چکیده
مصرف کنندگان بطور فزاینده از رسانه های اجتماعی برای کارهای مختلف مرتبط با مصرف، همچون شکایت در مورد یک برند یا اشتراک تجربیات خرید، استفاده میکنند. رشد رسانه های اجتماعی فرصتی را برای اشتراک اطلاعات کسب و کار فراهم میکند، اما همچنین کار مدیران بازاریابی را که باید آماده مقابله با مسائل جاری در این حوزه باشند، پیچیده میسازد. این مقاله هشت حوزه را در چارچوب بازاریابی رسانه های اجتماعی مطرح میکند که چالش های دشواری را برای متخصصان بازاریابی به همراه دارند. ما بر اساس گزارشات متخصصان و یافته های علمی در مورد شبکه های اجتماعی آنلاین، به نمایش تهدیدها و فرصت های در حال ظهور میپردازیم که از تغییرات در رفتار مصرف کنندگان و تغییرات در مدلهای کسب و کار پدید می آیند. ما علاوه بر بحث در مورد هر چالش، پرسش های تحقیق را برای محققان بازاریابی مطرح میکنیم تا الهام بخش تحقیقات وسیعتر و درک بهتر این حوزه نوپدید باشند.
-1مقدمه
رسانه های اجتماعی همچنان به رشد خود ادامه میدهند و بنا بر برخی گزارشات به کانال اصلی مشتریان برای تجربه و تعامل با جهان تبدیل شده اند. افراد برای کمک به حصول اهداف خود به شبکه های عمومی یا تخصصی تر ملحق میشوند و به جستجو، اشتراک، مشارکت، مصرف و بازی می پردازند (بولتون و همکاران، 2013).
پدیده رسانه اجتماعی را میتوان از چند زاویه مورد بررسی قرار داد. اولا، از زاویه جامعه شناسی تا انسان شناسی، شبکه ها از تعامل بین افراد در سراسر جهان حمایت میکنند. فیسبوک و یوتیوب به بیش از 1 میلیارد کاربر رسیده اند (شکل 1). این بدان معنا است که بیش از یک سوم از تمامی کاربران اینترنت در جهان، و بیش از یک ششم جمعیت جهان، اعضای فعال این شبکه ها هستند. دوما، از یک رویکرد اقتصادی، اگرچه اغلب کاربران برای این خدمات پولی پرداخت نمیکنند، اما رسانه های اجتماعی دارای ارزش مهمی برای شرکت های مالک خود هستند. خرید اخیر لینکدین توسط مایکروسافت در ازای 26200 میلیون دلار (بیش از 102 دلار بازای هر کاربر) یک نمونه از ارزش بالقوه و رقابت بالا در حوزه رسانه های اجتماعی است. ادغام ها و تحصیل مالکیت استراتژیک شرکت جهت کسب مشتریان، همچون خرید اینستاگرام و واتس آپ توسط فیسبوک، نشان می دهند که هدایت این تکامل دیجیتال چقدر برای شرکت ها از اهمیت برخوردار است…