این پژوهش در صدد پاسخگویی به این سئوال است که فن آوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه بانکداری اسلامی با توجه به بانکداری الکترونیک چه میزان تاثیر را در بر داشته است. بانکداری الکترونیک را می توان استفاده از تکنولوژی پیشرفته شبکه ها و مخابرات شبکه ها و مخابرات جهت انتقال منبع (پول) در سیستم بانکداری معرفی نمود. بانکداری اسلامی همان اهداف بانکداری متداول دنیا را دنبال میکند با این تفاوت که عملیات بانکداری در این بانکها بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت میپذیرد. می توانید این پروژه مدیریت را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
در کشور ما، به خدمت گرفتنِ فنآوریهای نوین در عرصه خدمات بانکی، نسبت به تحوّلات بینالمللی، با چند سال تأخیر آغاز شده است؛ امّا در دهه گذشته، نرخِ بالای نفوذ این فنآوریها در نظام بانکی ایران، موجب شده که هماکنون در نظامهای پرداخت و استفاده از ابزارهای جدید الکترونیک، تغییرات گستردهای را شاهد باشیم و نظام بانکی، در این میان، در توسعه و استفاده از دستآوردهای حاصل از فنآوریهای نو، بیتردید در کشور، پیشتاز است. فینتکهای نوظهور در سالهای اخیر، میتوانند آغازی برای عصر جدید خدمات مالیِ مبتنی بر فنآوری باشند که با حمایتِ بانکها و زمینهسازیِ بانک مرکزی تواناییِ آن را دارند که اکوسیستمِ بانکی را به نفع مشتریان تغییر دهند. ا وجود اینکه در عرصه بانکداری الکترونیک، پیشرفتهای چشمگیری در کشور روی داده است، هنوز استفاده از فنآوریهای تازه موجب تحول در کسبوکار بانکها نشده است. واسطهگریِ مالی، که هسته اصلی فعّالیّت نظام بانکی را تشکیل میدهد، هنوز به گونهای محسوس از این فرآیندها متأثّر نشده است. شاید ضرورت ایجاب کند که، مقرراتگذاران و مدیران ارشد نظام بانکی، نسبت به «فنآوری»، نگرشی متفاوت داشته باشند و آن را نه تنها به عنوان یک ابزار بلکه به عنوان پیشران تحوّل مدل کسب و کار جدید بانکی ببینند. از این رو، به منظور نهادینه کردنِ فنآوریهای نو در نظام بانکی و تغییرِ ساختاری در رویکردِ کسبوکارِ بانکها، ضرورت دارد بسترهای لازم جهت توسعه متقارن و همهجانبه این مهم فراهم آید.
بیان مسأله
امروزه با گسترش فناوری اطلاعات تمام ابعاد زندگی بشر دچار تحول بنیادین شده به طوری که دنیای کنونی را در جریان یک دگردیسی کامل قرار داده است و این روند همچنان ادامه دارد (شریفی رنانی و همکاران ، 1396) اطلاعات و ارتباطات دو فاکتور اساسی و مهم برای سازمانها می باشد و جدا از ارزش ذاتی خود ارزش آفرین نیز می باشند. افراد مطلع از بازارهای مختلف و قیمت های آن، تصمیمات مناسب تر و پرکاربردتری جهت سودآوری و بهره وری خواهند گرفت. اطلاعات مناسب منجر به به دانش می شود و باعث اخذ تصمیمات مناسب تر می شود. ارتباطات هم با ارزش می باشد و ارزش فزاینده ای در راستای اندازه و نوع ارتباطات به افراد ارائه می دهد. افرادی كه ارتباطات متنوع، مناسب تر و قويتري دارند، امور خود را بهتر پيش ميبرند و سریع تر به نتيجه می رسند. (زبردست ، 1397).توسعه بانکداری الکترونیک باید از مسیرِ تعریف الگوهای متنوّعی از کسب و کار بانکی دنبال شود؛ الگوهایی که در عینِ سودآوری، با روندهای بینالمللی و همچنین با استانداردهای بانکداری اسلامی منطبق باشند. وسعه کمّیِ ابزارها، چنانچه با بهبودِ کیفی، استانداردسازی، ارتقای امنیّت خدمات و بازتعریفِ مدلِ کسبوکار بانکی همراه باشد، میتواند فرصتی بینظیر برای رشد و تعمیق صنعت بانکداری کشور، افزایش دسترسی به خدمات مالی، کاهش هزینهها و افزایش کارآییِ عملیّاتِ بانکی فراهم آورَد؛ و این مهم، تنها در سایهٔ تغییر نگاه سیاستگذاران و بانکداران و فعّالانِ عرصه بانکداری الکترونیک میسّر میشود.
