عطار شاعر و عارف بزرگ قرن ششم ، صاحب چند مثنوی ارزشمند عرفانی است . عطار در مثنوی های خود مطالب دشوار عرفانی را در قالب حکایت و تمثیل گنجانده است . بی شک عطار یکی از بزرگترین سرایندگان روایت های عرفانی است . در این مقاله هنر شخصیت پردازی عطار و همچنین عناصر داستان در الهی نامه بررسی می شود. می توانید این تحقیق رشته زبان و ادبیات فارسی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
هنر ، زبان و ادبیان هر ملت میراث گران بهایی است که می بایست در شناخت ، معرفی و حفظ آن کوشید . زبان و ادب فارسی نیز چنین میراثی است که راز ماندگاری ایرانیان را در خود نهفته دارد . همچنان که آیینه وار – گاه به روشنی و گاه رمز گونه – غم و شادی ، شکست و پیروزی ، خروش و خاموشی ، عشق و مرگ و ... مردمان را باز تابانده است . سرنوشت ادبیات ایران با حوادث تاریخی ، سیاسی و اجتماعی در آمیخته و از آن جدا نیست .
عطار ، شاعر قرن ششم و اوایل قرن هفتم قمری ، که در کنار سنایی و مولانا جلال الدین بلخی مثلث عظیم شعر عرفانی ایران را شکل می دهد . ( شفیعی کدکنی ، 1380 : ص 21 )تاثیر عمده در ساختار تفکر عرفانی ایران دارد .عرفان وی که از شریعت آغاز می شود ، طریقت را طی می کند و سپس به شاهراه حقیقت می رسد ، بیانگر همان آموزه هایی است که امروزه روانکاوی و روانشناسی و نیز عرفان در پی اثبات آن است : تعمق در ژرفنای وجود مرده به دست آوردن شناخت عمیق از خویشتن ، و یافتن گم شده در اندرون خود .
عطار نه تنها هرگز لب به مدح پادشاهی و صاحب جاهی نگشوده است ، که پیوسته در آثار خود بر این جماعت خشم گرفته ، آنان را خوار شمرده و از بی عدالتی ها و بی رسمی هایشان پرده برداشته است . این مقاله نگاهی است گذرا بر زندگی عطار ، زمانه او ، آثار ( الهی نامه ) .عطار در الهی نامه و عناصر داستان در الهی نامه عطار .
فهرست مطالب
فصل اول 1
مقدمه 1
چکیده 2
شرح حال عطار 3
آثار عطار : 6
زمانۀ عطار : 9
الهی نامه 11
شگردهای هنری الهی نامه : 18
خلاصه داستان زن پارسا 23
تعریف پیرنگ : 27
ساختار پیرنگ : 27
انواع پیرنگ : 29
پیرنگ بسته ، پیرنگ باز و پیرنگ روشنگر 29
شخصیت : تعریف شخصیت : 30
شیوه های شخصیت پردازی : 30
شخصیت های تمثیلی 30
تعریف تمثیل 30
تفاوت تمثیل با نماد 31
درونمایه یا مضمون 31
انواع درونمایه 32
زاویه دید یا کانون روایت 32
لحن و لحن پردازی : 34
تعریف لحن : 34
نماد و نمادگرایی در داستان 35
تعریف نماد : 35
فصل دوم 37
تحلیل ساختاری داستان : 37
زاویه دید (point of view) 37
شخصیت و شخصیت پردازی : 37
شخصیت ها از نظر اهمیت آن ها : 37
شخصیت ها از نظر تحول پذیری : 42
طرح یا پیرنگ و پلات ( هسته داستان ): 43
حکایت زن پارسا بر اساس پاره ها ( فرازهای ) اصلی داستان 43
زبان داستان : 45
لحن داستان 46
نتیجه گیری 47
منابع 49