پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نقش تحول مثبت نوجوانی و سرمایه های روانشناختی مثبت در پیش بینی افسردگی در دانش آموزان دوره متوسطه انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. بدین منظور 200دانش آموز دختر به طور خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه خوش بینی شییر و کارور ،پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان ماریا کواکس، پرسشنامه تحول مثبت نوجوانی گلدوف و همکاران ، مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون،مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی و پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون و همبستگی حاکی از رابطه معنی دار و منفی بین مولفه های امید،خوش بینی و خودکارآمدی از متغیر سرمایه های روانشناختی با افسردگی دانش آموزان می باشد. همچنین بین مولفه های شایستگی،مراقبت و ارتباط از متغیر تحول مثبت نوجوانی نیز ارتباط معنی دار و منفی وجود دارد. می توانید این پژوهش رشته روانشناسی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
نوجوانی دوره ای از رشد، در حد فاصل كودكی و بزرگسالی است كه در طی آن روابط با همسالان تعمیق می شود. استقلال در تصمیم گیری رشد می كند و فرد در پی مشغله های فكری و اجتماعی بر می آید. نوجوانی عمدتاً دوره ی كاوش، انتخاب و فرایند تدریجی حركت به سمت خودپنداری منسجم است، همچنین بهترین توصیف این دوره، فرایند پیشرفت است كه مشخصه ی آن افزایش توانایی تسلط بر چالش های پیچیده ی تكالیف تحصیلی ، بین فردی و هیجانی و در عین حال جستجوی استعدادها، هویت های اجتماعی و علایق جدید است. نوجوانی بی تردید یکی از پرماجراترین دوره های زندگی آدمی است و به سالهایی اطلاق میشود که کودکی را به بزرگسالی میپیوندد، به عبارتی حد فاصل کودکی و بزرگسالی است که حدود و نیز طول مدت آن چندان مشخص نیست و بسته به افراد و جوامع گوناگون، متغیر است.
نوجوانی دوره ای حساس در رشد است، مشکلات فکری و هیجانی در احساس نوجوانان، تعادل فکری و هیجانی، آنها را به چالش می کشد و علاوه بر این خروج از وابستگی به والدین موجب افزایش تنهایی و کاهش نظارت می شود و مشکلات همسالان نیز به این فشار و رنجش افزوده می گردد. تنش ناشی از روابط خصوصی، تغییرات بدنی و احساسات ناپایدار، خود می تواند به احساس نا امیدی، عدم حمایت و درنهایت افسردگی منجر شود.با این وجود است كه لزوم توجه كارشناسان مسایل تربیتی و روانشناسی در جهت آموزش مهارت های لازم به نوجوانان برای كمك به عبور آنان از موانع، دستیابی به نقاط عطف ویژه ی این دوره از رشد و انطباق روان شناختی موفقیت آمیز، احساس می گردد.
فهرست مطالب
فصل یکم کلیات پژوهش 2
1-1-مقدمه 3
1-2- بیان مساله 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش 13
1-4- اهداف پژوهش 14
1-4-1-هدف کلی 14
1-4-2- اهداف فرعی 14
1-5- فرضیه های پژوهش 15
1-9-1- تعریف های نظری متغیر ها 15
تعریف نظری خودکارآمدی: 17
تعریف نظری افسردگی: 18
1-9-2- تعریف های عملیاتی: 18
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش 20
1-2-افسردگی 21
2-2- سرمایه روانشناختی 38
تاریخچه 40
خودکارآمدی: 49
تعریف و نظریه های مربوط به تاب آوری 52
تعریف و نظریه های مربوط به خوش بینی 59
تاریخچه خوش بینی 59
۲-۲ دیدگاه های مرتبط با خوش بینی 62
تفاوت خوش بینی و امید: 64
امید 65
نظریه سرمایه روانشناختی لوتانز 68
امیدواری (اراده یا پویایی و راهکار یا راه چاره) 73
تحول مثبت جوانی: 79
تاریخچه دیدگاه تحول مثبت جوانی 80
نظریه استانلی هال 81
مولفه های دیدگاه تحول مثبت جوانی 82
ارتباط: 86
انواع ارتباط 87
پیشینه پژوهش 88
فصل سوم روش پژوهش 97
طرح پژوهش 98
جامعه آماري 98
حجم و روش نمونه گیری 98
ابزار گرد آوري داده ها 98
پرسشنامه تحول مثبت نوجوانی گلدوف و همکاران 98
پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان ماریا کواکس CDI 99
پرسشنامه خوش بینی شییر و کارور 100
مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون 101
باورهای خودکارآمدی عمومی 101
پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر 102
پرسشنامه سرمایه روانشنناختی لوتانز ( PCQ ) : 104
پروتکل آموزشی تحول مثبت نوجوانی: 104
3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها 106
فصل چهارم یافتههای پژوهش 107
4-1- نتایج مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی و شاخصهای توصیفی متغیرها 108
4-1-2-شاخصهای توصیفی متغیرهای مورد مطالعه 108
4-2- یافتههای استنباطی 110
4-2-3-فرضیه سوم: سرمایه های روانشناختی مثبت (تاب آوری، خودکارآمدی، امید و خوش بینی) می توانند افسردگی دانش آموزان را پیش بینی کنند. 111
4-2-4- فرضیه چهارم: مولفه های تحول مثبت نوجوانی می توانند افسردگی دانش آموزان را پیش بینی کنند. 113
4-2-4- مولفه های تحول مثبت نوجوانی و سرمایه های روانشناختی مثبت می توانند افسردگی دانش آموزان را پیش بینی کنند. 115
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری 118
بحث و نتیجه گیری 119
محدودیتها 124
پیشنهادها 124
منابع: 125