تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران، صورت پذیرفته است. مدیریت سرمایه در گردش نقش مهمی را در عملکرد بهتر شرکتها بازی میکند. لذا تعیین سیاستهای مناسب در این جهت میتواند تأثیر بیشتر و بسزائی داشته باشد. چراکه هرچه عملکرد شرکتها بهتر گردد ارزش آنها نیز افزایش مییابد. از این رو میتواند گفت ثروت سهامداران نیز افزایش پیدا خواهد کرد. برای آزمون ارتباط بین متغیرهای پژوهش از مدلهای رگرسیون چندمتغیره خطی استفاده شده است. همچنین دو فرضیه برای پژوهش تدوین گردید. نمونه آماري پژوهش شامل 137 شركت طي سالهاي 1388 لغایت 1392 (بازه 5ساله) تعداد مشاهدات 685 سال- شرکت است. یافتههای پژوهش حاکی از ایناست که سیاستهای سرمایهگذاری جسورانه بر ثروت سهامداران اثر مثبت دارد و بر 65 درصد تغییرات آن تأثیر دارد. درباره فرضیه دوم می¬توان گفت سیاستهای تأمین مالی جسورانه بر ثروت سهامداران اثر منفی دارد و 63 درصد تغییرات ثروت سهامداران به وسیله سیاستهای جسورانه تأمین مالی اتفاق میافتد. می توانید این پژوهش مدیریت بازرگانی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
سرمایه در گردش از اقلام ساختار مالی هر واحد انتفاعی تلقی می¬شود. مدیریت سرمایه در گردش عبارت است از مدیریت منابع و مصارف وجوه که در تداوم فعالیت و حداکثر نمودن ثروت سهامداران تاثیر بسزایی دارد سیاست¬ها و رویه¬هایی که خط مشی مدیران مالی را به وجود می¬آورند، مبتنی بر این فرض می¬باشند که شرکت برخی از تصمیمات اصلی را گرفته و آنها را به اجرا در آورده است (مدرس و عبداللهزاده، 1388). این تصمیمات شامل تعیین و انتخاب نوع کالا و خدمتی است که باید عرضه شود و نحوه تأمین مالی (برای تهیه دارایی¬های ثابت) شرکت است که این تصمیمات در فرآیند سودآوری شرکت در بلندمدت نقش اصلی و تعیین کننده ایفا می¬کند؛ بنابراین سیاست¬های سرمایه در گردش اصولاً، با هدف افزایش سود هر سهم تعیین نمی-شود بلکه مدیران بدنبال کسب نقدینگی مطلوباند تا بتوانند در سایه آن اهداف سودآور شرکت را تامین کنند تا از این طریق برای سهامدارن خلق ثروت نماید.
بیان مسئله
دنیای اقتصادی به سرعت در حال تغییر و تحول می¬باشد. تغییرات سریع فن¬آوری همگام با افزایش رقابت جهانی مسئولیت مدیران را در فعالیت¬هایشان سنگین¬تر می¬کند. یکی از فعالیت¬های مدیران¬، تصمیم-گیری می¬باشد. مسئله تصمیم¬گیری در تمام زمینههای امور مالی به چشم می¬خورد و این قاعده از مدیریت سرمایه در گردش مستثنی نیست (مدرس و عبداللهزاده، 1388).
از نظر زمانی میتوان داراییها و بدهیها را به دو طبقه کوتاهمدت (جاری) و بلندمدت (غیرجاری) تقسیمبندی کرد. همانطورکه در متون مدیریت مالی بیانشده است، داراییهای جاری را سرمایه در گردش و مابهالتفاوت داراییهای جاری و بدهیهای جاری را سرمایه در گردش خالص مینامند. یکی از مسائل اساسی مدیریت مالی اداره انواع داراییهای و بدهیهای جاری است. در تئوری، داراییهای جاری معمولاً نسبت داراییهای ثابت بازده کمتری دارند. بدهیهای جاری نیز در مقایسه با سایر انواع روشهای تامین مالی از هزینه کمتری برخوردارند. بنابراین ترکیب داراییها و بدهیهای جاری نسبت به یکدیگر و نسبت به مجموع داراییها بسیار مهم است زیرا نامناسب بودن آن به دلیل کسب بازده کم یا ایجاد هزینه زیاد موجب کاهش ارزش شرکت میشود. لذا مدیران مالی باید اولاً ترکیب مناسبی بین داراییهای جاری و کل داراییهای از یک طرف و کل بدهیها و بدهیهای جاری و حقوق صاحبان سهام از طرف دیگر ایجاد کند، ثانیاً در ارتباط با اجزای تشکیلدهنده سرمایه در گردش و میزان هریک به گونهای تصمیم بگیرد که در نهایت هدف حداکثرسازی ارزش شرکت را تحقق بخشد (مدرس و عبداللهزاده، 1388). بنابراین، مدیریت سرمایه در گردش عبارتست از اداره انواع داراییهای جاری و بدهیهای جاری و تعیین مقدار بهینه برای هریک.
