دانلود مقاله ترجمه شده آیا روانسنجی علمی آسیب دیده است؟


چطور این مقاله روانشناسی را دانلود کنم؟

فایل انگلیسی این مقاله با شناسه 2002303 رایگان است. ترجمه چکیده این مقاله روانشناسی در همین صفحه قابل مشاهده است. شما می توانید پس از بررسی این دو مورد نسبت به خرید و دانلود مقاله ترجمه شده اقدام نمایید

قیمت :
1,270,000 ریال
شناسه محصول :
2002303
سال انتشار:
2008
حجم فایل انگلیسی :
102 Kb
حجم فایل فارسی :
155 کیلو بایت
نوع فایل های ضمیمه :
Word+Pdf
کلمه عبور همه فایلها :
www.daneshgahi.com

عنوان فارسي

آیا روانسنجی علمی آسیب دیده است؟

عنوان انگليسي

Is Psychometrics Pathological Science?

نویسنده/ناشر/نام مجله

Measurement

این مقاله چند صفحه است؟

این مقاله ترجمه شده روانشناسی شامل 19 صفحه انگلیسی به صورت پی دی اف و 25 صفحه متن فارسی به صورت ورد تایپ شده است

چکیده فارسی


چکیده

آسیب شناسی در علم، زمانی مطرح می شود که پردازش های عادی در پژوهش های علمی با شکست مواجه می شود و فرضیه علمی، بدون یک رشته تلاش های هدفمند در جهت آزمودن آنها و بدون در نظر گرفتن امکان پذیر بودن آن، مورد قبول واقع می شود. دراین باره که آیا این پدیده در روانسنجی هم اتفاق افتاده یا نه، اختلاف نظر وجود دارد: فرضیه ای درباره این قضیه وجود دارد که می کوید: ویژگیهای روانشناختی کمیت پذیرند، روانسنج ها نه تنها در تأیید این مسأله شکست خورده اند بلکه اصلاً موجودیت این فرضیه را هم به سختی  درک می کنند. به نظر می رسد که تمایلات اجتماعی ویژه ای که در تاریخچه روانشناسی معاصر قابل شناسایی اند این وضعیت را ایجاد نموده چرا که روانشناسی حاضر به عنوان یک دانش کمی، فواید ایدئولوژیک و اقتصادی ثانویه ای را به همراه داشته است. این پرسش مطرح است که آیا مدل های جدید پرسش- پاسخ از این انتقاد تبرعه می شوند و مشخص می شود که هنوز این مدل ها با چالش های آزمودن جدی این فرضیه و حتی زحمت تشخیص موجودیت آن مواجه نشده اند.

مقدمه

علم اقدامی شناختی است که در آن دانشمندان به دنبال چگونگی عملکرد نظام های طبیعی هستند. آنها روش های مشخص خود را به کار می برند و معتقدند که این روش ها به آشکار شدن ساختار و روش های عملکرد نظام های مورد علاقه آنها کمک می کند. شخص یا حرکت اجتماعی(مانند علم) که درگیر اقدام های شناختی است، یک نظام طبیعی را می سازد که به  خودی خود، نظامی شناختی است. این نظام شناختی زمانی آسیب می بیند که قبل از ارتقا، دستیابی به دانش مرتبط با آن متوقف شود. یک مثال آشنا تعصب است: فردی به چیزهایی معتقد است نه براساس شواهد، بلکه به دلایل دیگری مانند منافع ثانویه ی این اعتقاد؛ فرد می فهمد که تعصب مانع از شناخت واقعیت می شود. میزان ممانعت بستگی به قدرت تعصب دارد. همه ما در برخی از اندازه گیری ها اینگونه عمل می کنیم و هر نوع نظام شناختی به این شکل آسیب می بیند. انسانها انگیزه های پیچیده ای دارند، اما همانطور که فروید (1957) بیان می کند: این امر می تواند به این دلیل باشد که ما به وسیله صائق ها و علایق متعارض برانگیخته می شویم و گاهی اوقات هم به خاطر نیازمان برای اعتقاد به فقدان شواهدی که فراتر از توانمان برای کشف حقیقت است.

ماهیت علم، به عنوان یک حرکت اجتماعی پیچیده، به طور قابل ملاحظه ای تغییر نموده است. همانگونه که علم در سایر عرصه های اجتماعی مخصوصاً در صنعت و سازمانهای حکومتی به طور فزاینده ای ارزشمند شده، برای حمایت شدن هم به شکلی فزاینده به آنها وابسته شده است. در نتیجه، علایق اجتماعی متعارض، علم را برمی انگیزد و زمینه ای برای ایجاد آسیب ها به وجود می آورد. در این زمینه مثالهای مشهوری وجود دارد، مانند سلطه نژاد شوروی که از لحاظ سیاسی نظریه های لایسنکو را سازماندهی نمود(سویفر،1994). جذابیت روانسنجی کمتر از این موارد است اما با این حال نمونه ای مشابه و آشکار است(میشل،2000).

