مديريت دانش را مي توان به عنوان روشي براي بهبود عملكرد، بهره وري و رقابت پذيري، بهبود كارآمد كسب و تسهيم استفاده از اطلاعات درون سازمان، ابزاري براي تصميم گيري بهبود يافته، طريقي براي بدست آوردن بهتر روش ها، راهي براي كاهش هزينه ها و دير كردهاي پژوهشي و روشي براي سازمان نوآورشدن ديد(18). مديريت دانش در بهبود کيفيت کار، افزايش کارايي، داشتن اطلاعات به روز، افزايش اثر بخشي، رضايتمندي مشتري و بهبود تصميم گيري موثر است. پياده سازي مدیریت دانش در سازمان مستلزم آنست كه عوامل سازماني از جمله ساختار و فرهنگ و تكنولوژي، منابع انساني و جهت گیری سیاسی داراي ويژگي هاي خاصي بوده و از انسجام و هماهنگي لازم برخوردار باشد. خلق دانش و انتقال دانش دو فعاليت اصلي و كليدي مديريت دانش در نظر گرفته شده است. خلق و انتقال دانش مستلزم ساختار خاصي در سازمان است. ساختار سازماني بيانگر شيوه و روشي است كه افراد ومشاغل در يك سازمان ترتيب داده شده اند به طوري كه انجام امور سازماني فراهم گردد. ساختار مي تواند مشوق يا مانع مديريت دانش باشد. وجود رسميت بالا در فرآيند ها، تمركز در تصميم گيري، روابط پيچيده مانع توليد دانش و انديشه هاي جديد مي شود. در حاليكه توزيع قدرت و انعطاف پذيري در فعاليت ها موجب افزايش خلق دانش شده و انتقال دانش را در سازمان تسهيل مي نمايد. می توانید این تحقیق مدیریت دولتی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
با تغييرات سريع و مداوم فناوري اطلاعات و اينترنت، مدلهاي سنتي کسب و کار مجبورند براي بقاء با محيط کسب وکار سازگاري يابند. جهاني گرايي و رقابت منجر شد تا دانش به عنوان ارزشمندترين منبع استراتژيک شناخته شود و توانايي سازمان به منظور کاربرد دانش براي استفاده از فرصت هاي بازار و حل مسئله مهمترين توانايي آن گردد. از آن جهت که دانش نقش استراتژي مهمي را بدست آورده است بسياري از شرکت ها به علت مزيت رقابتي دانش و اهرم قدرت و نفوذ آن، مديريت دانش را بطور موثر به کار مي گيرند. هاگی و کینگستون (2003) بيان نموده اند که مديريت دانش عبارتست از طراحي سنجيده و آگاهانه فرايندها، ابزارها، ساختارها به وسيله اينترنت با هدف افزايش نوسازي، سهيم سازي، بهبود و کاربرد دانش در سه عنصر –ساختاري، اجتماعي، انساني-سرمايه هوشي است. آن همچنين شيوه جديد تفکر در مورد سازمان و تسهيم منابع فکري و خلاقانه سازمان و شيوه اي جهت بهره وري، بهبود عملکرد وکاهش هزينه ها و وو و لی (2007) آن را بهينه سازي دانش سازماني براي افزايش عملکرد از طريق روشها و تکنيکهاي متفاوت دانسته اند. در تعريف ديگر مديريت دانش عبارت است از فرآيند ايجاد، تسهيل و تقويت يادگيري سازماني، ميسر كردن زمينه هاي توزيع و تسهيم و استفاده از دانش سازماني، تعيين ساختار هاي مؤثر حاصل دانش رسمي و غير رسمي به منظور ذخيره دانش در حافظه سازماني، استفاده مجدد از دانش سازماني بازيابي شده و به روز كردن حافظه سازماني است (وندي آر بوكوويتز -روث ال ويليامز، مدیریت دانش کاربردی، سمت، 1391).
