چکیده
در این مطالعه، این فرضیه آزمون شد که وجود راه پله و پله برقی بین طبقات مبدا و مقصد در مراکز خرید روی افزایش استفاده از راه پله تاثیر دارد. مکان مطالعه شامل 13 راه پله و 12 زوج پله برقی در 7 مرکز خرید متصل به هم بود. در مجموع در 35 روز 33793 عابر پیاده در حال پایین امدن و بالا رفتن شمارش شدند. نرخ جریان همزمان رو به بالا و پایین میان مراکز دارای همبستگی 89/0 بودند. فاصله بین راه پله و پله برقی در مدل بالا رفتن دارای / 71 % واریانس بود و در مدل پایین آمدن 21 % بود، ارتفاع بین طبقات باعث کاهش اندک در تعداد عابران و نسبت تعداد کل عابران در حال بالا رفتن و پایین آمدن دارای افزایش کمی بود. افزایش 100 % در فاصله بین راه پله و نزدیکترین پله برقی باعث افزایش 95 % در پله نوردی شد.
1-مقدمه
سبک زندگی بی تحرک به عنوان یکی از علل اصلی افزایش مداوم نزخ مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیری مانند چاقی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و بیماری های قلبی است (سازمان بهداشت جهانی، 2010). ترویج سبک زندگی فعالتر اخیرا روی اقدامات کوچکتری در زندگی روزمره تمرکز دارد مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و بالا رفتن از پله. محیط های شهری به طور فزاینده در سطوح مختلف، به طور بالقوه فرصت های بیشتری را برای بالا رفتن از پله ها به عنوان بخشی از برنامه روزانه ارائه می دهد...