وظایف سازمان میراث فرهنگی چیست؟ چه موانعی بر سر راه توسعه گردشگری در ایران وجود دارد ؟ صنعت توریسم به عنوان یکی از مهم ترین و پردرآمدترین صنایع جهان و بزرگ ترین تحرک اجتماعی بشر در آغاز هزار سوم عزم خود را جزم کرده تا در چند سال آینده از نظر درآمد در راس صنایع صاحب نام جهان قرار گیرد. می توانید این تحقیق رشته مدیریت جهانگردی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
اهداف و راهبردهاي توسعه گردشگري
صنعت توریسم به عنوان یکی از مهم ترین و پردرآمدترین صنایع جهان و بزرگ ترین تحرک اجتماعی بشر در آغاز هزار سوم عزم خود را جزم کرده تا در چند سال آینده از نظر درآمد در راس صنایع صاحب نام جهان قرار گیرد. این صنعت رو به گسترش بر آن است تا بتواند کشور را از حالت اقتصاد تک محصولی رهانیده و استعدادهای بالقوه را به بالفعل تبدیل نماید تا بتواند قدم های سبز خود را در جهت بهبود وضعیت توریسم بردارد و به عنوان پویاترین بخش های اقتصادی جهان مطرح گردد.
با وجود مشکلات فراوان برسر راه توریسم و گردشگری حاضر حتی فرض اینکه جهانگردی جا پای صنعت نفت گذارد و بخواهد به عنوان صنعت اول دنیا شناخته شود سخت است.اما مطمئناً محال نیست چرا که گسترش ارتباطات فرهنگی و به همراه داشتن اثرات اجتماعی و اقتصادی می تواند بخش عمده ای از تجارت بین الملل را به خود اختصاص دهد و از این بابت حجم پول بیش تری را عاید سرمایه گذاران این بخش کند با این قصد پیروزی و کسب مقام اول چیزی دور از واقعیت نیست.
یکی از ضرورت های توسعه پایدار و همه جانبه در هر کشور توجه به صنعت جهانگردی و گردشگری می باشد. توجه به صنعت گردشگری و رونق این صنعت در جهان می تواند با اشتغالزایی و فراهم آوردن زمینه های جذب نیروی کار، عاملی برای فقرزدایی در کشورها باشد. گردشگری همچنین می تواند به توسعه روستایی کمک کند به ویژه در مناطق روستایی عقب مانده که فعالیت های کشاورزی سنتی در معرض تهدید قرار دارند. توسعه توریسم همراه با روند جهانی شدن ،رشد اقتصادی جوامع را ارتقا داده و سطح زندگی افراد را بالا می برد اما باید توجه داشت که گسترش بدون هدف و برنامه صنعت گردشگری در کشورها می تواند اثرات زیانباری به طور مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی انسان ها، حیوانات و آلودگی هوا به دنبال داشته باشد.
دین اسلام نیز به توسعه توریسم بویژه توریسم فرهنگی نگاهی ژرف دارد و جهانگردی را در مبانی و اصول ایدئولوژی خود و در کتاب آسمانی آورده است به طوریکه امیرالمومنین علی (ع) در مورد سیر و سیاحت می فرمایند: مسافرت و گردش کنید که در آن پنج فایده وجود دارد 1- زدایش اندوه 2- فراخی روزی 3- کسب علم و دانش 4- کسب آداب اجتماعی 5- پیدا کردن هم زبانان و همراهان برجسته.
اطلاق کلمه صنعت به جهانگردی به خاطر ایجاد ارزش افزوده اقتصادی بالای آن است صنعت جهانگردی طی دهه های اخیر رشد چشمگیری داشته است که دلیل آن را می توان در عواملی چون درآمد و وقت آزاد بیشتر مردم نسبت به گذشته پایین آمدن سن بازنشتگی، تسهیل رفت و آمد بین شهرها و کشورهای مختلف هم از جهت وسائل نقلیه و هم از لحاظ مقررات مربوط به صدور روادید و نظایر آنهاست.
درآمد حاصله از جهانگردی و کمک به تولید ناخالص ملی با تولید داخلی و همچنین ارز خارجی حاصل از جهانگردی بین المللی از جمله مواردی هستند که اهمیت نسبی جهانگردی را در کل اقتصاد نشان می دهد. اشتغال ایجاد شده توسط جهانگردی به دو نوع اشتغال مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شود. اشتغال مستقیم شامل به کارگیری اشخاصی است که در موسسات مرتبط با جهانگردی کار می کنند از قبیل هتل ها، رستوران ها، آژانس های سیر و سفر می باشد اشتغال غیر مستقیم شامل مشاغل ایجاد شده در بخش های عرضه از قبیل کشاورزی، شیلات و صنایع می باشد.
