چکیده
در طی چند سال گذشته، دستاوردهای عظیمی که توسط شرکتهای تحت سلطهی دات کام به جهانیان عرضه شده است، تأثیر قابل ملاحظهای را بر روی اقتصاد جهانی و بازنگری در استراتژیهای سرمایهگذاری در سرتاسر دنیا داشته است. این پدیده مورد توجه محققین گستردهای که علاقهی وافری به جستجوی دلایل پشت پردهی این رخداد خارقالعاده دارند قرار گرفته است. مقالهای که پیش روی شما قرار گرفته است با هدف ایجاد مدلی برای تسهیل در دستهبندی فاکتورهای دخیل در شکست شرکتهای دات کام تدوین گردیده است. این فاکتور ها را در نتیجهی مطالعاتی که توسط محققین مختلف در این حوزه صوت گرفته است جمعآوری نمودهایم. مدل پیشنهادی باید بتواند به محققین در جستجوی فاکتورهای دخیل در بکار گیری موفقیتآمیز تجارت الکترونیک برای شرکتهای آینده کمک کننده باشد.
1-مقدمه
در طی چند سال گذشته، تجارت الکترونیک اینترنتی با سرعت بالایی در حوزهی فعالیتهای اقتصادی توسعه پیدا کرده است (لگارد 2000). به نقل از شرکت وب مرگر (2003)، سرمایهگذاری بر روی شرکتهای اینترنتی و آنهم در سه ماههی اول سال 2000 میلادی به بالاترین سطح خود رسیده بود. این در حالی است که بعضی از این کسب و کار ها ماهیتی موفقیتآمیز و سودآور داشتهاند ولی اغلب آنها در این راه شکست خوردهاند (سوویار 2002)…