-6 تجزیه و تحلیل MICMAC 103
4-4 بررسی برازش مدل با مدلیابی معادلات ساختاری 107
4-4-1 بررسی برازش مدل های اندازه گیری 107
4-4-1-1 پایایی شاخص 107
4-4-1-2 روایی واگرا 112
4-4-2 بررسی برازش مدل ساختاری 113
4-4-2-1 فاکتور افزایش نرخ واریانس 113
4-4-2-2 ضرایب معناداری z (مقادیر t-values) 115
4-4-2-3 معیار R Squares یا R2 118
4-4-2-4 معیار اندازه تأثیر (f2) 119
4-4-2-5 معیار Q2 (Stone-Geisser criterion) 121
4-4-3 بررسی برازش مدل کلی 122
4-4-3-1 معیار GOF 122
4-5 آزمودن فرضیه ها 123
4-5-1 بررسی ضرایب معناداری z مربوط به هریک از فرضیه ها 123
جمع بندی 126
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات 127
5-1 یافته های اصلی تحقیق 128
5-2 محدودیتهای پژوهش 135
5-3 پیشنهادات 135
5-3-1 پیشنهادهایی جهت بهبود 135
5-3-2 پیشنهادهایی برای انجام تحقیقات آتی 136
منابع و مآخذ 137
منابع فارسی 138
منابع انگلیسی 143
پیوستها 145
پیوست الف) پرسشنامه 146
پیوست ب) خروجی نرم افزار 152