چکیده
طراحی و عملیاتی سیستم بخار در فشار بالا در یک کراکر نفتی مشکلات خاصی را ایجاد میکند که در بعضی موارد نمیتوان آنها را به شکل رضایت بخشی با برنامههای مرسومِ تصفیهی آب/بخار حل کرد. پس از یک دهه تجربه عملیاتی با محصولات پلیآمین در فشارهای پایین در سایت پتروشیمی Geleen هلند، تصفیهی آمونیاک/مورفولین از سیستمهای بخار 12.5MPa از یکی از کراکرهای نفتی اروپا به نام SABIC در نوامبر سال 2005 به یک برنامهی کاربردی پلیآمین تبدیل شد. در این مقاله ابتدا مشخصات سیستم بخار کراکر تشریح میشود. سپس جنبههای خاصی از این تبدیل مورد بحث قرار میگیرد و در نهایت تجارب و بینشهای به حاصل از تصفیه پلیآمین در طول سه سال اول، با دقت شرح داده میشود.
1-مقدمه
شرکت اروپایی SABIC، عملیات سه مجتمع کراکر نفتی را به عهده دارد که دو مورد از آن در Geleen هلند و یک مورد دیگر در نزدیکی Teesside در بریتانیا است. ظرفیت کراکر بریتانیا 0.58 میلون تن اتیلن درسال است درحالیکه ظرفیت دو کراکر نفتی هلندی، 1.3 میلیون تن اتیلن در سال میباشد. با اینکه طراحی و مدهای عملیاتی این کراکرها کاملا متفاوت هستند اما این سه کارخانه برخی از ویژگیهای کلی تولید بخار در فشار بالا (HP) در کراکرهای رایج را دارا هستند…