چکیده
یکی از مهم ترین گام های تولید محصولات گوناگون، شکل دهی فلزات می باشد. اتوکاری کشش عمیق به وسیله تنظیم لقی میان سمبه و قالب انجام شده و امکان سیلان مواد روی سمبه را فراهم می کند. در این مقاله، اثر تعمیم رفتار اتوکاری بر مشخصات محصول همچون توزیع ضخامت در دماهای مختلف بررسی می گردد. تنش در فنجانی تحت کشش به کمک شبیه سازی اجزاء محدود و توسط اجزاء محدود صریح کد LS-DYNA تخمین زده می شود. به منظور افزایش دقت فرآیند شبیه سازی، تعداد نقاط انتگرالگیری را در راستای ضخامت افزایش داده که منجر به نزدیکی نتایج شبیه سازی و داده های آزمایشگاهی می گردد.
1-مقدمه
در فرآیند های کشش عمیق معمولی، در صورتی که لقی بزرگ تر از ضخامت ورق باشد، ضخامت جداره لبه ها بیش تر از ضخامت وسط می شود. این فرآیند کاربردهای صنعتی فراوانی همچون ساخت فیلترهوا، قوطی نوشابه و ... دارد. اتوکاری فرآیندی است که طی آن با اعمال فشار از طریق کاهش لقی یا حلقه های اتوکاری، ضخامت جداره فنجانی تحت کشش یکنواخت می گردد ]1[. تنش پسماند به وجود آمده حین کشش عمیق موجب تاثیرگذاری بر استحکام خستگی قطعه، افزایش تنش خوردگی ترک و ایجاد تغییرات ابعادی پس از اتصال قطعات شکل دهی شده می گردد. فرآیند اتوکاری علاوه بر بهبود دقت هندسی قطعه، موجب کاهش تنش پسماند نیز می گردد...