بانکداری نوین، از فنآوریهای نوظهور و عنصرِ مجازیسازیِ زیرساختِ ارتباطی، سخت تأثیر پذیرفته است؛ چنانکه بانکداری بر بستر فناوری های الکترونیکی نیز به یک ضرورت انکار ناپذیر بدل شده است. شناسایی دقیق نیازهای واقعی مشتریان و تلاش برای برآوردن آنها جز با تعامل موثر و حضور پیوسته در کنار مشتری میسّر نخواهد شد. پس در استفاده از از فواید شبکههای اجتماعی در حوزه نظام بانکی نباید غافل شد.
تمام سازمانها به دنبال جذب مشتري وافزايش رضايت مندي او هستند ، اين مساله به خصوص در بانكها كه در ارتباط دائم با مشتريان هستند اهميت ویژه ای داردواز طرفي رقابت در بين بانك ها و مؤسسات قرض الحسنه و سایراشکال جذب منابع پولی رو به افزايش است، لذا ايجاد مزيت رقابتي براي بقاي بانك ها لازم وضروري به نظر میرسد.
بانکداری الکترونیک برای پیشبرد بانکداری بدونربا، نه یک چالش بلکه یک فرصت محسوب میشود. اگر پیشنیازهای ضروری بانکداری الکترونیک بهدرستی فراهم شود، به انجام بهتر بانکداری بدونربا کمک میکند. باید دانست توسعه سریع و روزافزون صنعت انفورماتیک و مخابرات، تحولات شگرفی را در فناوری ارتباطات و اطلاعات و به تبع آن، تأثیرات ساختاری در فرآیندهای کسبوکار، ایجاد و محصولات وخدمات شرکتهای کوچک و متوسط را قادر به رقابت با شرکتهای بزرگ در عرصه بینالمللی کرده است.این تغییرات با توجه به حقیقت عقود و فعالیتهای اقتصادی واقعی که ماهیت اصلی بانکداری بدون ربا را تشکیل میدهد، میتواند به گسترش بانکداری اسلامی کمک کند
این پژوهش در صدد پاسخگویی به این سئوال است که فن آوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه بانکداری اسلامی با توجه به بانکداری الکترونیک چه میزان تاثیر را در بر داشته است.
بانکداری الکترونیک چیست؟
بانکداری الکترونیک را می توان استفاده از تکنولوژی پیشرفته شبکه ها و مخابرات شبکه ها و مخابرات جهت انتقال منبع (پول) در سیستم بانکداری معرفی نمود.
بانکداری اسلامی همان اهداف بانکداری متداول دنیا را دنبال میکند با این تفاوت که عملیات بانکداری در این بانکها بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت میپذیرد.