اهمیت موضوع تحقیق
سازمان ورزش شهرداری تهران به عنوان مجری ورزش شهزوندی پایتخت که" تأمین و توسعه ورزش همگانی " اعم از فعالیت های ورزشی سازمان یافته و سازمان نیافته ، بستر سازی برای شناسایی و معرفی استعدادهای ورزشی و مدیریت فضاهای ورزشی در کلیه مناطق و محلات شهر تهران با بکارگیری فن آوری نوین و اتکا به نیروی انسانی متعهد و متخصص و بهره گیری از کلیه امکانات و تجهیزات شهرداری و ظرفیت و توانایی های بخش عمومي و خصوصی برای دسترسی آسان و ارزان به امکانات ورزشی و ارتقاي تندرستي شهروندان تهراني می باشد که نیازمند آن است تا دانش را به عنوان مهمترین منبع سازمانی در عصر حاضر به کار گیرد. لذا شناخت پیش زمینه های مدیریت دانش در سازمان و پیاده سازی این مولفه، اولین قدم و اساسیترین مساله روز سازمان ورزش شهرداری محسوب میگردد. با توجه به این ضرورت، محقق در این پژوهش به دنبال بررسی ارتباط بین ساختار سازماني و مديريت دانش در مديران ستادي و مدیران مجموعه های ورزشی سازمان ورزش شهرداری تهران مي باشد.
روش تحقیق
روش تحقیق در این پژوهش بر پایه کاربردی بودن بنا نهاده شده است. بنابراین این پژوهش ، مطالعه ای است کاربردی. بر اساس شیوه انجام وگردآوری داده ها ( این پژوهش از گونه توصیفی) غیر آزمایشی و مطالعه همبستگی است. در پژوهش های توصیفی (غیر آزمایشی) گرد آوری داده ها و پاسخ به پرسش ها نیز بر پایه زمان حال انجام خواهد گرفت. شیوه انجام مطالعه به صورت نظری و مطالعات کتابخانه ای است. به همین تریب از طریق پرسشنامه،گرد آوری داده های لازم جهت تجزیه و تحلیل و مطالعات میدانی تحقیق، از طریق پرسشنامه صورت خواهد پذیرفت. برای تجزیه وتحلیل داده ها، روش آماری مورد استفاده تحلیل عاملی خواهد بود.
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق 1
1-1) مقدمه 2
1-2 ) بیان مسئله 4
1-3) هدفهای تحقیق 6
1-4) اهمیت موضوع تحقیق 6
1-)5 فرضیههای تحقیق 7
1-5-1) فرضیههای تحقیق 7
1-5-2) سوالات تحقیق 8
1-6) مدل تحقیق 8
1-6-1) چهارچوب نظری تحقیق 9
1-7) تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی 9
1-8) روش تحقیق 12
1-9) جامعه و حجم نمونه 13
1-11 محدودیت ها و مشکلات احتمالی تحقیق 14
فصل دوم: مباني نظري تحقيق 15
2-1) مباني نظري تحقيق 16
2-1-1) تعريف ساختار سازماني 16
2-1-2) ابعاد ساختار سازماني 17
2-1-2-1)پیچیدگی 18
2-1-2-2) رسميت 18
2-1-2-3) تمركز 20
2-1-2-5) دیدگاه سیستمی و ساختار سازمانی 21
2-1-2-6) توسعه ابعاد ساختاری برای سازمانهای دانش محور 22
2-1-3) انواع ساختارهاي سازماني 25
2-1-3-1) ساختار ساده 26
2-1-3-2) بوروكراسي ماشيني 27
2-1-3-3) بوروكراسي حرفهاي 27
2-1-3-4) ساختار بخشي (شعبهاي) 28
2-1-3-5) ادهوكراسي (متخصص سالاري) 29
2-1-4) گروه بندي واحدهاي سازماني 29
2-2) مدیریت دانش 36