بحرانهای نقدینگی اخیر اهمیت مدیریت و کنترل سرمایه در گردش را پر رنگتر میکند. مدیران برای رسیدن به سرمایه در گردش بهینه باید بده بستان بین بیشینه سازی سودآوری و نقدینگی را کنترل کنند. از یک مدیریت سرمایه در گردش بهینه انتظار میرود که بهصورت مثبت برای شرکت خلق ارزش کند. تحقیقات تجربی نشان داد که مدیریت سرمایه در گردش کارا، ارزش بازار یک شرکت را افزایش میدهد؛ در نهایت تأثیر مثبتی بر ارزش صاحبان سهام دارد (ساندی و همکاران، 2012). حال مسئلهای که برای سرمایهگذاران مطرح است این میباشد که آیا سیاستهای جسورانه مدیریت سرمایه در گردش تأثیری بر ثروت آنها دارد. برایناساس مسأله اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.
اهمیت موضوع تحقیق
نقش بورس اوراق بهادار تهران در اقتصاد هر کشور مهم و با اهمیت میباشد. بررسی عملکرد مالی و نظارت بر وضعیت مالی بورس اوراق بهادار تهران، برای سپرده¬گذاران، مالکان، سرمایهگذاران بالقوه، مدیران و البته تنظیمکنندگان بازار با اهمیت قلمداد می¬شود. امروزه هرگونه تحول در بورس اوراق بهادار می¬تواند تا حد زیادی بر فعالیت¬های تجاری کشور تأثیرگذار باشد. بطوریکه بعد از آغاز مجدد بورس اوراق بهادار شاهد تغییرات محسوسی در اقتصاد کشور بوده است.
باتوجه به اینکه سهامداران بهدنبال سرمایهگذاری مطمئن میباشند و سیاستهای مدیریت در سرمایه در گردش بر منافع آنها مؤثر است (گیل و بیگر، 2013). در این پژوهش به بررسی اثر سیاستهای مدیریت در سرمایه در گردش جسورانه با ثروت سهامداران پرداخته میشود.
قلمرو تحقیق
بهطور کلی دامنه هر تحقیق باید مشخص و محدود باشد، دامنه تحقیق فعلی هم به شرح زیر مشخص و محدود می¬باشد:
قلمرو مکانی: این تحقیق در بورس اوراق بهادار تهران انجام میگیرد.
قلمرو زمانی: دوره زمانی این تحقیق از سال 1388 لغایت 1392 می¬باشد.
قلمرو موضوعی: از لحاظ موضوعی در حوزه مدیریت مالی و سرمایهگذاری میباشد.
جامعه آماری در این تحقیق شرکت¬های تولیدی و منتخب پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که دارای شرایط زیر باشد را شامل میشود:
الف) نمونه¬های انتخاب شده قبل از سال 1388 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشند.
ب) به لحاظ افزایش قابلیت مقایسه، دوره مالی آن منتهی به اسفند ماه باشد.
ج) طی سال¬های مورد مطالعه تغییر فعالیت یا تغییر سال مالی نداده باشد.
د) وقفه بیشتر از شش ماه در معاملات آنها رخ نداده باشد.
هـ) نوع فعالیت شرکت، تولیدی بوده، لذا موسسات مالی، سرمایهگذاری و بانکها در نمونه آورده نمیشوند.
و) حقوق صاحبان سهام این شرکتها منفی نباشد.
ی) اطلاعات مورد نياز براي محاسبه متغيرهاي تحقيق در سالهاي مورد بررسي موجود باشد.
