چکیده
این مطالعه ابزار حمایت تصمیم گیری را برای مقیاس گذاری مرحله ای ارائه می کند. در مقیاس گذاری، روشی را برای انتخاب مسیر برتر توسعه ارائه می کنیم که شامل توالی مقیاس های واسط است. ابتدا، رویکرد چندمعیاره برای رتبه بندی استفاده می شود تا موقعیت سلسله مراتبی واحدهای مقیاس گذاری شده تعیین شود. در مورد هر واحد، مسیر توسعه احتمالی را ارزیابی می کنیم و سپس مقیاس هایی را که براساس گام های بهبود مستمر در کنار کل مسیر شناخته می شوند، متمایز خواهیم کرد. این روش پیشنهادی به تصمیم گیرندگان کمک می کند که 1) تفاوتهای موجود بین واحدهای مقیاس گذاری را شناسایی و 2) برای مقیاس هایی که در هر یک از گام های این مسیر برای دستیابی به هدف نهایی موفقیت کمتری دارند، مقیاس های واسط شناسایی می کند. این روش برای مقیاس گذاری اهداف کلیدی عملکرد برنامه دیجیتال کشورهای عضو اتحادیه اروپا به کار گرفته شد.
-1مقدمه
مقیاس گذاری ابزار مدیریتی است و به عنوان فرایند سیستماتیک اندازه گیری محصولات، خدمات یا رویه های کسب وکار در برابر معیارهای معرفی شده از سوی رهبران کسب وکار، تعریف می شود. هدف مقیاس گذاری، ارزیابی عملکرد افراد نسبت به افراد دیگر و انتخاب بهترین رویه و محاسبه بهبود عملکرد و آموختن از رقبای موفق است. همه این ملاحظات نیازمند فعالیت های خاص تصمیم گیری و شیوه ارزیابی آمار عملکردی و شناسایی حوزه هایی که برای دستیابی به هدف نیاز به بهبود دارند و یافتن راههایی برای انطباق با آنها می باشند. بنابراین چند DSS (سیستم های حمایت تصمیم گیری) وجود دارند که مقیاس گذاری را به عنوان روش اصلی محسوب می کنند و استفاده از آن را به عنوان ابزاری برای مقایسه و تنظیم ارزش اهداف توصیه می کنند. یکی از مثالهای اخیر مطالعه دانگ و همکارانش است که مدلی برای شناسایی مقیاس های مدیریتی (با هدف مقایسه) ارائه کردند. هم چنین ترامبلی و همکارانش سه نوع مقیاس را برای استفاده در مقایسات معرفی کردند…