نرم افزار کامسول مولتی فیزیک همه منظوره بوده و با استفاده از روش های حل عددی پیشرفته اقدام به مدلسازی و شبیه سازی مسائل فیزیک محور می کند. با استفاده از این نرم افزار شما قادر خواهید بود که پدیده های شامل چندفیزیک و یا پدیده های جفت شده به هم را به کمک بیش از 30 ماژول موجود در این نرم افزار تحلیل کنید. می توانید این پروژه فیزیک مهندسی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
در سال 1986 ، اسوانت مارک که در آن زمان دانشجوی دکترا در زمینه¬ی آنالیز عددی و علوم کامپیوتری درمؤسسه سلطنتی فناوری استکهلم سوئد KTH بود، به همراه دو هم¬دانشگاهی خود به نام¬های فرهاد سعیدی و سعید زهرای که بعدها از تیم جدا شد، شروع به دریافت و انجام سفارشات برنامه نویسی نمودند .
آنها پس از مدتی اقدام به تأسیس شرکت، بازاریابی و فروش تولیدات خود در زمینه¬ی آنالیز عددی کردند. عقد قرارداد با شرکت آمریکاییMathWork شرکت صاحب امتیاز متلب سبب شکوفایی و توسعه¬ی شرکت آنها گردید. پس از اتمام همکاری با شرکت MathWork ، اسوانت و سعیدی تصمیم گرفتند که سود عاید از قراردادهای قبلی خود را در زمینه¬ی توسعه¬ی محصول نرم¬افزاری به نام فِملَب سرمایه¬گذاری کنند. این طرح با موفقیت روبه¬رو شد و فِملَب توانست جایگاهی در میان سایر نرم¬افزار¬های حل عددی پیدا کند. امروزه دفتر اصلی شرکت در استکهلم سوئد واقع گردیده و در کشورهایی نظیر آمریکا و هند نیز دارای نمایندگی فروش و توسعه است.
از سال 2005 ، نام فِملَب به کامسول مولتی¬فیزیک تغییر داده شد. در حال حاضر کاربرد این نرم¬افزار با سرعت چشمگیری در میان طرفداران تکنولوژی¬های سطح بالا در حال گسترش بوده و دانشگاه¬های معتبری نظیر Stanford وMIT از این محصول در آزمایشگاه¬های خود استفاده می¬کنند.
نرم¬افزار کامسول مولتی¬فیزیک همه منظوره بوده و با استفاده از روش¬های حل عددی پیشرفته اقدام به مدلسازی و شبیه¬سازی مسائل فیزیک محور می¬کند. با استفاده از این نرم¬افزار شما قادر خواهید بود که پدیده-های شامل چندفیزیک و یا پدیده¬های جفت شده به هم را به کمک بیش از 30 ماژول موجود در این نرم¬افزار تحلیل کنید.
محیط کار نرم¬افزار کامسول به صورت یکپارچه می باشد که به سبب سهولت در انجام شبیه سازی¬های مابین رشته¬ها می شود. ماژول¬های افزودنی به نرم¬افزار نیز این یکپارچگی را حفظ نموده و نحوه تعامل شما با نرم¬افزار حتی در حضور این ماژول¬ها به هیچ عنوان تغییر نمی¬کند. با استفاده از این نرم¬افزار به راحتی میتوانید با قابلیت اطمینان بالایی مدل¬هایی از یک نوع فیزیک را در محیط و بسترهایی با چند فیزیک توسعه دهید تا چندین پدیده به صورت همزمان در حل مسأله لحاظ شوند .
شما در کامسول مولتی فیزیک قادر خواهید بود که معادلات دلخواه خود را که می تواند شامل خواص ماده، مرزها، ترمهای مربوط به منبع و چاه و یا یک جفت معادلات دیفرانسیل جزئی باشد را وارد مسأله کنید .
• استفاده از مدل¬های فیزیکی دیداری در فضاهای سه بعدی ، دو بعدی ، یک بعدی و حتی صفر بعدی و استفاده از تعاریف فرمولی و معادلات خطی و غیر خطی در زمانی که شیء و معمولی مد نظر نباشد .
• استفاده از مشبکه¬های سه وجهی ، چهاروجهی ، منشوری و... در یک فضای مدل سه بعدی و عناصر مختلف برای بررسی انتقال حرارت ، مکانیک سازه ، الکترواستاتیک و...
• مدل¬سازی هندسه با استفاده از ابزار درونی مدل سازی کامسول در محیط¬های یک تا سه بعدی و حتی استفاده از خروجی دیگر نرم افزارهایCAD در محیط نرم افزار .
• استفاده از جدیدترین روش¬های عددی برای ساخت بی نهایت ترکیبات اجسام و حالات فیزیکی .
• استفاده از مدل های پارامتری و انجمنی برای پارامتردهی به هر قسمت و بخش از مدل .
• استفاده از انواع متغیرها برای مقداردادن به ویژگی¬های مدل¬ها و بررسی پالس¬های گوسی و مستطیلی و ...
• استفاده از API ها برای برنامه نویسی با زبان جاوا و استفاده از نرم افزار متلب
• گزارش¬گیری در فایل متنی ، تصویری و یا خروجی اکسل ، فلش و یا تصویر متحرک
• قابلیت نصب برروی ویندوزهای 32و34بیتی
• قابلیت نصب بر روی سیستم عامل ویندوز ولینوکس
فهرست عناوین
فصل اول
مقدمه و تاریخچه نرم افزار 8
امکانات و ویژگی های نرم افزار 10
فصل دوم
ورود به برنامه و معرفی برخی از ماژولها 11
ماژول ها و زیرماژول¬ها 13
زبانه¬ی فایل و زیر مجموعه¬های آن 31
بررسی گزینه¬های موجود درModel builder 34
بررسی مسائل مربوط به متغیرها و توابع 35
نحوه¬ی ترسیم اشکال هندسی 36
مروری بر مبحث مواد در برنامه کامسول 38
مروری بر مبحث مش در کامسول 41
مبحثPhysics در نرم¬افزار کامسول 43
برسی زبانه¬ی Study و زیرمجموعه¬های آن 52
آشنایی با نحوه¬ی چاپ ترسیمات و بررسی گزارش خطاها 54
فصل سوم
حل یک مسئله 56
منابع 57