تعصب مورد بحث در روانسنجی محکوم است که صفات روانشناختی مانند: قابلیت های شناختی،صفات شخصیتی وخصایص اجتماعی کمّی هستند. بررسی ادبیات روانسنجی: مجموعه ای از نظریه ها، روش ها و کاربردها را درباره قضیه کمی بودن روانسنجی آشکار می سازد. اما عاری از تلاش های جدی در جهت اثبات این قضیه است. نظریه های بیان شده (مانند نظریه های تحلیل عاملی قابلیت های شناختی و شخصیت)نوعاً کمی اند؛ برای نمونه بسیاری از روانسنج ها معتقدند که قادرند تا قابلیت ها، صفات شخصیتی و خصایص اجتماعی را از طریق آزمون های روانشناختی اندازه گیری کنند؛ و در روانسنجی کاربردی، آزمون ها کاربرد معانی اندازه گیری را ارتقا می بخشند. هنوز، اطلاعات اندکی درباره اینکه این قضیه نمی تواند درست باشد وجود دارد: تا آنجا که من می دانم هیچ برنامه پژوهشی برای آزمودن آن انجام نشده است؛ هیچ مجموعه شواهدی در جهت حمایت از آن فراهم نشده است(بعلاوه، تا جایی که من میدانم هیچ چیز)؛ و هیچ تلاشی در جهت طراحی روشهایی برای تشخیص تمایز بین کمیت و خصایص صرفاً رتبه ای، انجام نشده است. روانسنجی قضیه ای اثبات شده درباره کمّی بودن ویژگی های روانشناختی است.اما این قضیه به ندرت به عنوان یک پرسش مطرح شده و معمولاً تنها پاسخی برای آنها بوده است.

این مسأله به تنهایی برای آسیب شناسی کافی نیست اما با این حال آسیب شناسی اغلب نیازمند حضور یک عامل مثبت، به معنای انحراف توجه از موضوعات مرتبط است (میشل،2000). در روانسنجی، ساختار ایدئولوژیک خاصی ایجاد شده که روانسنج ها را از مطرح کردن ساختاری کمی برای ویژگی های روانشناختی دلسرد می کند. اگر زمانی روانسنجی از چاپ مقاله اسپیرمن (1904) "هوش عمومی، اندازه گیری و تخمین عینی آن" که سه سال بعد از مقاله هلدر (1901) درباره حقایق آشکار کمیت و نظریه اندازه گیری منشأ گرفت. حالا مقاله اخیر من، مشخصات واضحی را از ساختار کمی و ارتباط آن با نظام عددی واقعی، که اساس مفهومی اندازه گیری است، فراهم می کند. این مقاله وتنظیم نظریه اندازه گیری، از ملاحظات رشته روانسنجی مستثنی بوده و از رشته روانسنجی که معمولاً آموخته می شود جداست (میشل ،2001). این مقاله تکذیب می کند که روانسنجها منابع مفهومی لازم برای طرح مسئله کمی بودن خصایص روانشناختی را دارا هستند....

اندازه گیری علم آسیب دیده روانسنجی :کلمات کلیدی

چکیده انگلیسی


Abstarct

Pathology of science occurs when the normal processes of scientific investigation break down and a hypothesis is accepted as true within the mainstream of a discipline without a serious attempt being made to test it and without any recognition that this is happening. It is argued that this has happened in psychometrics: The hypothesis upon which it is premised, that psychological attributes are quantitative, is accepted within the mainstream, and not only do psychometricians fail to acknowledge this, but they hardly recognize the existence of this hypothesis at all. It is suggested that certain social interests, identifiable within the history of modern psychology, have produced this situation because of the ideological and economic secondary gains derived from presenting psychology as a quantitative science. The question of whether modern item response models are exempt from this critique is considered, and it is concluded that they have not yet faced up to the challenges of seriously testing the relevant hypothesis or even bothered to recognize its existence

Keywords: measurement order pathological science psychometrics quantity
این برای گرایش های: روانشناسی‌ عمومی، کاربرد دارد. سایر ، را ببینید. [ برچسب: ]
 مقاله روانشناسی با ترجمه
کتابخانه الکترونیک
دانلود مقالات ترجمه شده
جستجوی مقالات
با انتخاب رشته مورد نظر خود می توانید مقالات ترجمه شده آن رو به صورت موضوع بندی شده مشاهده نمایید