در این پروژه قصد داریم در مورد نرم افزار تری دی مکس و امکانات و مدلهای سه بعدی، متحرک سازی و Render صحنه ها مطالبی را ارایه بدهیم . این نرمافزار یکی از قدرتمندترین برنامه های طراحی مدلهای سه بعدی انیمیشن سازی و رندرینگ در عرصه گرافیک کامپیوتری است. امکانات بسیار گسترده و کارایی نسبتاً آسانی دارد و به طور گسترده در معماری ساختمان، طراحی صنعتی، ساخت بازی های کامپیوتری و پیش پردازش جلوه های ویژه و... استفاده میشود و بزرگترین قابلیت آن امکانات خوب مدل سازی است. این نرم افزار همچنین دارای سیستم آنالیز نور بسیار قدرتمندی است که محیطی مناسب برای شبیه سازی تصاویر و صحنه های واقعی برای کاربر ایجاد میکند. می توانید این پروژه فن آوری اطلاعات را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
تری دی مکس در ابتدا با نام تجاری 3D Studio برای محیط داس توسط گروه Yost با مدیریت خود او در سال ۱۹۹۰ پا به عرصه بازار گرافیک کامپیوتری گذاشت. او بیش از ۱۰ سال مدیریت گروهی از مهندسین نرم افزار را که در طراحی و ساخت تری دی مکس و آموزش تری دی مکس مشارکت داشتند عهده دار بود.
در سال 1990 تری دی مکس که اولین سیستم 3D Modeling Animation Rendering برای Pc بود وارد بازار شد و توانست قابلیت های Spline Shapes, Lofted Surfaces, Geometric Primitives, And Basic Mesh Editing را به نرم افزار اضافه کند .
سال ۱۹۹۶ Mnemonic یکی از اولین فیلم هایی رو که داخل آن از 3D Studio 4 استفاده شده بود را به نمایش گذاشت.
سال Autodesk 2000 از نسخه 3Ds Max r4 رونمایی کرد.
سال 2005 ، 3Ds Max 8 ، را که خیلی از قابلیت های تری دی مکس ، که سابق بر این در قالب Plugin بودند رو در خود جای داد و تاریخچه تری دی مکس را متحول کرد.
در سال 2010 Autodesk در مرکز جایزه اسکار قرار داشت ،همچنین 3Ds Max 2011 را به بازار ارائه داد.
در سال۲۰۱2 Autodesk با معرفی نرم افزار 3Ds Max این مسیر پر فراز و نشیب پیشرفت در حوزه گرافیک کامپیوتری را گذراند و به یکی از قطب های نرم افزاری دنیا تبدیل شد و تاریخچه تری دی مکس از این سال به بعد دارای تحول بسیاری شد. بنابراین تری دی مکس را میتوان یک نرم افزار Media & Entertainment دانست و از آن برای زمینه ها و حوزه های مختلف می توان استفاده کرد.
انیمیشن چیست؟
انیمیشن نام تکنیکی است که در آن هر فریم فیلم به صورت انفرادی چه به صورت یک گرافیک کامپیوتری یا عکاسی از یک تصویر و یا ایجاد تغییرات مکرر کوچک در یک واحد مدل (قسمت کلای میشن و استاپ موشن) تولید و سپس فیلم برداری نتیجه توسط یک دوربین مخصوص انجام میپذیرد. هنگامی که فریمها به صورت سلسله وار به هم متصل شدند، فیلم حاصله را با سرعت ۱۶ فریم در ثانیه یا بیشتر ملاحظه مینمایند. نتیجه آن خواهد بود که این تصاویر (بر اثر قانون ماندگاری تصویر) به صورت متحرک به نظر می رسند. اگرچه توسعه انیمیشن کامپیوتری باعث سرعت بخشیدن به این مراحل گردیده ولی باز هم تولید چنین فیلمی مستلزم کار زیاد و خسته کننده است.
