چکیده
هدف- افزایش اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) بویژه در سازمان ها بر آغاز فعالیت های CSR آن ها متمرکز است. به همین دلیل در تحقیق حاضر، به دنبال یافتن رابطه ای بین مسئولیت اجتماعی شرکت و رفتار کارمندان در دو بعد رفتار شهروندی سازمان و ترک خدمت می باشیم. این پژوهش در بخش مخابرات پاکستان در دو شهر اسلام آباد و راوالپندی صورت گرفته است.
طرح /روش شناسایی /رویکرد: ماهیت این تحقیق کمی است. تحقیق پیمایشی میان 45 کارمند و مدیر در بخش های خدماتی و فروش از بخش مخابرات در پاکستان به ویژه موبیلینگ، یوفن،وارید و تلنور صورت گرفته است. این چهار بخش در پاکستان سهم بازار 85-90 درصد تلفن همراه را به خود اختصاص می دهند.
کارمندان انتخاب شده دارای حداقل مدرک تحصیلی می باشد که در طی 20 تا 10 سال برای بخش مخابرات خدمت کرده اند. همچنین شرکت ها آگاهی زیادی برای به اشتراک گذاری اطلاعاتشان به واسطه ماهیت رقابتی بسیار بالای بازار ندارند. فرضیه های این تحقیق با استفاده از روش های متفاوت تجزیه و تحلیل آماری مورد آزمون قرار گرفته است.
یافته ها: یافته ها پیشنهاد می دهند که مسئولیت اجتماعی شرکت با رفتار شهروندی سازمان همبستگی مثبتی دارد و اما با ترک خدمت رابطه ی منفی دارد.
محدودیت های پژوهش/مفاهیم: ازآن جایی که این تحقیق تنها بردو بعد از رفتار کارکنان متمرکز است. بنابراین دیگر ابعاد باید برای تحقیقات آینده در نظر گرفته شوند. علاوه بر این، این تحقیق فقط در شهر پاکستان به اجرا در آمده است. بنابراین افزاش حجم نمونه بر حسب شهرها، صنایع، بخش ها و پاسخ دهندگان همچنین می تواند نتایج دقیق تر و قابل تعمیم تری را ارائه دهد.
مفاهیم عملی: اقدامات (CSR) به شرکت ها کمکی در جهت توسعه رفتار کارکنان و کاهش فعالیت ها و رفتار منفی کارکنان می باشد. اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکت ها رفتار مثبت عملکرد کارکنان را بهبود می بخشد که این امر منجر به افزایش سود آوری و شهرت خوب شرکت ها می شود و در مقابل نگرش رفتارهای منفی باعث افزایش در بدهی های شرکت می شود.
اصالت/ارزش: این مقاله به دنبال بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر روی رفتار کارکنان در بخش مخابرات پاکستان به ویژه در شهر اسلام آباد و راولپندی می باشد.
1- مقدمه
در دهه اخیر مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) اهمیت قابل توجهی را به دست آورده است و بسیاری از سازمان ها اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکت را به منظور اطمینان از پایداری اجتماعی و محیط زیست آغاز کرده اند. (CSR) موفقیت قابل توجهی را به واسطه احترام به مردم، احترام به ارزش های اخلاقی و حفاظت از محیط زیست بدست آورده است. اگرچه آگاهی گسترده ای درباره اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت موجود است، اما هنوز برخی مشکلات در اجرای موفق (CSR) وجود دارد. استراتژی CSR تنها زمانی می تواند به صورت موفق اجراشود که کارکنان آمادگی و تمایل به تغییر را داشته باشند.(5)
شرکت ها از منابع طبیعی و انسانی متفاوتی برای عملیت تجاری و سودهای تولیدی بهره می گیرند. شرکت ها برای کاهش دادن این منابع مسئولیت دارند و همچنین مسئول تاثیرات منفی بر روی محیط طبیعی می باشند. علاوه بر این سبک و کارها تنها نباید بر روی سود تولیدی و عملیاتی تمرکز کنند. بلکه باید در جهت توسعه اقتصادی و رفتار اخلاقی برای جرای آن در جامعه از طریق انجام اقداماتCSR تمرکز کند. همچنین کارکنان احساس بهتری خواهند داشت اگر آن ها دریابند که سازمان شان درگیر به اشتراک گذاری سود برای داشتن جامعه ای بهتر است…