چکیده
این مقاله به مسائل مربوط به سیاست های خوشه ای و تشکیل خوشه های صنعتی اختصاص داده شده است. هدف از این پژوهش، بررسی امکان ایجاد خوشه صنعتی جدید به شکل یک شرکت مجازی می باشد. در طی این تحقیق، تعاریف مربوط به خوشه و روش خوشه بندی توسط M.پورتر بدست آمده، روشن شده و منافع و نگرانی های سیاست خوشه ای مشخص شده اند. برای خوشه بندی موثر و رسیدن به اهدافی مانند: کاهش تولید و هزینه های معامله، اشتراک موثر منابع، افزایش فعالیت جدید، توسعه فن آوری های جدید، و غیره، اجرای روش شرکت مجازی به منظور تشکیل خوشه های صنعتی جدید آن پیشنهاد شده است.
در اروپا مفهوم "خوشه مجازی" برای مدت زمان طولانی استفاده شده است، که موضوع بسیاری از مطالعات می باشد، و در حال حاضر انتقال گسترده از اتصالات فیزیکی در یک خوشه به ارتباطات مجازی وجود دارد که سریعا به ایجاد رقابت در اقتصاد جدید در حال تغییرکمک می کند.
در اتحادیه روسیه مفهوم یک خوشه مجازی عملا وجود ندارد، زیرا در این منطقه به دلیل قانونگذاری ضعیف، عدم زیرساخت های لازم در اقتصاد و بهره وری پایین نهادهای مختلف وجود دارد. با این حال، استفاده از این شکل خوشه بندی موثر و امیدبخش به نظر می رسد.
1-خوشه های صنعتی و سیاست خوشه بندی
صنعت، در بسیاری از مناطق اتحادیه روسیه شاخه ای از اقتصاد است، که استراتژیک توسعه کشور را به عنوان یک اصل ارائه می دهد. در همان زمان، بردار تعریف توسعه جهانی به اقتصاد جدید گرایش داشته است. در حل مشکلات نوسازی اقتصاد روسیه، نقش مهمی باید به خوشه های صنعتی جدید تعلق گیرد.
محبوبیت روش های خوشه ای در اقتصادهای توسعه یافته به توسعه فعال ایده های M. پورتر منجر شده است. با توجه به تعریف ارائه شده توسط M. پورتر یک خوشه، یک گروه از شرکتهای به هم پیوسته و موسسات مرتبط از لحاظ جغرافیایی می باشند که در یک حوزه واحد تخصص یافته، و توسط منافع و مکملهای مشترک متحد شده اند...