چطور این مقاله مهندسی عمران و نقشه برداری را دانلود کنم؟
فایل انگلیسی این مقاله با شناسه 2008980 رایگان است. ترجمه چکیده این مقاله مهندسی عمران و نقشه برداری در همین صفحه قابل مشاهده است. شما می توانید پس از بررسی این دو مورد نسبت به خرید و دانلود مقاله ترجمه شده اقدام نمایید
حجم فایل فارسی :
3 مگا بایت
نوع فایل های ضمیمه :
pdf+word
کلمه عبور همه فایلها :
www.daneshgahi.com
عنوان فارسي
رفتار کمانش موضعی اجزای مغزهای ساخته شده از نبشی فولادی در مهاربندهای کمانش ناپذیر: تستهای چرخهای، تحلیل تئوری، و توصیههایی در زمینهی طراحی
عنوان انگليسي
Local buckling behavior of steel angle core members in buckling-restrained braces: Cyclic tests, theoretical analysis, and design recommendations
نویسنده/ناشر/نام مجله
Elsevier, Engineering Structures
این مقاله چند صفحه است؟
این مقاله ترجمه شده مهندسی عمران و نقشه برداری شامل 17 صفحه انگلیسی به صورت پی دی اف و 31 صفحه متن فارسی به صورت ورد تایپ شده است
چکیده
پایداری موضعی مهاربندهای کمانش ناپذیر (BRBها) یکی از مهم ترین نگرانیها به شمار میرود. با این حال تنها مباحث معدودی در این زمینه روی مهاربندهای کمانش ناپذیر انجام گرفته است که اغلب با استفاده از اجزای مغزهای مقطع فولادی یا چلیپایی جوشکاری شده انجام شدهاند، و روشهای فعلی صرفاً روی طراحی بدنهی این مهاربندها متمرکز بودهاند. در این مطالعه، تستهای چرخهای مرحلهای، با استفاده از اجزای مغزهای ساخته شده از نبشی فولادی، روی 8 قطعه مهاربند کمانش ناپذیر انجام شدهاند. پارامترهای کلیدی عبارت بودند از نسبت پهنا به ضخامت (b/t) مغزه و فاصله جدایش بین مغزه و بدنه. نتایج تست نشان میدهند که دو نوع حالت کمانش موضعی در مغزه مشاهده میشود و در عین حال، کمانش موضعی موجب بروز نقیصهی موضعی در بدنه نمیشود. در مورد نمونههایی با نسبت b/t بالا و در حدود 5/8، زمانی که کرنش محوریِ مغزه به %4/1 رسید، کمانش موضعی و تخریب چرخهای قابل ملاحظهای مشاهده شد که موجب کاهش 13 درصدی در دفع انرژی گردید. امواج کمانش موضعی عمدتاً در نزدیکی سرهای مغزه متمرکز بودند و دامنهی بالای کمانش ناشی از اصطکاک و غیر یکدست بودن فاصله جدایش بود. نسبت بین دامنهی کمانش و طول نیمه موج کمانش به عنوان یکی از پارامترهای ناظر بر عملکرد لرزهای مهاربند کمانش ناپذیر تشخیص داده شد. توصیه میشود این نسبت کمتر از 04/0 باشد تا از پایداری رفتار چرخهای اطمینان حاصل شود. در ادامه، مدل تحلیلیِ پایداری موضعی جزء مغزهای ساخته شده از نبشی فولادی، ارائه شده و بار بحرانی کمانش موضعی غیر الاستیک بدست آمده است. نتایج تحلیلی به خوبی با نتایج آزمایشگاهی هم خوانی دارند. سپس سه مورد الزام کلی و از پیش تعریف شده برای طراحی پایداری موضعیِ مهاربند کمانش ناپذیر ارائه شده است و توصیههایی در زمینهی طراحی اجزای مغزهای ساخته شده از نبشی فولادی تبیین گردیدهاند. در پایان به چندین مورد از پیامدهی این مطالعه برای سایر انواع مهاربند کمانش ناپذیر پرداخته شده است.
-1مقدمه
از مهاربندهای کمانش ناپذیر (BRBها) به طور گستردهای در سازههای مهندسی در مناطق لرزه خیز برای کمینه سازی آسیبهای وارده بر سازه در هنگام وقوع زمین لرزههای شدید استفاده میشود. با توجه به اثر مهارکنندگیِ مکانیزم کمانش ناپذیر بیرونی (که از اینجا به بعد از آن تحت عنوان بدنه یاد میکنیم)، مغزهی فولادی داخلی میتواند در هنگام فشارش یا کشش، دچار واروی شده و رفتار چرخهای پایداری را ایجاد کند. برای تحقق بخشیدن به این هدف، جلوگیری از کمانش قابل ملاحظهی اجزای مغزهی فولادی، اهمیت فراوانی دارد…
مهاربند کمانش ناپذیر کمانش موضعی طول نیمه موج کمانش
:کلمات کلیدی
Abstract
The local stability of buckling-restrained braces (BRBs) is one of the most concerned issues. However, few discussions were conducted on the BRBs using section steel or welded cruciform core members, and the currently proposed methods concentrated on the design of casing only. In this study, incremental cyclic tests were conducted on eight BRB specimens using steel angle core members. Key parameters included the core width-to-thickness (b/t) ratio and the gap between the core and the casing. The test results show that two types of local buckling modes of the core were observed, while no local failure of the casing induced by local buckling was found. Significant local buckling and cyclic deterioration behavior were observed for the specimens with the b/t ratio of around 8.5 when the axial core strain reached 1.4%, causing 13% reduction in energy dissipation. Local buckling waves tended to concentrate near the core ends with enlarged buckling amplitudes due to the friction and uneven gap. The ratio between buckling amplitude and buckling half-wave length is found to be a governing parameter for BRB seismic performance. This ratio is recommended to be smaller than 0.04 to ensure stable cyclic behavior. The analytical model for the local stability of steel angle core members is proposed and the inelastic local buckling critical load is obtained. The analytical results show good agreement with experiment. Three re-defined general requirements for BRB local stability design are proposed, and the design recommendations for the steel angle core members are provided. Several implications of this study to other BRB configurations are presented finally.
Keywords:
Buckling-restrained brace Local buckling Buckling half-wave length
سایر منابع مهندسی عمران و نقشه برداری در زمینه مهاربندهای کمانش ناپذیر