گردشگری الکترونیکی (ET) عبارت است از بکارگیری فن آوری نوین برای ارائه خدمات مورد نیاز گردشگران. به عبارتی با استفاده از فن آوری اطلاعات ارائه خدمات مورد نیاز گردشگران ساده تر، با کیفیتی بالاتر و هزینه ای کمتر انجام می پذیرد. در واقع این روش، ارائه الکترونیکی کلیه خدماتی است که در گذشته گردشگران به صورت سنتی از آن ها استفاده می کردند به علاوه خدماتی که به علت فن آوری اطلاعات میسر شده اند.
با استفاده از فن آوری های جدید، گردشگر با مراجعه به یک سایت معتبر کلیه خدمات مورد نیاز برای سفر خویش را دریافت می کند و با کیفیت، سرعت و قیمت مناسب به خواسته های خود دست می یابد خدمات موسوم در گردشگری الکترونیکی عبارت اند از:
اطلاع رسانی شفاف، دقت و اعتبار، انجام کلیه تشریفات اخذ ویزا، رزرو هتل ها و مراکز تفریحی-سیاحتی، رزرو و اجاره وسایل نقلیه، اخذ بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار و ... ، خرید برنامه های سفر و تورهای مختلف و بسیاری خدمات دیگر که روز به روز ایجاد می شوند.
ازآنجاکه اطلاعات کلیه خدمات مذکور درمجموع به گردشگر ارائه می شوند همواره امکان مقایسه گزینه های مختلف و انتخاب گزینه بهینه برای گردشگر باتوجه به معیارها و انتظارات او میسر است. به عبارت دیگر در عرصه گردشگری الکترونیکی هر گردشگر امکان می یابد که برنامه ای برای سفر خود انتخاب کند که بیشترین مطلوبیت را برای او دارد؛ این خدمت بدون حضور فن آوری اطلاعات مبتنی بر اینترنت امکان پذیر نبوده است و تنها از این طریق میسر است.
فهرست مطالب
تاریخچه گردشگری 1
اهداف و راهبردهاي توسعه گردشگري 3
گردشگری الکترونیکی 8
ویژگی های سایت اینترنتی گردشگری الکترونیکی 8
اصول منشور گردشگری فرهنگی 11
گردشگری و محیط جغرافیایی 15
گردشگری و آموزش 16
برنامه ریزی گردشگری 16
اوقات فراغت و گردشگری 16
انواع جاذبه های گردشگری 17
1- جاذبه های طبیعی 17
2- جاذبه های تجاری 17
3- جاذبه های تاریخی 17
انواع گردشگری 18
1- گردشگری فرهنگی : 18
گردشگری فرهنگی 18
اوج و فرود گردشگری در اسلام 19
نقش گردشگری در تمدن اسلام 20
اهمیت گردشگری 20
گردشگری داخلی 21
پیشینه سازمان 21
ميراث فرهنگي و قانون 22
پيروزي انقلاب اسلامي و انحلال وزارت فرهنگ و هنر 24
تشکيل سازمان ميراث فرهنگي کشور 25
تشکيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري 25
تاريخچه گردشگري در ایران 26
تشکيل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري 27
روساي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از ابتدا تاکنون : 28
اسامي روساي پيشين سازمان صنايع دستي از سال 1369 29
وظایف سازمان میراث فرهنگی 30
وظایف سازمان صنایع دستی 31
وظایف سازمان گردشگری 33
گردشگری ایران 34
ایرانگردی(آشنایی با پدیده شگفت انگیز و طبیعی “میل یخی مهریان ( 38
جاذبههای گردشگری شهر سمنان 41
مساجد و تکایا 41
زیارتگاهها و عبادتگاه ها 41
آرامگاهها، خانهها و خانقاهها 42
ساختمانهای حکومتی 43
دژها و قلعه ها 44
کاروانسراها 45
مدارس 46
آب انبارها و گرمابهها 46
بازارها 48
تپههای یاستانی 48
آسیابهای آبی 48
موزه ها 48
در ادامه تعدادی از جاذبههای گردشگری شهر سمنان را به شما معرفی میکنیم: 49
امامزاده یحیی بن موسی الکاظم 49
سندیت 50
ساختمان ظاهری 50
مزار شهدای سمنان 50
مراکز دینی اطراف بقعه 50
آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی 51
دروازه ارگ سمنان 51
کاروانسرای شاهعباسی (آهوان( 52
کاروانسرای سنگی آهوان 53
گرمابه پهنه سمنان 54
آشنايي با موزه گرمابه پهنه سمنان 54
گرمابه ناسار 57
آبانبار ناسار 57
بازار سمنان 57
تاریخچه 57
بخشهای بازار 57
بازار شمالی 57
بازار شیخ علاءالدوله 58
منابع: 59