ادراک او از زندگی و از هنر، عظیم و فارغ از خودخواهی بود. از این جهت نیز رعب انگیز و زیبا بود. اینکه سرانجام کار او به شوریدگی کشید، نه برای آن بود که میبایست بر ضد عدم تفاهم دیگران و یا حقارت و کوته بینی دیگران به نبردبپردازد، و نه برای آن بود که تصوراتش درباره عظمت، به ناکامی برخورد کرده بود؛ نه، علت اینها نبود. علت در خارج از وجود او قرار نداشت، در خود او بود. آنچه ونسان طالب آن بود یک هنر عظیم بود، و نبرد سهمناکی که او برای دست یافت به آن در پیش گرفته بود، هر هنرمندی را از پای درآورد. من تصور میکنم که هیچ طبیعتی نمیتوانست در برابر این کشش عاطفی و عصبی که هر لحظه آماده پاره شدن بود مقاومت ورزد. همان احساسی که وان گوگ در نامههایش کرده، تا حد زیادی روشنگر محتوای آثار اوست و خوب مینماید که چرا این نقاش بی سر و سامان هلندی توانسته است تا این پایه در دوران بعد از خود، در سراسر دنیا نفوذ بگذارد؛ زندگیاش نه کمتر از اثرش.
ونگوگ این اثر را در سال ۱۸۸۸ کشید. بازدیدکنندگان هنوز هم میتوانند در گوشهی شمال شرقی میدان پلاس دو فروم بایستند و نظارهگر منظرهای باشند که ونگوگ آن را نقاشی کرده است.«کافه تراس در شب» یکی از پر تفسیرترین نقاشیهای ونگوگ به شمار میرود. یکی از بحثهای داغ در میان کارشناسان بر سر این است که آیا این تابلو میتواند تصویری نبوغ آمیز و متفاوت از نقاشی شام آخر داوینچی باشد.جالب است بدانید در چندین فیلم به این نقاشی اشاره شده و همچنین کافهای در کرواسی وجود دارد که شبیه به کافهی تابلو بازطراحی شده است. می توانید این تحقیق رشته نقاشی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
جامعترین منبع اصلی برای درک ون گوگ به عنوان یک هنرمند و به عنوان یک انسان مجموعهای از نامههای بین او و برادر کوچکترش تئودوروس ون گوگ است .آن نامهها پایه همه دانش ما درباره ی افکار و عقاید ون گوگ هستند. تئو از نظر مالی و احساسی حامی ون گوگ بود. بیشتر آنچه به عنوان افکار و عقاید هنری ونسان شناخته شدهاست، در صدها نامه فرستاده شده بین آنها بین سالهای ۱۸۷۲ تا ۱۸۹۰ ثبت شدهاست. بیش از ۶۵۰ نامه از ونسان به تئو و حدود ۴۰ نامه از تئو به ونسان باقی ماندهاند. گرچه بسیاری از نامهها تاریخ ندارند، تاریخدانان هنری میتوانند ترتیب زمانی آنها را تعیین کنند. البته مشکلاتی هم، به ویژه برای مشخصکردن تاریخ نامههای فرستاده شده از آرل، وجود دارد. گرچه مشخص است که در این دوره ونسان حدود ۲۰۰ نامه به زبانهای هلندی، فرانسه و انگلیسی به دوستانش نوشت تجزیه و تحلیل دوران زندگی ونسان در پاریس سختترین دوره است. چون دو برادر با هم زندگی میکردند و نیازی به مکاتبه نداشتند.
نکته جالبی که میتوان بدان اشاره کرد این است که تنها زمانی که میتوان ونگوگ را زنده وسرشار از بودن و شور زندگی دید زمانیست که نقاشی میکشید او میگوید: این یک دروغ است. هیچ کاری نکردن و هیچ اشتباهی نکردن، توقف است. ایستادن است. متوسط ماندن است. میانمایگی است. هر وقت یک بوم خالی می بینی که به شکل احمقانه ای به تو خیره شده و نگاهت میکند، با قلم و رنگ بر گوشش بکوب تا از خواب برخیزد."
زندگی هنری (۱۸۸۰–۱۸۹۰)
ونسان ون گوگ فعالیت هنری خود را به عنوان طراح و نقاش از سال ۱۸۸۰ (میلادی) و در سن ۲۷ سالگی آغاز کرد. وی پس از مواجهه با آثار ژان فرانسوا میله عمیقاً تحت تأثیر نقاشیهای او و پیام اجتماعی آنها قرار گرفت و در همین زمان بود که طراحی را بهصورت جدی و حرفهای آغاز کرد. او از آنجا که در سن ۳۷ سالگی درگذشت، در واقع تمام آثارش را در ۱۰ سال آخر عمر خویش آفرید که شامل بیش از ۹۰۰ نقاشی، بیش از ۱۱۰۰ طراحی و ۱۰ چاپ میشود. برخی از پرآوازهترین آنها در ۲ سال پایانی عمرش کشیده شدهاند.
ون گوگ در ابتدا تحت تأثیر نقاشیهای هلندی از رنگهای تیره و اندوهناک استفاده میکرد تا اینکه برادر جوانترش تئو که به خرید و فروش تابلوهای نقاشی اشتغال داشت بعدها باعث آشنایی او با نقاشان دریافتگر شد.
تاملی برنقاشی تراس کافه در شب اثر ونسان ونگوگ
می توان به تراس کافه در شب به عنوان نمونه ای از آثار پسا امپرسیونیستی نگاه کرد. این نقاشی رنگ روغن در سال ۱۸۸۸ کشیده شد و اکنون در موزهی کرولر مولر در اترلو نگهداری می شود. این نقاشی ون گوگ هم، همچون بیشتر کارهای خلاقانه دیگر او، بکر و پر از احساس است. این اثر تصویری بسیار دقیق و صادقانه از جو و فضایی گرم و آرام از شب را در شهر منتقل می کند. نورپردازی خاص آن در شب، تصاویری عجیب و جادویی، ترکیب رنگ و کنتراست های قابل توجهی را ایجاد کرده است. آسمان پر از کنتراست و ستاره هایی که روی کافه می تابند به عنوان اساس و پایه ترکیب بندی تصویر استفاده شده اند. این کنتراست ها بسیار واضح و دقیق هستند و به راحتی دیده می شوند. همچون کنتراست بین نور و سایه، یا سیاه و سفید. آسمانی پر ستاره با ستاره هایی بزرگ و زیبا، حسی از دنیای خاصی مربوط به قصه های پریان را ایجاد می کند، دنیایی پر از انرژی های جادویی پنهان و خیالی. آسمان شب بیننده را مسحور خود می کند، نگاه را به خود خیره کرده و احساسات بیننده را به خود معطوف می کند.
فهرست مطالب
· چکیده
· مقدمه
· فرضیه
· روش تحقیق
· مبانی نظری
· زندگی هنری (۱۸۸۰–۱۸۹۰)
· کمپوزیسیون
· تاملی برنقاشی تراس کافه در شب اثر ونسان ونگوگ
· شام آخر مسیح
· طرح کلی نقاشی شام آخر
· نتیجه گیری
· منابع