دانلود پایان نامه مدیریت مالی با عنوان بررسی رابطه میان سهامداران نهادی و رقابت در بازار محصول با مدیریت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (فایل word)
عنوان فارسي
:
پایان نامه مدیریت مالی با عنوان بررسی رابطه میان سهامداران نهادی و رقابت در بازار محصول با مدیریت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (فایل word)
چکیده
چه رابطهای میان سهامداران نهادی، رقابت در بازار محصول و مدیریت سود وجود دارد؟ هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان سهامداران نهادی و رقابت در بازار محصول با مدیریت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. در این مسیر و به منظور حصول یافتههای پژوهش؛ اطلاعات مالی مستخرج شده از صورتهای مالی 115 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که برای یک قلمروی پنج ساله (از ابتدای سال 1393 تا پایان سال 1397) بعنوان نمونه آماری انتخاب شده بودند، استخراج و آزمونهای آماری لازم بر روی آنان صورت گرفت. یافتههای پژوهش بیان داشت که رابطه میان مالکیت نهادی، رقابت در بازار محصول و مدیریت سود منفی و معنادار است. می توانید این پژوهش رشته مدیریت مالی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
سرمایهگذاران نهادی به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازارهای سرمایه در حال کسب جایگاه ویژهای در بازارهای سهام سرتاسر جهان هستند. گستردگی انواع و نقش فزاینده سرمایهگذاران نهادی به همراه توجه ویژه پژوهشگران، خود مهر تاییدی بر این مدعاست. بدون تردید تمایز ساختار سازمانی آنها و شیوه اعمال مالکیت در کنار قدرت اعمال نفوذ بالا و توان اتخاذ تصمیمات آگاهانهتر و مبتنی بر تحلیلهای تخصصیتر، اهمیت چنین نهادهایی را در عرصه بهبود عملکردهای تخصیصی بازار سرمایه و رشد رفاه همگانی دو چندان کرده است.
اهمیت و ضرورت پژوهش
يكي از اقلام صورتهاي مالي كه اطلاعات ارزشمندي در اختيار كاربران قرار میدهد، سود خالص گزارش شده است. به همين دليل بسياري از مديران با انگيزههاي متفاوت مثل بهبود عملکرد مالی، كسب بازده بيشتر، فرار از هزينههاي مالياتي و سياسي و... اقدام به دستكاري در سود ميكنند كه از آن در ادبيات حسابداري با تعابير مختلفي مثل دستكاري در سود، هموارسازي سود و مديريت سود یاد میشود (هاردستی ، 2013). مديريت سود زماني رخ ميدهد كه مدير براي گزارشگري مالي از قضاوتهای شخصي خود استفاده ميكند و اين كار را با هدف گمراه كردن برخي از سهامداران درباره عملكرد واقعي اقتصادي يا براي تاثير در نتايج قراردادهايي انجام ميدهد كه به ارقام حسابداري گزارش شده بستگي دارد (بالسام و همکاران ،2013). بنظر می رشد با افزایش صحنه رقابت و همچنین توجه به نقش نظارتی سهامداران نهادی، این دو عامل بتوانند دست در دست هم نهاده و موجبات کاهش مدیریت سود را فراهم نمایند (لما و همکاران ، 2018).نقش فزاینده سرمایهگذاران نهادی، نگرانیهایی در خصوص استراتژیهای سرمایهگذاری آنها و تاثیرشان بر بازدهی ایجاد کرده است.
