چطور این مقاله مهندسی عمران و نقشه برداری را دانلود کنم؟
فایل انگلیسی این مقاله با شناسه 2008910 رایگان است. ترجمه چکیده این مقاله مهندسی عمران و نقشه برداری در همین صفحه قابل مشاهده است. شما می توانید پس از بررسی این دو مورد نسبت به خرید و دانلود مقاله ترجمه شده اقدام نمایید
حجم فایل فارسی :
1 مگا بایت
نوع فایل های ضمیمه :
Pdf+Word
کلمه عبور همه فایلها :
www.daneshgahi.com
عنوان فارسي
ارزیابی نشست ناشی از بار قطار برای تونل متروی ساخته شده در خاک رس اشباع بر اساس یک مدل بنیادی الاستوپلاستیک
عنوان انگليسي
Evaluation of train-induced settlement for metro tunnel in saturated clay based on an elastoplastic constitutive model
این مقاله چند صفحه است؟
این مقاله ترجمه شده مهندسی عمران و نقشه برداری شامل 16 صفحه انگلیسی به صورت پی دی اف و 33 صفحه متن فارسی به صورت ورد تایپ شده است
چکیده
در این مطالعه، یک تحلیل اجزای محدود دینامیکی دو بعدی از اتصال (کوپلینگ، جفت شدگی) آب و خاک به منظور بررسی اثر ارتعاشات تکراری قطار برای نشستهای طولانی مدت یک تونل مترو در خاک رس اشباع انجام شده است. به مشکل نشت تونل مترو نیز با در نظر گرفتن شرایط نفوذپذیری مختلف یعنی کاملا نفوذپذیر، کاملا نفوذناپذیر و نیمه نفوذپذیر بر محیط تونل پرداخته شده است. ابتدا بار ارتعاش قطار با استفاده از مدل ریل – متصل کننده -تونل-بستر (زیرلایه) ارزیابی شده و سپس بر روی یک طول مشخصه برای تحلیل عددی دو بعدی میانگینگیری میشود. مدل تحرک سیکلی برای شبیهسازی رفتار مکانیکی خاک رس نرم اشباع در تحلیل FE استفاده میشود. اضافه فشار آب حفرهای (EPWP) و نشست تونل در عملیات آزمایشی و عملیات معمول، با استفاده از کد اجزای محدود DBLEAVES برای شرایط نفوذپذیری مختلف محاسبه شدند. نتیجه گرفته شد که یک EPWP بسیار کم در عملیات آزمایشی تولید میشود و سپس در اوایل روزهای عملیات عادی تا حداکثر مقدار افزایش مییابد. پس از آن با ادامه ارتعاش قطار، EPWP به تدریج کاهش مییابد. نفوذپذیری پوشش تونل نقش مهمی در توزیع EPWP در اطراف تونل ایفا میکند، اما تاثیر ناچیزی بر ایجاد نشست تونل دارد. نشست ایجاد شده در تونل به طور عمده ناشی از نشست استاتیکی ناشی از اتلاف EPWP در فاصله بین حرکت قطارها میباشد، در حالی که نشست دینامیکی ناشی از ارتعاش دینامیکی در هر ارتعاش قطار تنها بخش کوچکی از کل نشست میباشد. با توجه به تحلیل دو بعدی دینامیکی اجزای محدود، نشست نهایی تونل مترو در خاک رس اشباع تا 160 میلیمتر برآورد میشود در حالی که حداکثر مقدار EPWP میتواند به 26.55 کیلو پاسکال برسد. اختلاف نشست بین روش عددی و روش تجربی به صورت مفصل بحث شده است.
1-مقدمه
با توجه به گسترش جمعیت و رشد شهرنشینی، بسیاری از شهرها در سراسر جهان با افزایش فشار حمل و نقل مواجه هستند. حمل و نقل ریلی سریع که یک سیستم ترافیکی راحت و امن است، برای کاهش فشار حمل و نقل شهری در سطح جهانی به سرعت در حال توسعه است. تونلهای مترو در رسوبات دلتا یانگ تسه در چین عمدتا در خاک رس اشباع با روش تونل زنی با سپر ساخته میشوند. چنین زمین اشباعی با مشخصات تراکم بالا، مقدار آب زیاد و نفوذپذیری کم توصیف میشود....
تحلیل اجزای محدود دینامیکی مدل تحرک سیکلی خاک رس اشباع شده اضافه فشار آب حفرهای نشست تونل مترو
:کلمات کلیدی
Abstract
In this study, a two-dimensional (2D) soil–water coupling dynamic finite element (FE) analysis is conducted to investigate the effect of repeated train vibrations on the long-term settlement of a metro tunnel in saturated clay. Particular attention is paid to the leakage problem of the metro tunnel by assuming different permeability conditions, namely fully permeable, fully impermeable, and partially permeable, on the periphery of the tunnel for simplicity. The train vibration load is first evaluated using a rail–fastener–tunnel–subgrade model and averaged over a characteristic length for 2D numerical analysis. Cyclic Mobility model is used to simulate the mechanical behaviors of saturated soft clay in the FE analysis. Excess pore water pressure (EPWP) and associated tunnel settlement in trial operation and normal operation are calculated using the FE code DBLEAVES for different permeability conditions. It is found that a very low EPWP is generated in the trial operation, which then increases rapidly to peak values at the early days of normal operation. Afterward, the EPWP diminishes gradually as the train vibration continues. The permeability of the tunnel lining plays a significant role in the distribution of EPWP around the tunnel but produces a minor influence on the development of tunnel settlement. The train-induced tunnel settlement is mainly caused by the static settlement resulting from the EPWP dissipation during train interval, while the dynamic settlement arising from dynamic consolidation in each train vibration only accounts for a small portion. According to the 2D dynamic FE analysis, the final train-induced settlement of the metro tunnel in saturated clay is estimated to reach 160 mm while the peak EPWP value can reach 26.55 kPa. The settlement discrepancies between the numerical method and empirical method are discussed in detail.
Keywords:
Dynamic finite element analysis Cyclic Mobility model Saturated clay
سایر منابع مهندسی عمران و نقشه برداری در زمینه تونل مترو