چطور این مقاله مهندسی صنايع را دانلود کنم؟
فایل انگلیسی این مقاله با شناسه 2009332 رایگان است. ترجمه چکیده این مقاله مهندسی صنايع در همین صفحه قابل مشاهده است. شما می توانید پس از بررسی این دو مورد نسبت به خرید و دانلود مقاله ترجمه شده اقدام نمایید
حجم فایل انگلیسی :
841 Kb
حجم فایل فارسی :
229 کیلو بایت
نوع فایل های ضمیمه :
pdf+word
کلمه عبور همه فایلها :
www.daneshgahi.com
عنوان فارسي
رویکرد چندهدفه موازی برمبنای نوردیدن شبیه سازی شده برای مسائل مسیریابی وسیلۀ نقلیه با پنجره های زمانی
عنوان انگليسي
A Simulated Annealing-based parallel multi-objective approach to vehicle routing problems with time windows
نویسنده/ناشر/نام مجله
Elsevier,Expert Systems with Applications
این مقاله چند صفحه است؟
این مقاله ترجمه شده مهندسی صنايع شامل 12 صفحه انگلیسی به صورت پی دی اف و 29 صفحه متن فارسی به صورت ورد تایپ شده است
چکیده
مسألۀ مسیریابی وسیلۀ نقلیه با پنجره های زمانی (VRPTW)شامل تعیین مسیرهای خودرو مفروض با ظرفیت برابر و مستقر در یک انبار مرکزی است که برای پاسخ گویی به تقاضاهای مجموعۀ مشتریان با پنجره های زمانی مشخص استفاده می شود. این مورد، یک مسألۀ پیچیده با چندمحدودیت با پیامدهای صنعتی، اقتصادی و محیطی است که به صورت گسترده ای در گذشته تحلیل شده است. این مقاله، با انواع چندهدفه VRPTW سروکار دارد به طوری که به صورت هم زمان مسافت پیموده شده و عدم تعادل مسیرها را حداقل میکند. این عدم تعادل، از دو منظر تحلیل می شود: عدم تعادل در مسافتهای طی شده با وسایل نقلیه، و عدم تعادل در بارهای تحویل داده شده به وسیلۀ آنها. رویکرد چندهدفه برمبنای نوردیدن شبیه سازی شده، نوردیدن شبیه سازی شده پارتو تحت دماهای مختلف (MT-PSA) در این مقاله جهت مواجهه با فرمول بندی های چندهدفه VRPTW پیشنهاد می شود، رویکرد MT-PSA و نسخه موازی جزیره-مبنای MT-PSA ارزیابی شده و به ترتیب با اجراهای جزیره-مبنای موازی و توالی SPEA2 مقایسه می شوند. نتایج محاسباتی به دست آمده در مسائل معیار Solomon نشان می دهد که روندهای موازی سازی جزیره-مبنا، نسبت به آنهایی که به وسیلۀ نسخه های متوالی بدست می آیند بدون افزایش هزینۀ محاسباتی مرزهای پاراتو با کیفیت بالاتر حاصل می کند، در حالی که کاهش قابل توجهی در زمان اجرا با حفظ کیفیت جواب نیز دارند. به طور خاص تر، در بیشتر قسمت ها در اینجا، روش MT-PSA با توجه به کیفیت جواب و زمان اجرای بهتر از SPEA2 به عنوان معیار در نظر گرفته می شود.
1-مقدمه
مسألۀ مسیریابی وسیلۀ نقلیه، نوعی مسألۀ بهینه سازی ترکیبی است که به وفور در زندگی واقعی اتفاق می افتد مانند حمل و نقل، لجستیک و برنامه ریزی. از این رو، خانوادۀ مسائل مربوط به وسیلۀ نقلیه در دستۀ مسائل دشوار NP قرار می گیرند (Lenstra & Rinnooy Kan, 1981,). به ویژه زمانی که تعداد مشتریان زیاد می شود حل آنها نیز دشوارتر می شود (Lee, Lee, Lin, & Ying, 2010). آنها با تکنیک های مختلفی بررسی شده اند که هم روش های دقیق و هم روش های ابتکاری را شامل میشود (Eksioglu, Vural, & Reisman, 2009)، اما هزینۀ محاسباتی روشهای دقیق و عملکرد ضعیفشان در مسائل بزرگ، باعث شده است که پژوهش فعلی بر الگوریتم های تصادفی تمرکز داشته باشد که قادر به تولید جواب ممکن اما نه لزوماً بهینه در زمان محدود هستند. مسائل بهینه سازی در دنیای واقعی، در اقتصاد، مهندسی یا صنعت نیاز به طراحی الگوریتم های کارا دارند...
فراابتکاری های چندهدفه پردازش موازی مسیریابی وسیله نقلیه
:کلمات کلیدی
Abstract
The Capacitated Vehicle Routing Problem with Time Windows (VRPTW) consists in determining the routes of a given number of vehicles with identical capacity stationed at a central depot which are used to supply the demands of a set of customers within certain time windows. This is a complex multiconstrained problem with industrial, economic, and environmental implications that has been widely analyzed in the past. This paper deals with a multi-objective variant of the VRPTW that simultaneously minimizes the travelled distance and the imbalance of the routes. This imbalance is analyzed from two perspectives: the imbalance in the distances travelled by the vehicles, and the imbalance in the loads delivered by them. A multi-objective procedure based on Simulated Annealing, the Multiple Temperature Pareto Simulated Annealing (MT-PSA), is proposed in this paper to cope with these multi-objective formulations of the VRPTW. The procedure MT-PSA and an island-based parallel version of MT-PSA have been evaluated and compared with, respectively, sequential and island-based parallel implementations of SPEA2. Computational results obtained on Solomon’s benchmark problems show that the island-based parallelization produces Pareto-fronts of higher quality that those obtained by the sequential versions without increasing the computational cost, while also producing significant reduction in the runtimes while maintaining solution quality. More specifically, for the most part, our procedure MT-PSA outperforms SPEA2 in the benchmarks here considered, with respect to the solution quality and execution time.
Keywords:
Multi-objective meta-heuristics Parallel processing Simulated Annealing Vehicle routing
سایر منابع مهندسی صنايع در زمینه مسیریابی