فهرست مطالب
فصل اول کلیات تحقیق 1
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسأله 2
1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق 5
.1-4- اهداف تحقیق: 6
1-5- سؤالات تحقیق: 7
1-6- فرضیه های تحقیق 7
1-7- قلمرو تحقیق 7
1-8- روش تحقیق 7
1-9- تعریف نظری واژه ها 8
فصل دوم ادبیات تحقیق 9
2-1- مقدمه: 10
2-2 تاریخچه تاسیس بانکها 10
2-2-1 بانک در ایران 11
2-2-3 آخرین آمار از تعداد شعب بانکی کشور 12
2-2-10 بانکداری در ایران و نقش اقتصادی آن: 15
2-2-11 مدیریت کیفیت خدمات بانکی چیست؟ 20
2-2- 13- ابعاد رضایت مشتریان از کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی 21
2-2- فناوري اطلاعات و ارتباطات 25
1-2-2- تاريخچه فناوري اطلاعات و ارتباطات 25
2-2-2- مفهوم فناوري اطلاعات و ارتباطات 27
4-2-2- كاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات 32
1-4-2-2- پول الكترونيكي 32
2-4-2-2- تجارت الكترونيكي 33
5-2-2- شاخص هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات(ICT) 35
1-5-2-2- مفاهيم اساسي فناوري اطلاعات و ارتباطات: 35
10-2-2- نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات 35
16-2-2-مشكلات كشورهاي در حال توسعه در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات 37
1-16-2-2- ضعف زيرساخت هاي فناوري اطلاعات وارتباطات : 38
17-2-2- نحوه تأثير فناوري اطلاعات بر ساختار سازمان 38
7-2- مروري بر تحقيقات انجام شده 39
2-7-1- تحقیقات داخلی 39
2-7-2- تحقیقات خارجی 43
فصل سوم روش تحقیق 46
3-1- مقدمه 47
3-2-نوع روش تحقیق 47
3-3- روش های گردآوری اطلاعات و داده ها 47
3-4- جامعه آماری 48
3-5- نمونه آماری و حجم نمونه 48
3-6- روش نمونه گیری 49
3-7- روایی و پایایی پرسشنامه 49
3-6-2- روایی پرسشنامه 51
3-8- تجزیه و تحلیل دادهها 53
3-8-1- مدل معادلات ساختاری 53
د3-9-4- (تحلیل عاملی تائیدی) 56
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده های تحقیق 58
1-4- مقدمه 59
4-2- توصيف دادههای جمعيت شناختي 60
1-2-4- سن 60
2-4- 2- جنسيت 61
3-2-4-تحصيلات 62
4-2-4- سابقه کار 63
3-4 - آمار استنباطی: 64
4-4- بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها 67
4-5- بررسی همبستگی بین متغیر ها 68
6-4- بررسي رابطه بين متغيرهاي تحقيق و آزمون فرضیهها 69
1-6-4- نتایج آزمون فرضیههای تحقیق 71
7-4- ارزیابی تناسب مدل 75
جمع بندی 76
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها 77
1-5 مقدمه 78
2-5 خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها 78
5-4- پیشنهادات و راهکارها ی کاربردی 80
5-5- پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی 81
5-6- محدودیتهای تحقیق 82
منابع 83
فهرست جداول
شکل 2-1 (سپهري 1390) نمودار ظهور فناوري اطلاعات و ارتباطات از تلفيق سه بخش اطلاعات، رايانه و ارتباطات 31
جدول 3-3-خلاصه آزمونهای برازندگی مدل در معادلات ساختاری 56
جدول 4-1: توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب سن 60
جدول 4-2: توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب جنسيت 61
جدول 4-3: توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب تحصيلات 62
جدول 4-4 : توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب سابقه 63
جدول4-5: عوامل متغیرهای مختلف به همراه ضرایب معناداری آنها 66
جدول 4-6: بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها 68
جدول 4-7- ضرايب همبستگی بين سازههای مدل 68
جدول 4-8: رابطه میانجی خدمات الکترونیکی بانکها بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات و بانکداری اسلامی(بانک قوامین استان سمنان) 74
جدول 4-9: شاخصهای نیکویی برازش مدل 75
فهرست نمودار
نمودار 4-2: نمودار فراواني پاسخگويان بر حسب جنسيت 61
نمودار 4-3: نمودار فراواني پاسخگويان بر حسب تحصيلات 62
نمودار 4-4 : نمودار فراواني پاسخگويان بر حسب سابقه 63
فهرست اشکال
شکل 4-1: مدل تحليل عاملي تأییدی (ضرايب استاندارد) 65
شکل 4-2: مدل تحليل عاملي تأییدی (ضرايب معناداری) 66
شکل 4-3: مدل ضرایب استاندارد فرضیات تحقیق 70
شکل 4-4: مدل ضرایب معناداری فرضیات تحقیق 71