چکیده
رخدادهای دارویی متضاد، پیامدهای خدمات درمانی را مختل میسازد. در این تحقیق، مدل یادگیری درمانی پیشنهاد میکنیم که از سیستم پشتیبانی از تصمیم (DSS) در تجویزات دارو بهره گرفته تا تصمیمات پزشکان را درمورد انتخاب و تجویز اولیه دارو بهبود ببخشد. این مدل بازرسی تحلیلی تاثیرات ویژگیهای DSS مختلف در یادگیری درمانی و تخمین رفتار یادگیری پزشک با وجود یک پانل پایگاه داده را ممکن میسازد. نتایج تحلیل نشان میدهد که با استفاده از DSS برای بهبود تصمیمات تجویزهای پزشک، به طور مثبتب یادگیری درمانی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. درمقابل، بدون بهبود در انتخاب موفقیت آمیز دارو، استفاده از DSS، تاثیری منفی در یادگیری پزشکی خواهد داشت. نتایج تجربی شواهد بیشتری از عوامل موثر در پاسخ پزشکان به منابع اطلاعاتی و میزان تکیه آنها به تجربه پزشکی در تجویز دارو فراهم میسازد.
1-مقدمه
محققین تخمین زده اند که رخدادهای دارویی متضاد (ADE) سالانه، 700000 تا 1.5 میلیون مورد صدمات فیزیکی دارند [16، 47، 48، 73]. تحقیقی برجسته نشان میدهد 28% ADEها، که اکثر آنها به دلیل خطا در تجویز است [41، 46، 49]، قابل اجتناب هستند [6]. Mirco و همکاران [57] بهاین نتیجه رسیده اند که اکثر خطاهای تجویز به دلیل کاستیهای مرتبط با انتخاب دارو، حجم مصرفی، تکرار مصرف، نوع تجویز (قرص، ژل، مایع)، تاثیرات متقابل داروها و دوره درمان هستند. تعداد خطاهای تجویزی در این چالشهای پزشکان ریشه دارد که باید با پیشرفتهای دارویی همگام باشند. با دسترس پذیری به داروها و اطلاعات پزشکی جدید، نیاز به دقت بیشتر در تصمیمات تجویز دارو نیز به نسبت افزایش پیدا میکند. درنتیجه اگرچه انتخاب یا تجویز دارو برخی از مهمترین تصمیمات پزشکی را تشکیل میدهد، با وجود کاستی در همگام بودن با پیشرفتهای جدید در داروشناسی، نمی توان از تصمیمات تجویز نامطلوب اجتناب نمود…