2-2-1) تعاریف دانش و مدیریت دانش 36
2-2-2-1)مدل جریان و پردازش اطلاعات 38
2-2-2-2) مدل عمومی دانش 41
2-2-2-3) مدل مفهومی مدیریت دانش 42
2-2-2-4) مدل حلزونی دانش 43
2-2-3) مدلهای چرخه مدیریت دانش 44
2-2-3-1)چرخه مدیریت دانش 45
2-2-3-1-1)خلق، کسب و توسعه دانش 46
2-2-3-1-2) انتقال و بکارگیری دانش 47
2-2-3-1-3) تسهیم دانش 48
2-2-3-1-4) ارزیابی، ذخیره دانش 51
2-2-4) زیر ساخت مدیریت دانش 52
2-2-4-1) زیر ساخت فیزیکی 52
2-2-4-2) زیر ساخت انسانی-اجتماعی 52
2-2-5) عوامل موفقیت مدیریت دانش 53
2-2-5-1) تکنولوژی 53
2-2-5-2) فرایند ها 54
2-2-5-3) تعهد استراتژیکی مستمر 54
2-2-6) ابزارهای مدیریت دانش 56
2-2-6-1) ابزار سازماندهی دانش، 57
2-2-6-2) ابزار اخذ دانش: ابزار اخذ دانش پنج دسته اند: 57
2-2-6-3) ابزار ارزیابی دانش: 58
2-2-6-4) ابزار تسهیم دانش 58
2-2-6-5) ابزار ذخیره سازی و ارائه دانش 59
2-3) مقدمه 60
2-3-1) مفهوم سازي ساختار سازماني در سازمان های دانشی 61
2-3-2) تكامل ساختاري 62
2-3-3) تكامل ارگانيك 63
2-3-4) مزيت رقابتي در اقتصاد دانش محور 65
2-3-5) ابعاد ساختاري براي سازمانهاي مبتني بر دانش 67
2-4) پيشينه تحقيق 69
2-4-1) تحقيقات انجام شده در داخل كشور 69
2-3-2) تحقيقات انجام شده در خارج كشور 76
2-4: معرفی سازمان مربوطه 84
فصل سوم: روش شناسی تحقیق 15
3-1) مقدمه 89
3-3) جامعه آماري تحقيق 889
4-3 ) نمونه آماري 90
3-5 ) متغيرههاي تحقيق 90
3- 6) ابزارهاي اندازه گيري تحقيق 91
3-6-1) پرسشنامه ويژگيهاي شخصي نمونه ها 91
3-7) ترکیب سوالات پرسشنامه 91
3-8) روايي (اعتبار) و پايايي (قابلیت اطمینان) پرسشنامهها 95
فصل چهرم: آنالیز داده های تحقیق 96
4-2) ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان 97
4-2-1) جنسیت 97
4-2-3) وضعیت تاهل 99
4-2-4) میزان سابقه کار 100
4-2-5 ) تحصیلات 101
4-2-6) رشته 102
4-3) آمار توصیفی متغیرهای مستقل و وابسته 104
4-3-1) آمار توصیفی متغیرهای مدیریت دانش 104
4-4) بررسی نرمال بودن توزیع دادها 104
4-5) بررسی فرضیه های پژوهش 106
4-5-2) رابطه رسميت و انتقال دانش 109
4-5-3) رابطه تمرکز و خلق دانش 113
4-5-4) رابطه تمرکز و انتقال دانش 116
4-5-5) رابطه پيچيدگي و خلق دانش 119
4-5-6 ) رابطه پيچيدگي و انتقال دانش 122
4-6) بررسی صحت رگرسیون از طریق محاسبه هم خطی 125
4-7) نتیجه فرضیه های پژوهش 127
4-8) رتبه بندی متغیرها 128
فصل پنجم: بحث و پیشنهاد 130
5-1) مقدمه 131
5-2) نتايج آمار توصيفي 132
5-3) نتايج فرضيه ها و سوالات پژوهش 133
5-3-1) فرضیه اول 133
5-3-2) فرضیه دوم 134
5-3-3) فرضیه سوم 136
5-3-4) فرضیه چهارم 138
5-3-4) فرضیه پنجم 139
5-3-6) رابطه پيچيدگي و انتقال دانش 140
5-4) نتیجه گیری کلی 142
5-5) پیشنهادات 144
منابع: 144