چکیده
مطالعه حاضر به صورت گذشته نگرانه، به بررسی بیماران روانپزشکی مرکز خدمات نوجوانان و زیرگونه های عصب روانشناختی وابسته به تشخیص روانپزشکی بیمار پرداخته است. بیماران افسرده و دارای مشکلات یادگیری، در زمینه حافظه بینایی و پردازش اطلاعات نیز دارای نقیصه هایی بودند. افراد مبتلا به اختلالات رفتاری یا اختلال سلوک، دارای نقص در زبان بیانی بودند. ناتوانی های یادگیری ممکن است بر روند روان درمان اِعمال اثر کنند، بنابراین باید در مرحله برنامه ریزی روان درمانی، این مسئله مد نظر قرار بگیرد.
1-مقدمه
ناتوانی یادگیری در یک کودک ده ساله باعث بروز اختلالاتی در روند موفقیت تحصیلی وی خواهد شد. اختلالات یادگیری، چه دارای منشا ژنتیکی باشد و چه دارای منشا عضوی، در دوران نوجوانی و بزرگسالی و همچنین بین افراد مونث و مذکر مشاهده می شوند. زیر گونه های عصب روانشناختی باعث طبقه بندی ناتوانی های یادگیری می شوند؛ همچنین در این اختلالات نشانه هایی مبنی بر نقص در سیستم عصبی مرکزی دیده می شود. این نقیصه ها بر مهارت های شنوایی یا بینایی، زبان بیانی یا دریافتی، حافظه یا پردازش اطلاعات و یا کارکردهای حرکتی تاثیرگذار بوده و باعث بروز مشکلاتی در کلاس درس شده، بر پاسخ درمانی اِعمال اثر کرده و پیامدهای درمانی را کنترل می کنند...