دانلود مقاله همسويي راهبردهاي کسب و کار با فناوري اطلاعات
عنوان فارسي
:
مقاله همسويي راهبردهاي کسب و کار با فناوري اطلاعات
چکیده
چکيده
در محيط پر تلاطم کسب و کار امروز ، موفقيت سازمان ها در گرو جهت گيري همه بخشهاي سازمان ، در راستاي مسير استراتژيک آن است. امروزه که بيشترين سرمايه گذاري سازمانها بر روي فناوري اطلاعات و سيستم هاي اطلاعاتي صورت مي گيرد ، سازمانها در جهت رسيدن به اهداف استراتژيک خود چاره اي جز استفاده از فناوري اطلاعات به عنوان يک منبع استراتژيک ندارند و اينجاست که مفهوم همسويي استراتژي هاي فناوري اطلاعات و کسب و کار (همسويي استراتژيک ) ، معني پيدا مي کند . همسويي استراتژيک ، به بکارگيري فناوري اطلاعات به شيوه اي شايسته و بهنگام و در توازن با استراتژي ها ، اهداف و نياز هاي کسب و کار اشاره دارد. تحقيقات انجام شده در زمينه همسويي استراتژيک ، وجود ارتباط مثبت و مؤثر بين استراتژي هاي رقابتي ، فناوري اطلاعات و عملکرد سازماني را نشان مي دهد و مديراني که در سازمانهايشان موفق به ايجاد همسويي استراتژي هاي کسب و کار وفناوري اطلاعات شده اند، تاکيد مي کنند که ايجاد يکپارچگي براي بقا و موفقيت سازمانها ضروري به نظر مي رسد.
اما متاسفانه باوجود اينکه واژه همسويي استراتژيک از سال 1970 در محافل علمي خارج از کشور مطرح بوده است و تحقيقات مختلف نشان دهنده ارتباط بين همسويي استراتژيک و عملکرد سازماني است، تاکنون اين مطلب کمتر در سازمانها و محافل علمي کشورمان مورد توجه قرار گرفته است . پس اميدواريم که با ارائه اين مقاله علاوه بر بيان مفاهيم مرتبط با همسويي استراتژيک و معرفي يکي از مشهورترين مدل هاي ارائه شده در زمينه همسويي استراتژيک، راهکار هاي عملي جهت سنجش ميزان همسويي استراتژيک ارائه دهيم و زمينه را براي بحث بيشتر پيرامون اين مقوله فراهم آوريم .در اين مقاله ابتدا تعاريفي از همسويي استراتژيک ارائه مي شود و پس از بيان تاريخچه و اهميت اين موضوع به ارائه مدلهايي در زمينه همسويي استراتژيک مي پردازيم.در ادامه گامهاي لازم براي رسيدن به همسويي استراتژيک، چالشهاي رسيدن به همسويي و در نهايت مراحل رفع همسويي نداشتن استراتژيک را بيان مي کنيم.
1-مقدمه
همسويي استراتژيک چيست؟
وقتي صحبت از همسويي استراتژيک ميشود، اصطلاحاتي مانند توازن وهم آهنگي، به هم پيوستگي، ائتلاف و ترکيب ، يکپارچگي و تطابق به عنوان عباراتي مترادف با عبارت همسويي به کار ميروند. در اين قسمت با هدف آشنايي بيشتر با مفهوم همسويي استراتژيک به ارائه تعاريفي از اين واژه مي پردازيم .
1- به عقيده لوفتمن همسويي بين استراتژي فناوري اطلاعات و کسب و کار بر بکارگيري فناوري اطلاعات به شيوهاي شايسته و بهنگام و در توازن با استراتژيها، اهداف و نيازهاي کسب و کار سازمان اشاره دارد.ضمن آنکه همسويي استراتژيک حدي است که در آن حد ، استراتژي هاي فناوري اطلاعات ، از استراتژي هاي کسب و کار حمايت مي کنند و توسط استراتژي کسب و کار نيز حمايت مي شوند(Luftman, 2002, P.3)
2- تالون همسويي استراتژيک را در قالب 2 مبحث «نقصان فناوري» و «نقصان استراتژي» مورد بررسي قرار مي دهد. همانگونه که در نمودار يک، نشان داده شده است، نقصان فناوري وقتي مطرح ميشود که قابليتها و تواناييهاي موجود فناوري اطلاعات در پشتيباني مناسب از استراتژي کسب و کار سازمان دچار شکست ميشوند. نقصان استراتژي زماني مطرح ميشود که استراتژي کسب و کار سازمان در کسب مزاياي کامل از قابليتها و تواناييهاي موجود فناوري اطلاعات سازمان دچار شکست ميشود...
Keywords:
راهبردهاي کسب و کار
سایر منابع مديريت-مدیریت بازرگانی در زمینه استراتژی کسب و کار