آیا آموزشهای پیش دبستانی بر مهارتهای اجتماعی کودکان تاثیر مطلوبی دارد؟ «به عبارت دیگر آیا بین مهارتهای اجتماعی دانش آموزانی که آموزش پیش دبستانی داشته اند در مقایسه با دانش آموزانی که چنین آموزشهایی را نداشته اند تفاوت وجود دارد؟ هدف از این پژوهش این است که تاثیر آموزشهای پیش دبستانی بر مهارتهای اجتماعی کودکان مشخص گردیده تا یک نمای کلی از میزان تاثیر آموزشهای پیش دبستانی بر مهارتهای اجتماعی بدست آید. می توانید این پروژه رشته علوم تربیتی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
بیان مسئله
یکی از جنبه هایی که توجه خاص علمای تعلیم و تربیت و روان شناسان را به خود جلب نموده سالهای اولیة زندگی کودک است. چه در این سنین است که چهار چوب اصلی شخصیت کودک پیریزی می شود و در مراحل بعدی رشد و تکامل می یابد. این مساله باعث گردید که به تعلیم و تربیت کودک در سنین پیش از دبستان با دیدی عمیق و علمی نگاه شود و کودک به عنوان رکن اساسی تعلیم و تربیت پیش از دبستان مورد توجه متخصصان و مسئولان تربیتی قرار گیرد. کودکان بزرگترین ثروت هر کشور محسوب می شوند و امروز تردیدی وجود ندارد که سرمایه گذاری در راه تامین سعادت و رفاه اطفال و تعلیم و تربیت آنان از سرمایه گذاری در هر رشتة دیگری سودمند تر و نتیجه بخش تر است. به طور کلی سالهایی را که کودکان در مهد کودک یا آمادگی می گذرانند از حساس ترین دوران زندگی آنان محسوب می شود و مخصوصاً از لحاظ اجتماعی ساختن آنها بسیار حائز اهمیت است.
اهمیت موضوع
کودکی اولین و مهمترین دورة زندگی آدمی است. در این دوره کودک برای نخستین بار، با طبیعت رابطه برقرار می کند، روابط اجتماعی خود را بنا می نهد و به مفهومی از خود دست می یابد. همة اولیاء و مربیان و علاقمند به تعلیم و تربیت معتقدند که کودکان باید همگی از امکاناتی برای تربیت برخوردار شوند که بتوانند جای خود را در جامعة پیچیدة کنونی و دنیای پیچیده تر آینده پیدا کنند. برای این منظور آموزش و پرورش کودکستانی اولین مرحله از آموزش رسمی است که هدفها، محتوا و برنامه های خاص را دارد و پایه مهمی برای سایر دوره های آموزش و پرورش عمومی است.
رشد ارتباطات اجتماعی و خود یاری، آموزش مقدمات خواندن و نوشتن و حساب کردن، ذوق هنری در جهت وصول به هدف اصلی «سازگاری اجتماعی» از وظایف مهم مراکز پیش دبستانی است. از جمله این وظایف حائز اهمیت رشد قوای جسمی و مراقبت و شناخت جسم خود، ارتباط مناسب با همسالان و مربیان و سایر بزرگسالان، کمک به دیگران و احساس همدردی با سایرین، رعایت نوبت و سایر مهارت های اجتماعی است. بنابراین به نظر می رسد که آموزشهای پیش دبستانی در رشد مهارتهای اجتماعی کودکان تاثیر خوبی داشته باشد.
اهداف عمده در آموزش مهارتهای اجتماعی در مهدکودک ها و کودکستانها مربوط است به روابط متقابل همسالان و ملاحظات اجتماعی مانند رعایت آداب و ادب اجتماعی، همچنین فرصت هایی برای اجرای نقش در بازی با همسالان و ایجاد روابط اجتماعی مستقل با بزرگسالان و با توجه به پیچیدگی جوامع و بروز ناهنجاریهای روانی و رفتاری در بین کودکان و نوجوانان، لزوم پرداختن به فرایند اجتماعی شدن آنها و ارائه راهبردهای صحیح برای تقویت و شکوفایی این پدیده بیش از پیش احساس می شود.
فهرست مطالب
فصل اوّل : مقدمه
بیان مساله 1
اهمیت موضوع 1
هدف پژوهش 3
فرضیه 3
متغیرها 3
تعاریف نظری متغیرهای مورد مطالعه 4
فصل دوّم : مروری بر ادبیات پژوهشی
ارزشهای پایه ای پیش دبستانی و نقش کاربردی آنها 5
وظايف نهادهاي پيش دبستاني 11
رشد وآموختن 16
نفوذ كودكان 20
پيش دبستان و خانه 21
عقاید و نظریات دانشمندان و محققان دربارة آموزش و پرورش قبل از دبستان 22
تاریخ ظهور مراکز پیش از دبستان در جهان 23
الف) کودکستان 23
ب) مهدکودک 27
تاریخچه شکل گیری مراکز پیش دبستانی در ایران 30
بررسی عقاید نظریه پردازان تئوری رشد دربارة رشد اجتماعی 32
هدفهای آموزش و پرورش قبل از دبستان 34
رشد اجتماعی کودکان 36
الف) اجتماعی شدن 36
ب) هدفهای اجتماعی شدن 37
مهارتهای اجتماعی 38
الف) مهارتهای اجتماعی کدامند؟ 38
ب) نشانه های مهارت اجتماعی 39
ج) مولفه های مهارت اجتماعی 39
عوامل مؤثر در رشد مهارتهای اجتماعی کودکان 40
الف) ارتباط با همسالان 40
ب) ارتباط با بزرگسالان 41
ج)خانواده 42
رشد شناختي 43
رشد اجتماعي 43
رشد اخلاقي 44
رشد رواني 44
كودك من و پيش دبستاني 44
نگاهی گذرا به ساختار آموزش فرانسه زبان بلژیک 49
ساختار آموزش آلمان زبان بلژیک 51
تاثیرکودکستان در رشد اجتماعی و مهارتهای اجتماعی کودکان 52
مصاحبه با آقای خلیل زاده معاونت آموزش و پرورش برگرفته از اینترنت 55
فصل سوم: روش پژوهش
روش تحقيق 62
جامعه مورد مطالعه 62
روش نمونه گيري 62
اندازه نمونه 62
ابزار و وسايل تحقيق و چگونگي جمع آوري اطلاعات 62
شيوه اجراي پژوهش 64
فصل چهارم: یافته های پژوهش
الف) توصیف داده ها 67
1-الف)جدول توصيف داده ها 67
2-ب)نمودار توصيف داده ها 68
ب) تحلیل داده ها 69
فصل پنجم: بحث در یافته های پژوهش
بحث 71
توصیه هایی با مادران جهت رشد مهارتهای اجتماعی کودکان ...................... 76
سنجش مهارت هاي زندگي در كودكان 78
روش هاي تقويت مهارت ها 79
محدودیت هاي تحقيق 81
پیشنهادات 82
مراجع