یکی از مکانیزمهای موجود به منظور کاهش مشکل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی بین سهامداران و مدیران در بازارهای سرمایه، نظام حاکمیت شرکتی است. سازوکارهای حاکمیت شرکتی مختلفی وجود دارد از قبیل حسابرس مستقل شرکت، کنترلهای داخلی، کمیته حسابرسی، نظارت قانونی، مدیران غیر موظف و سهامداران نهادی. نقش سهامداران نهادی در حاکمیت شرکتی و حضور آنها در شرکتها، موضوع اغلب بحثهای سالهای اخیر بوده است. دراین زمینه، دیدگاههای مختلفی وجود دارد، دیدگاه سهامداران نهادی کوتاهمدت در این مورد بحث میکند که سهامداران نهادی به منظور بالا بردن عایدات جاری خود باعث ایجاد انگیزه برای مدیران در راستای انجام مدیریت سود میشوند و دیدگاه سهامداران نهادی بلندمدت فرض میکند که سهامداران نهادی به عنوان یک مکانیزم مکمل حاکمیت شرکتی موجب کاهش انگیزههای مدیریت سود میشوند.
اگر انواع بازارها را از نظر نوع رقابت دستهبندی کنیم، می¬توان گفت انواع بازارها یک طیفی است که یک سر آن بازار رقابت کامل و سر دیگر آن انحصار کامل قرار دارد. در اقتصادهای نوپایی مثل اقتصاد ایران نیز بازارها و صنایع فعال در بورس اوراق بهادار در حال حرکت به سمت رقابتی طیف انواع بازارها هستند. بنابراین تعیین ارتباط بین ساختارهای رقابتی محصولات و محافظهکاری مشروط موضوعی حائز اهمیت به شمار می¬رود. هدف اصلي حسابداري فراهم كردن اطلاعات و گزارشهاي مالي براي استفادهكنندگان جهت تصميمگيري در مورد عملكرد مديريت و واحد تجاري است. از این رو و بر اساس طرح این مبانی نظری؛ بررسی رابطه میان سهامداران نهادی، رقابت در بازار محصول و مدیریت سود اهمیت و ضرورت مییابد.
ساختار کلی پژوهش
تبیین، تشریح و توصیف موضوع اصلی پژوهش، سؤالات پژوهش، فرضیههای پژوهش، اهداف خاص، کاربردی و ضرورتهای خاص پژوهش، روش پژوهش و ابزارهای گردآوری اطلاعات، بیان ضرورت و اهمیت موضوع پژوهش و همچنین تعریف مفاهیم و واژگان تخصصی پژوهش، مطالبی هستند که در فصل اول ارائه میشوند. در ادامه، در فصل دوم، مباحث مربوط به متغیرهای تعریف شده؛ تشریح شده و سپس مبانی نظری مرتبط با آنها تبیین خواهد شد. در ادامه، پژوهشهای مختلفی که در رابطه با ابعاد مختلف موضوع پژوهش انجام گرفته است را مورد بررسی قرار خواهیم داد. فصل سوم، روش پژوهش را مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد داد. در ابتدای این فصل، روش پژوهش بررسی خواهد شد و در ادامه، متغیرهای پژوهش تبیین شده و شیوه اندازهگیری آنها تشریح خواهد شد. سپس جامعه آماری، شیوه گردآوری داده ها و نمونه آماری بیان شده و در نهایت به تشریح آزمون فرضیهها خواهیم پرداخت. در فصل چهارم، پس از ارائه شاخصهای توصیفی مرتبط با متغیرهای پژوهش، برای تعیین نرمال بودن دادههای پژوهش، از آزمون جارک – برا در محیط نرم افزاری ایویوز استفاده خواهد شد و در ادامه فرضیه های پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت. فصل پنجم مشتمل بر نتیجه گیری، پیشنهادات بر مبنای نتایج پژوهش و پیشنهادات برای پژوهشهای آتی خواهد بود. فهرست منابع و مأخذ، چکیده لاتین و نتایج آزمونهای آماری که با استفاده از نرم افزار ایویوز بدست آمده اند، مطالبی میباشند که در انتهای پایاننامه ارائه خواهند شد.
Keywords:
مالکیت نهادی رقابت در بازار محصول مدیریت سود
سایر منابع مديريت-مدیریت مالی در زمینه مدیریت سود