چکیده
این مطالعه بر روی مقایسه ی بین ابعاد فرهنگی مدل Hofstede و مدل GLOBE (رهبری جهانی و اثر بخشی رفتار سازمانی) در جمع آوری داده و کشورهای (مناطق) شرکت کننده در هر دو مدل، ابعاد متفاوت و روش تحقیق و نتایج آنالیز تمرکز دارد. این دو مدل شباهت هایی دارند، اما بسیار متفاوت هستند. هنگامی که این مدل های دو بُعدی در حوزه های تحقیقاتی متفاوت بکار می روند، این تفاوت ها در طرح پژوهش می تواند موجب نتایج متفاوتی شود. نویسندگان، مقایسه ی این دو مدل فرهنگی را انتخاب نموده اند، زیرا در هر دوی آنها ابعاد فرهنگی با امتیازات اندازه گیری می شود. در نهایت، روشی به جلو در تحقیقات آینده پیشنهاد شده است، و برخی مسائل برای تحقیقات بیشتر در این حوزه ی اساسی کسب و کار بین المللی ارزیابی شده اند.
1-مقدمه
در طول چهار دهه گذشته، تحقیقات در مورد کسب و کار بین المللی (IB) به یک حوزه ی مطالعاتی پویا تبدیل شده است، و احتمالاً با ادامه ی فرآیند جهانی شدنِ اقتصاد، این تحقیقات همچنان در آینده بیشتر شود. در حال حاضر، تحقیقاتِ متمرکز بر فرهنگ گسترش بسیاری یافته است و اهمیت درک فرهنگ به طور فزاینده ای بیشتر شده است...