چکیده
در این مقاله قصد داریم تا فرآیند انتقال دانش به شکلی مؤثر و کارآمد را به منظور تضمین موفقیت پروژه مورد بحث و بررسی قرار دهیم. تأکید خاصی بر روی عوامل تعیین کنندهی فرهنگ سازمانی که بر فعالیتهای ارزش محور صحه میگذارد وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا نتایج عمدهای که از مطالعهی نقش کارگزاران دانش در یک محیط پویا و متکی به فناوریهای نوین و مدرن به دست آمده است را بررسی کنیم. هدف این پژوهش، ارتقای سطح انتقال دانش در جهت بهبود موفقیت یک پروژه میباشد. در همین راستا به توسعه و ترکیب فعالیتهای پژوهشی در این خصوص پرداختهایم تا بتوانیم عوامل کلیدی تعیین کننده برای موفقیت را بر مبنای بهترین تدابیر مشخص سازیم. از این رو، به توسعهی یک ابزار حسابرسی جامع که متشکل از بیانیههایی صریح میباشد پرداختهایم. هدف این ابزار این بوده که فرآیند ارزیابی کارائی فعلی سازمان را صرف نظر از انتقال دانش نسبت به بهترین تدابیر اتخاذی، برای مدیران و تصمیم گیران تسهیل سازد. نقشی که این پژوهش ایفا کرده است یک نقش سه محوری میباشد. اول اینکه بستر راهکاری را برای جهتگیریهای پژوهشی آینده در حوزههای ضروری در مدیریت پروژه فراهم میسازد. دوم، این مطالعه به ترکیب بیشینه و ادبیات پژوهشی موجود پرداخته و مباحثی آکادمیک و دانشگاهی را بدان اضافه میکند. سوم اینکه توسعهی یک ابزار حسابرسی جدید میتواند به عنوان یک منبع ارزیابی مستقل برای رهبران و تصمیم گیران بکار گرفته شده و بنابراین به آنها در پر کردن شکاف بین نظریه و عمل کمک ساز باشد.
1-مقدمه
پژوهشهای علمی نشان میدهد که مدیریت دانش به عنوان فرآیند و عاملی کلیدی برای موفقیت یک پروژه به حساب میآید [1,2,3]. انتقال دانش به شکلی کارآمد میتواند تأثیر قابل ملاحظهای بر روی کارائی پروژه داشته باشد. به شکلی خاصتر، پژوهشگران یافتهاند که مدیریت دانش میتواند روابط بین کارمندان را بهبود بخشیده و مهارتهای حل مسائل و مهارتهای فنی را نیز بهبود داده و همچنین مهارتهای تصمیم گیری کلیدی را ارتقا دهد [7]. انتقال مؤثر و کارآمد دانش میتواند به شکلی کارآمد بر روی موفقیت بلند مدت سازمان تأثیر داشته باشد و میتواند به عنوان مهمترین منبع استراتژیک برای یک سازمان و آنهم در یک محیط پروژه در نظرگرفته شود [3]…