چکیده
سیستم پاسخ تعاملی دانشجو (SRS) که غالباً از آن تحت عنوان «کلیکر» یاد میشود، یک روش آموزشی تعاملی است که پتانسیل ارتقای عملکرد درسی دانشجو (یا بعبارتی عملکرد دانشجو در آزمونهای کلاسی / امتحانات) را دارد. مطالعات قبلی انجام شده در زمینهی SRS، چه در رشتهی حسابداری و چه در سایر رشتههای دانشگاهی، به نتایج ضد النقیضی در زمینهی تأثیر این روش روی عملکرد درسی دانشجویان رسیدهاند. مطالعهی شبه آزمایشگاهی پیش رو، به بررسی مجدد رابطهی بین استفاده از SRS و عملکرد درسی میپردازد. ما همچنین به بررسی چگونگی اثرگذاری روش SRS بر اطمینان دانشجویان و مدت زمانی که این افراد در خارج از کلاس صرف مطالعه میکنند، خواهیم پرداخت. برخلاف مطالعات قبلی مرتبط با روش SRS، ما تستهای خود را در یک ترم تحصیلی واحد و توسط استادی واحد، هم روی کلاسی که به روش SRS برگزار شده بود و هم روی کلاس شاهد (بدون استفاده از روش SRS) انجام دادهایم تا به درجهی بالاتری از کنترل آزمایشی روی تحقیق خود برسیم. ما از این طریق مزایای بازخورد آنی حاصل از روش SRS را با بازخورد متأخری که از قالبهای ارزیابیِ سنتی بدست میآیند، مقایسه کردیم. نتایج حاکی از عملکرد بهتر دانشجویان بهرهمند از روش SRS در آزمونهای چند گزینهای درون کلاسی بود؛ با این حال، تفاوت معناداری بین عملکرد دانشجویان در امتحانات پایان ترم و یا عملکرد درسی کلی دو گروه مشاهده نشد. دانشجویان بهرهمند از روش SRS اذعان کردند که در مورد تواناییهای خود به اطمینان بیشتری دست پیدا کرده و زمان کمتری را در خارج از کلاس صرف آماده شدن برای کلاس کردهاند، و این در حالی بود که این دانشجویان موفق شده بودند به عملکرد درسی کلی مشابهی با دانشجویانی برسند که از این روش استفاده نکرده بودند.
-1مقدمه
مدرسین و محققین تلاشهای زیادی را صرف دستیابی به درکی بهتر از فرایند یادگیری و ارتقای عملکرد دانشجویان کردهاند. پیشرفتهای تکنولوژیکی، راهکارهای جدید و نوآورانهای برای بهبود عملکرد درسی دانشجویان پیش روی ما قرار دادهاند. همانطور که در ادبیات تخصصی این موضوع شاهدیم، تعریف ما از عملکرد درسی عبارتست از امتیازات کسب شده توسط دانشجویان در فازهای ارزشیابی برگزار شده در کلاس درس (Caldwell, 2007; Kay & LeSage, 2009; MacArthur & Jones, 2008). سیستم پاسخ تعاملی دانشجو ((SRS بیانگر روشی پیشرفته برای ارزشیابی عملکرد درسی دانشجو است. این روش در ساده ترین شکل خود، به عنوان یک شیوهی نظرسنجی عمل میکند که به مدرس کلاس امکان میدهد بصورت آنی به پاسخ دانشجویان به یک یا مجموعهای از پرسشهای چند گزینهای / انتهاباز و مرتبط با مطالب درسی، دسترسی داشته باشند. پاسخهای SRS، بازخوردی فوری از فهم دانشجو از مطالب ارائه شده را در اختیار مدرس قرار میدهند. هدف اصلی از رویکرد SRS آن است که روشی ساده در اختیار مدرسین قرار دهد تا از این طریق به طور منظم بازخورد دانشجویان خود را در این زمینه که کدام بخشها از مطالب درسی را به چه صورت و تا چه اندازه خوب فهیمدهاند، دریافت نمایند...