چکیده
ظهور مگاپروژه ها نیاز به یک ابزار ادراکی برای تصمیم گیری را تشدید نموده است. منابع مالی کمیاب اند و تحلیل هزینه-فایده (CBA) می تواند در انتخاب کارآ ترین تخصیص از این منابع به تصمیم گیرندگان کمک کند. این مقاله CBA را به عنوان یک ابزار ارزیابی به همراه ضعف های اصلی آن مورد بررسی قرار می دهد. ما نتیجه گرفتیم که رفتار با ارزش باقی مانده (RV) نامناسب است و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. RV ارزش زیرساخت را در پایان عمر مفید پروژه آن و ارزشی که دارایی در طی زمان تولید می کند را بیان می کند. روش های فعلی برای محاسبه RV به شکل مناسبی ارزش واقعی را منعکس نمی کنند.
1-مقدمه
جمعیت رو به رشد جهان و نیاز ذاتی به افزایش حمل و نقل در حال آسیب زدن به زیرساخت حمل و نقل و ایجاد نیاز به مگاپروژه ها است. منابع مالی کمیاب اند و بنابراین باید به صورت کارآ تخصیص داده شوند. ارزش گذاری مناسب زیرساخت های حمل و نقل در تحلیل هزینه-فایده (CBA) اجازه کارآترین تخصیص منابع را می دهد و به ما اجازه می دهد که با منابع کمتر کار بیشتری انجام دهیم. تداوم مگاپروژه ها و هزینه ها و بررسی های برنامه ای همیشگی آنها (فلایوجرگ، برازلیوس و روتنگتر، 2003) به همراه بزرگی سرمایه گذاری، نیاز به ارزیابی دقیق هزینه ها و فایده های پروژه های زیرساختی را به وجود می آورد...