فهرست مطالب
فصل اول: مقدمه
-1-1 انیمیشن چیست؟ 2
-2-1 مقدمه ای بر انیمیشن جهان 2
-3-1 سید ناصر موسوی تعاریف متعددی برای هنر و صنعت انیمیشن گفته 3
-4-1 قالب های مختلف انیمیشن 6
فصل دوم: انیمیشن و انواع آن
-1-2 پویانمایی و انیمیشن ( Animation ) 8
-2-2 انواع انیمیشن 8
-1-2-2 انیمیشن سنتی، دست ساز، سل انیمیشن، دو بعدی (Traditional Animation) 8
-2-2-2 انیمیشن استاپ موشن (Stop Motion) 9
-2-23- انیمیشن گرافیکی (Graphic Animation) 11
-2-24- انیمیشن دو بعدی (مبتنی بر وکتور) 11
-2-25 - انیمیشن سه بعدی (CGI) 11
-3-2 اصطلاحات سه بعدی 12
-1-3-2 انیمیشن سایه زنی طلقی (Cel-Shaded Animation) 12
-2-3-2 موشن کپچر (Motion Capture) 12
-3-3-2 انیمیشن واقع گرایانه (Photo-Realistic Animation) 12
-4-3-2 موشن گرافیک 13
-5-3-2 استاپ موشن 13
-4-2 دیگر سبک ها، تکنیک ها و روش های انیمیشن سازی و پویانمایی 14
-1-4-2 هیدروتکنیک (Hydrotechnics) 14
-2-4-2 انیمیشن نقاشی روی فیلم (Drawn On Film Animation) 14
-3-4-2 انیمیشن نقاشی روی شیشه (Paint-On-Glass Animation) 14
-4-4-2 انیمیشن با پاک کردن (Erasure Animation) 14
-5-4-2 انیمیشن صفحه پینی (Pin screen Animation) 15
-6-4-2 انیمیشن شنی (Sand Animation) 15
-7-4-2 کتاب پویانما (Flip Book) 15
فصل سوم: انواع نرم افزارهای سه بعدی
-1-3 مدل های مختلف نرم افزارهای سه بعدی 17
-2-3 معرفی نرم افزارهای سه بعدی 17
-1-2-3 لومیون (Lumion) 17
-2-2-3 تری دی مکس (AutoDesk 3Ds MAX) 18
-3-2-3 مایا (AutoDesk Maya) 19
-4-2-3 بلندر (Blender) 20
-5-2-3 راینو(Rhino) 21
-6-2-3 سینما فوردی 22
-7-2-3 ادوبی افترافکتس 22
-8-2-3 انیمه استودیو(موهو) 23
-9-2-3 اسکچاپ 24
-3-3 سایت هایی که در زمینه ابزارهای آنلاین ساخت انیمیشن استفاده می شوند 24
-1-3-3 سایت Devolver 24
-2-3-3 سایت Voki 25
3-3-3 - سایت Animaker 25
-4-3-3 سایت Explee 25
-5-3-3 سایت Biteable 25
-6-3-3 سایت ویدیوت 26
3-4- شماتیک کلی نرم افزار 3D-Max 26
3-5- Viewport 34
3-6- کشیدنObject های اولیه (منوی Create) 35
3-7- کشیدن اشکال دوبعدی (Spline) 36
3-8- تغییرات و اصلاحات اشکال (منوی Modifier) 37
3-9- آشنایی با چندین اصلاح گر سه بعدی (3D) 38
3-9-1- اصلاح گر Edit poly 39
3-10- آشنایی با چندین اصلاح گر دو بعدی (2D) 41
3-11- Pivot 42
3-12- آشنایی با پنجره Material Editor 43
3-12-1- معرفی برخی از انواع Material ها 44
3-12-2- Shaded Basic Parameters 44
3-12-3- Blinn Basic Parameters 45
3-12-4- Map 45
3-13- Unwrap 46
3-14- Camera 47
3-14-1- Modifier Camera 48
3-15- Lights (نور ها) 49
3-15-1- تنظیمات Lights (نور ها) 50
3-16- Render 51
3-17- Animate 53
3-18- ویرایش کلید ها(Key) 55
3-19-Fan های حرکتی 55
فصل چهارم: توضیح کاراکتر و برخی از object ها
4-4-توضیح کاراکتر و Rigging 57
4-2-Modeling car 59
4-3-قدم آخر 64
فصل پنجم: نتیجه گیری
5-1- Modeling Objects ( مدل سازی در تری دی مکس ) 66
5-2- Material Design طراحی جنس و بافت و ساخت متریال در D Max۳ 67
5-3-Lights and Cameras نور و دوربین 67
5-4- Animationانیمیشن یا پویانمایی 68
5-5-Rendering رندر یا خروجی گرفتن از کار 69
منابع: 70
فهرست اشکال
شکل 3-1-نرم افزارهای سه بعدی 17
شکل 3-2- لومیون 17
شکل 3-3- تری دی مکس 18
شکل 3-4- مایا 19
شکل 3-5- بلندر 20
شکل 3-6-راینو 21
شکل 3-7- سینما فوردی 22
شکل 3-8- افترافکت 22
شکل 3-9- موهو 23
شکل 3-10- اسکچاپ 24
شکل3-11- نماها 27
شکل3-12- منو Edit 28
شکل3-13- منوTools 28
شکل3-14- منو Group 29
شکل3-15- منوView 30
شکل3-16- منو Create 30
شکل3-17- منو Modifier 31
شکل3-18- منو Graph Editor 32
شکل3-19- منو Customize 32
شکل3-20- فعال سازی منو Main Toolbars 33
شکل3-21- کشیدن Object های اولیه 35
شکل3-22- کشیدن اشکال دو بعدی 37
شکل3-23- Pivot 42
شکل3-24-پنجره Material Editor 43
شکل3-25- Camera 48
شکل3-26- Lights 50
شکل3-27- Render 53
شکل4-1-کارکتر و Biped 58
شکل 2-4- مثالی از تعیین محدوه 59
شکل 3-4- طراحی بدنه 60
شکل 4-4- طراحی پنجره 61
شکل -5-4 طراحی فضای خالی چرخ 62
شکل6-4- طراحی چرخ 63
شکل7-4- طراحی چراغ 64
شکل8-4-Modeling Car 64
شکل5-1- Modeling Objects 66
شکل5-2- Material Design 67
شکل5-3- Lights and Cameras 67
شکل5-4- Animation 68
شکل5-5- Rendering 69