چکیده
این تحقیق عملی جمعی، شامل یک ناظر و معلم دانش آموز با هدف کمک به 23 فرم از چهار دانش آموز (16 ساله) برای غلبه با تصورات غلط آنها در مورد نیروهای در حالت تعادل می باشد. این تحقیق یک چرخه ی تحقیقاتی عملی را می پذیرد: شناسایی- برنامه ریزی- عمل- بازتاب. نتایج آزمون مقدماتی نشان داد که دانش آموزان در شناسایی نیروها دچار مشکل هستند. در نتیجه، یک اقدام اصولی برای بهبود توانایی دانش آموزان در شناسایی و تشخیص نیروهای موجود وارده بر یک شی در حالت تعادل برنامه ریزی و اجرا گردید. آموزش بر خصوصیات اصلی پیکان نیروها تاکید دارد، مانند: جهت، مقدار، برچسب گذاری و نقطه شروع نیرو. نتایج آزمون نهایی نشان داد که توانایی دانش آموزان برای ترسیم پیکانهای نیرو بهبود یافته است، به استثنای شناسایی نقطه ی شروع نیرو. مطالعه ی تحقیقاتی عملی جهت راهنمایی معلم دانش آموز برای شناسایی و کمک به غلبه بر تصورات غلط دانش آموزانش، صورت گرفته است.
1-مقدمه
فیزیک به دانش آموزان دبیرستانی (16 ساله) معرفی شده است. با این حال، این یک واقعیت است که اکثر دانش آموزان یک دیدگاه منفی در مورد فیزیک دارند. چون آنها نمرات بالایی در آزمون به دست نمی آوردند حتی اگر بیشترین تلاش خود را کرده باشند. این پدیده موجب تصور غلط و عدم درک مفاهیم فیزیک پایه شده است. بسیاری از محققان نشان داده اند که دانش آموزان تمایل به افزایش درک خود در مورد پدیده های طبیعی دارند، قبل از اینکه بطور رسمی آموزش شوند. ایده های توسعه یافته توسط دانش آموزان که با توضیحات علمی متفاوتند، به عنوان تصورات غلط شناخته شده اند و غلبه بر این تصورات غلط بیش از حد قوی می باشند و می توانند روند آموزش و یادگیری را دچار مشکل کنند. با وجود اینکه مفاهیم علمی توسط معلم ارائه شده اند تغییر ایده های اولیه منعقد شده توسط دانش آموزان بسیار دشوار است. معلمان باید تصورات غلط دانش آموزان را قبل از آموزش رسمی شناسایی کنند، به طوری که تصورات غلط آنها را بتوان با مفاهیم علمی پس از آموزش رسمی و فرایند یادگیری تغییر داد...