چکیده
توسعه ورزش گامی در جهت پیشرفت ایران است. به علت تاثیر گذاری بر زندگی فردی و اجتماعی، ورزش به موضوع مورد علاقه مردم و دولتمردان تبدیل شده است. رسانه ها، به علت پوشش گسترده شان ابزار مهمی در جهت توسعه ورزش هستند. پرسش اصلی این مقاله، تعیین میزان تاثیر رسانه ها در توسعه ورزش است. به همین منظور، پرسشنامه ای برای درک نقش موجود و مورد انتظار رسانه ها در امر توسعه ورزش و ایجاد مدلی به عنوان اهداف اصلی مطالعه در پنج محور تهیه شده است. اعتبار و قابلیت اعتماد به پرسشنامه مورد تایید است. این پرسشنامه میان 342 نفر از اعضای نمونه ای از جامعه ای که شامل 4 گروه میشد، توضیع شد. روش این تحقیق به صورت توصیفی و تصادفی بود و اطلاعات از طریق تخقیقات بدست آمد. اختلافی مهم بین نقش موجود و مورد انتظار رسانه ها در پنج متغیر مربوط به توسعه و بر اساس میزان سهم آنها وجود دارد(a≥0.05). رسانه تاثیرات متعددی در امر توسعه ورزش دارد. بنابراین رسانه موجب بهبود عناصر سازنده ورزش و در نهایت توسعه ورزش می شود.
لغات کلیدی:رسانه- ورزش- توسعه
1-مقدمه
امروزه پیشرفت و توسعه در تمامی جنبه ها جزو برنامه های اصلی تمامی کشورها در اقصی نقاط جهان است. پیشرفت یک کشور به عنوان یک دغدغه عمومی، در قالب توسعه در زمینه های مختلف تعریف شده است.
رشد سریع در فناوری های ارتباطی به خصوص رسانه ها، منجر به تعیین نقش های جدیدی برای آنها شده است. تنوع رسانه ها به شکل های مطبوعات، رادیو و تلویزیون و اینترنت، دنیای جدید و گسترده ای را در برابر جوامع مختلف قرار داده است. هر کدام از این رسانه ها وظیفه خاص خود را دارند که این امر به دلیل طبیعت و ظرفیت آنهاست. توسعه ابزارهای ارتباط جمعی موجب توسعه در صنایع، اقتصاد و فرهنگ کشورها در پنجاه سال گذشته شده است...