ساختار تحقیق
تحقیق حاضر از 5 فصل تشکیل شده است. مطالبی که در این تحقیق ارئه شده بطور خلاصه به شرح زیر است:
فصل اول: کلیات تحقیق شامل مقدمه، بیان موضوع، اهداف تحقیق، اهمیت موضوع تحقیق، فرضیات تحقیق، قلمرو تحقیق، روش تحقیق، اطلاعات مورد نیاز و روش¬های جمع¬آوری و تجزیه¬وتحلیل، تعریف واژه¬ها و اصطلاحات و ساختار تحقیق.
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق شامل، مروري بر تحقيقات خارجي، مروري بر تحقيقات داخلي.
فصل سوم: روش شناسایی تحقیق شامل روش اجرایی تحقیق، تعریف و تبیین جامعه، نمونه و روش اندازهگیری، ابزار اندازه¬گیری، نحوه اجرای ارزشیابی، طرح تحقیق.
فصل چهارم: تجزیه¬وتحلیل و ارزشیابی اطلاعات (یافته¬های تحقیق) شامل؛ مقدمه، فرضیه¬های تحقیق.
فصل پنجم: خلاصه، نتیجه¬گیری، پیشنهادها.
چکیده................................................................................................................. ز
فصل اول: کلیات تحقیق .................................................................................... 1
1-1) مقدمه.................................................................................................................... 2
1-2) بیان مسئله............................................................................................................... 2
1-3) اهداف تحقیق.......................................................................................................... 4
1-4) اهمیت موضوع تحقیق............................................................................................. 4
1-5) سؤالات تحقیق....................................................................................................... 4
1-6) فرضیههای تحقیق.................................................................................................. 5
1-7) قلمرو تحقیق........................................................................................................... 5
1-8) روش تحقیق.................................................................................................................. 5
1-9) تعریف واژه¬ها و اصطلاحات.................................................................................... 6
1-10) ساختار تحقیق ......................................................................................................... 7
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق ...................................................................................................... 8
2-1) مقدمه...................................................................................................................... 9
بخش اول: ادبیات تحقیق ...................................................................................................... 10
2-2) ماهیت و اهمیت سرمایه در گردش .................................................................................... 10
2-3) عوامل مؤثر بر سرمایه در گردش................................................................................ 11
2-3-1) مدیریت وجوه نقد ....................................................................................... 11
2-3-2) نسبت بدهی ................................................................................................... 12
2-3-3) جریان نقدی عملیاتی ........................................................................................ 12
2-3-4) ابزارهای کنترل ریسک ...................................................................................... 12
2-4) راهبردهای مختلف سرمایه در گردش و تامین مالی ......................................................................... 13
2-4-1) مدیریت داراییهای جاری ........................................................................ 16
2-4-1-1) مدیریت محافظهکارانه داراییهای جاری ....................................................................... 16
2-4-1-2) مدیریت جسورانه دارایی¬های جاری .............................................................................. 16
2-4-2) مدیریت بدهی¬های جاری .............................................................................. 17
2-4-2-1) مدیریت محافظهکارانه بدهیهای جاری ........................................................................ 17
2-4-2-2) مدیریت جسورانه بدهی¬های جاری ............................................................................... 17
2-5) مدیریت سرمایه¬ در گردش، ریسک و بازده ....................................................................................... 18
2-6) ویژگی¬های ریسک و بازده با توجه به مدیریت دارایی¬های جاری و بدهی¬های جاری ...................... 19
2-7)نسبتهای مالی و مدیریت سرمایه در گردش ............................................................... 20
2-8) اجزاء سرمایه در گردش ............................................................................................... 22
2-8-1) داراییهای جاری ................................................................................................. 22
2-8-1-1) وجه نقد ................................................................................................ 22
2-8-1-2) سرمایهگذاری کوتاهمدت ................................................................................................. 24
2-8-1-3) حسابهای دریافتنی ....................................................................................................... 25
2-8-1-4) موجودی کالا ....................................................................................... 25
2-8-2) بدهیهای جاری ................................................................................................. 25
2-8-2-1) حسابهای پرداختنی ...................................................................................................... 25
2-8-2-2) وام¬های کوتاه¬مدت ............................................................................. 26
2-8-3) چرخه تبدیل وجه نقد ........................................................................................ 26
2-9) سود، ثروت، ارزش و بازده ........................................................................................... 28
2-10) تئوری ارزش .............................................................................................. 28
2-10-1) انواع ارزشها ........................................................................................................ 29
2-10-2) فرآیند ارزشیابی .................................................................................................. 30
