هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سیستم¬های برنامه ریزی منابع سازمان و عملکرد زنجیره تأمین الکترونیکی در شرکت مهندسی و تأمین خدمات قطعات ایران خودرو دیزل می¬باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر روش و ماهیت علی-معلولی و تحلیل مسیر و از لحاظ روش جمع آوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارشناسان و مدیران درگیر در زنجیره تامین شرکت مهندسی و تأمین خدمات قطعات ایران خودرو دیزل می¬باشد که 340 نفر به عنوان نمونه انتخاب و از طریق نمونه گیری تصادفی ساده پرسشنامه در میانشان توزیع گردید.جهت جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه استاندارد، با طیف پنچ گزینه¬ای لیکرت استفاده شده است. که میزان آلفای کرونباخ برای آن 928/. محاسبه شد که بیانگر این است که پرسشنامه¬ پژوهش از پایایی بالایی برخورداراست. می توانید این پروژه مدیریت صنعتی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
رقابت¬هاي جهانی موجود در عصر حاضر خواست مشتري بر کیفیت بالا، افزایش تنوع محصولات و خدمت رسانی سریع، موجب افزایش فشارهايی بر سازمان¬ها شده است که سابق بر این وجود نداشته است. در نتیجه سازمان¬ها بیش از این نمی¬توانند به تنهایی از عهده تمامی کارهای خود برآیند. در بازارهاي رقابتی موجود، شرکتهای کوچک و متوسط علاوه بر پرداختن به سازمان و منافع داخلی خود نیازمند مدیریت و نظارت بر منافع و ارکان مرتبط خارج از سازمان می¬باشند. علت این امر در واقع دستیابی به مزیت یا مزایاي رقابتی با هدف کسب سهم بیشتري از بازار است. بر این اساس فعالیت¬هایی نظیر برنامه ریزي عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزي محصول، نگهداري کالا، کنترل موجودي، توزیع، تحویل و خدمت به مشتري که قبلاً همگی در سطح شرکت انجام می¬گرفت، امروزه به سطح زنجیره تأمین انتقال پیدا کرده است. در حالت کلی زنجیره تأمین از دو یا چند سازمان تشکیل می¬شود که رسماً از یکدیگر جدا هستند و به وسیله جریان¬هاي مواد، اطلاعات و سرمایه به یکدیگر مرتبط می¬شوند. این سازمانها می¬توانند بنگاه¬هایی باشند که مواد اولیه، قطعات، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع، عمده فروشی و خرده فروشی را تولید می¬کنند. حتی خود مصرف کننده نهایی را نیز می-توان یکی از سازمان¬ها در نظر گرفت. بحث و بررسی مقوله زنجیره تأمین سنتی و زنجیره تأمین الکترونیکی به عنوان یک رشته علمی مدیریتی امروزه یکی از مباحث اصلی در حوزه مدیریت عمومی می¬باشد
امروزه و با گسترش تجارت الکترونیک، سنجش عملکرد زنجیره تأمین الکترونیکی و شناسایی متغیرهای دخیل در آن از اهمیت زیادی برخوردار است. سیستم برنامه ریزی منابع انسانی یکی از شاخص¬های مهم در بهبود عملکرد زنجیره تأمین است و در پژوهش حاضر با توجه به موارد بیان شده پژوهش حاضر در پی بررسی ارتباط سیستم برنامه ریزی منابع سازمان و عملکرد مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی شرکت مهندسی و تأمین خدمات قطعات ایران خودرو دیزل خواهیم بود.
فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اول کلیات پژوهش 2
1-1-مقدمه 3
1-2-بیان مسئله 4
1-3-ضرورت و اهمیت پژوهش 5
4-1-اهداف پژوهش 7
1-4-1-هدف اصلی 7
1-4-2-اهداف فرعی 7
5-1-فرضیه های پژوهش 8
5-1-1-فرضیه اصلی 8
5-1-2-فرضیه های فرعی 8
6-1-قلمرو پژوهش 8
6-1-1-قلمرو موضوعی 8
6-1-2-قلمرو مکانی 9
6-1-3-قلمرو زمانی 9
1-7-تعاریف مفهومی و عملیاتی واژگان تخصصی پژوهش 9
1-7-1-سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان 9
1-7-2-یکپارچگی فرآیندها 9
1-7-3-مدیریت مواد 10
1-7-4-برنامه ریزی تولید 10
1-7-5-کنترل فرآیند 10
1-7-6-مدیریت جریان کاری 11
1-7-7- مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی 11
8-1-مدل اجرای پژوهش 12
فصل دوم ادبیات و سوابق پژوهش 13
2-1-مقدمه 14
2-2-بخش اول: چارچوب نظری پژوهش 14
2-2-1- تعریف سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی 14
2-2-2- تاریخچه سیستم برنامه ریزی منابع سازمان 16
2-2-3- مزایای پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان 17
2-2-4- عوامل موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان 17
2-2-5- کارکردهای سیستم برنامه ریزی منابع سازمان 26
2-2-6- روشهای اجرای پروژه برنامه ریزی منابع سازمان 27
2-2-7- مراحل اجرای سیستم برنامه ریزی منابع سازمان 28
2-2-8- توسعه برنامه ريزي منابع سازمان 29
2-2-9-زنجیره تأمین 30
2-2-10- مدیریت زنجیره تأمین 31
2-2-11- تاریخچه مدیریت زنجیره تأمین 32
2-2-12-اجزاء مديريت زنجيره تأمین 34
2-2-13- دیدگاههای زنجیره تأمین 36
2-2-13-1) دیدگاه بخشی: 37
2-2-13-2) دیدگاه تدارکات: 37
2-2-13-3) دیدگاه لجستیک: 37
2-2-13-4) دیدگاه اطلاعاتی: 38
2-2-13-5) دیدگاه استراتژی: 38
2-2-14-اصول زنجیره تأمین 38
1- برنامه ریزی 39
2- تأمین منابع (تدارکات) 39
3- ساخت (تولید) 40
4- مدیریت تحویل (سفارشات) 40
5- بازخورد (پردازش مرجوعیها) 40
2-2-15-دلایل نیاز مدیریت زنجیره تأمین 40
2-2-16- حوزه عملکرد زنجیره تأمین 42
2-2-17-زنجیره تأمین الکترونیکی 44
2-2-18- پیاده سازی زنجیره تأمین الکترونیکی 44
2-2-18-1-مدیریت ارتباط با مشتری 44
2-2-18-2-براورد سازی احتیاجات 45
2-2-18-3-برگشت 45
2-2-18-4-خرید 45
2-2-18-5-روابط زنجیره تأمین 45
2-2-18-6-برنامه ریزی و بهینه سازی 45
2-2-18-7-جریان اطلاعات و یکپارچگی سیستم های اطلاعاتی 46
2-2-18-8-ساختار صنعت و چالش های رقابتی 46
2-2-18-9-تاثیر بر عملکرد 46
2-2-19-زنجیرهی تأمین الکترونیکی و ERP 46
2-3-بخش دوم: پیشینه پژوهش 47
2-3-1-پیشینه داخلی 47
2-3-2-پیشینه خارجی 52
2-4-جمع بندی و ارائه مدل مفهومی 56
2-5-خلاصه و جمع بندی 59
فصل سوم روش پژوهش 60
3-1-مقدمه 61
3-2- روش پژوهش 61
3-3- متغيرهاي پژوهش 62
3-3-1-متغیر مکنون خارجی 62
3-3-2-متغیر مکنون داخلی 62
3-4- جامعه و نمونه آماری 63
3-5- روش گردآوري اطلاعات 63
3-5-1- روش کتابخانه اي 64
3-5-2- روش ميداني 64
3-6- ابزارگردآوري داده ها 64
3-7-روايي پرسشنامه 65
3-8- پايايي پرسشنامه 65
3-9-روشها و فنون آماري مورد استفاده در پژوهش 66
3-9-1- مدلسازی معادلات ساختاری 67
3-9-2- تحلیل عاملی 67
3-10-معرفی جامعه مورد مالعه 68
3-11- جمع بندی و خلاصه فصل سوم 69
فصل چهارم یافته های پژوهش 70
4-1- مقدمه 71
4-2- ویژگی جمعیت شناختی نمونه آماري 71
4-2-1- وضعیت جنسیت 71
4-2-2- سطح تحصیلات 72
4-2-3- سن 73
4-2-3- وضعیت سابقه کاری 74
4-3- آمار توصیفی متغیرهای پژوهش 75
4-3-1- توصیف کمی متغیرهای پژوهش 75
4-4-ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش 76
4-5- آزمون کفایت نمونه 78
4-6- آزمون مدل اندازه گیری (تحلیل عاملی تأییدی) 79
4-6-1- نتايج تحليل عاملي تائيدي متغیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان 80
4-6-1-1-بررسی صحت عاملهای سیستم برنامه ریزی منابع سازمان 82
4-6-2-نتايج تحليل عاملي تائيدي متغیر عملکرد مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی 83
4-6-2-1-بررسی صحت عاملهای عملکرد مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی 85
4-7-مدل سازی معادلات ساختاری و آزمون فرضیه های پژوهش 87
خلاصه و جمع بندی 92
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها 93
5-1- مقدمه 94
5-2- بحث و نتیجه گیری 95
5-3- پیشنهادهای کاربردی 98
5-4- محدودیت های پژوهش 101
5-5-پیشنهادهایی به منظور پژوهش های آینده 101
منابع و مراجع 102
پیوست و ضمایم 107