چکیده
این مقاله به منظور دستیابی به برخی مشخصههای مهم از تاثیر سفتی اتصال الاستیک خمش/پیچش فلپ پره (بال زدن پرهها) بر نیروی برشی فلپ ریشه پره (نیروی برشی ریشه پره در حالت بال زدن) و بارهای ارتعاشی توپی یک روتور هلیکوپتر بدون یاتاقان انجام گرفته است. براساس نیروی آیرودینامیک، این مقاله مدل تحلیلی آیروالاستیک بیقاعده کوپل شده با روش اجزاء محدود را ارائه میکند. چهار مجموعه از روتور کامپوزیتی با اتصالات الاستیک مختلف طراحی و بررسی شده است. نتایج بررسیهای نشان میدهد که اتصالات «خمش/پیچش فلپ» تاثیر قابل توجهی بر بارهای ارتعاشی توپی روتور دارند و پراکندگی اتصالات نیز برای درجه کاهش ارتعاشات حیاتی است. در این مقاله اثبات شده است که اتصالات ساختاری میتواند مشخصههای ارتعاشی روتور را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
1-مقدمه
بارهای ارتعاشی پره بزرگ که از توپی به بدنه هلیکوپتر فیلتر میشوند، اولین منبع ارتعاشات هلیکوپتر میباشند. سطوح بالای ارتعاشات عملکرد هلیکوپتر را محدود میکند، عمر ساختاری اجزاء را کاهش میدهد، باعث خستگی خلبان و کیفیت سواری ضعیف میشود و هزینه عملیاتی را افزایش میدهد. برای یک روتور بدون یاتاقان با مسیرهای بار چندگانه در نزدیکی ریشه پره و پرههای کامپوزیتی با اتصال ساختاری، تحلیل روتور به خاطر اتصالات غیر خطی خمش-پیچش ایجاد شده در اثر پیچیدگی زیاد تیر انعطاف پذیر (flexbeam)، بسیار پیچیدهتر از یک روتور فاقد مفصل یا یک روتور مفصلی میباشد…