2-10-3) اصول تئوری ارزشیابی ..................................................................................... 30
2-10-4) رویکردهای ارزشیابی .......................................................................................... 31
2-11) تعیین ارزش شرکت ............................................................................................... 33
2-12) سرمایه در گردش و ارزش .......................................................................................... 33
بخش دوم: پیشینه پژوهش ..................................................................................................... 34
2-13) پژوهشهای داخلی ...................................................................................................... 34
2-14) پژوهشهای خارجی .................................................................................................. 36
2-15) خلاصه تحقیقات انجام شده ............................................................................................ 39
2-16) خلاصه فصل ........................................................................................................ 41
فصل سوم: روششناسی تحقیق...................................................................................... 42
3-1) مقدمه.............................................................................................................. 43
3-2) روش تحقیق ..................................................................................................... 43
3-3) تعریف جامعه آماری و حجم نمونه .................................................................... 44
3-4) روش گردآوری دادهها و ابزارهای تحقیق ...................................................... 45
3-5) روش¬های تجزیه¬وتحلیل اطلاعات ....................................................................... 45
3-5-1)روشهای آماری......................................................................................... 45
3-5-1-1)آمار توصیفی......................................................................................... 45
3-5-1-2)آمار استنباطی........................................................................................ 45
3-5-2)آزمون پیش فرض استفاده از مدل رگرسیون .................................................... 45
3-5-2-1)آزمون نرمال بودن متغیر وابسته و جمله خطا ......................................................... 46
3-5-2-2) آزمون مناسب بودن الگوي خطي و نداشتن نقاط نامربوط ............................................. 46
3-5-2-3) آزمون عدم خودهمبستگي خطاها........................................................... 46
3-5-2-4) آزمون همساني خطاها........................................................................ 46
3-5-2-5) آزمون همخطی متغیرها .......................................................................... 47
3-6) مدلهای تحقیق ................................................................................... 47
3-7)خلاصه فصل ................................................................................................... 48
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها ................................................................................ 49
4-1) مقدمه ............................................................................................................................ 50
4-2) آزمونهاي آماري لازم جهت تحلیل رگرسیون چند متغیره ................................................................... 50
4-3) آزمون پیش فرضهای مدل رگرسیونی ...................................................................... 51
4-3-1) آمار توصیفی مدلهای نهایی ......................................................................... 51
4-3-2) آزمون نرمال بودن متغیرهای وابسته ........................................................... 52
4-3-3) آزمون مانایی متغیرهای مدل ...................................................................... 53
4-3-4) آزمون همخطی .......................................................................................... 54
4-3-5) برآورد مدل و تجزیه و تحلیل آزمون فرضیههای پژوهش.......................................... 55
4-3-5-1) آزمون F لیمر................................................................................ 56
4-3-5-2) آزمون هاسمن............................................................................................ 56
4-3-5-3) نتایج آزمون فرضیه اول ................................................................ 57
4-3-5-4) نتایج آزمون فرضیه دوم ................................................................... 58
4-3-6) آزمون همسان بودن واریانس خطا ........................................................... 60
4-3-7) آزمون نرمال بودن جملات خطا .................................................................... 61
4-4) خلاصه فصل .................................................................................................... 62
فصل پنجم: خلاصه، نتیجه و پیشنهادهای تحقیق .............................................................. 63
5-1)مقدمه............................................................................................................ 64
5-2) خلاصه نتیجه¬گیری و نتايج تحقیق .................................................................................. 64
5-3) نتیجه، بحث و مقایسه نتایج تحقیق ................................................................. 66
5-4) محدودیتهای تحقیق ............................................................................................. 66
5-5)پیشنهادهای تحقیق ................................................................................................... 67
5-5-1)پیشنهادهای حاصل از نتایج تحقیق ......................................................... 67
5-5-2)پیشنهاد برای تحقیقات آتی ...................................................................... 67
منابع و مأخذ.......................................................................................................... 69
منابع فارسی................................................................................................................. 70
منابع انگلیسی.............................................................................................................. 72
پیوست-ها................................................................................................................ 76
چکیده انگلیسی ......................................................................................................... 88