در این تحقیق به بررسی فضای مجازی، ویژگی های آن و جرایم سایبری می پردازیم. می توانید این تحقیق رشته جامعه شناسی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
در تمام تعاریف فضای مجازی، این فضا محيط الكترونيكي یا محیط شبکه ای از کامپیوتر ها دانسته می شود كه با استفاده از جلوه هاي سمعی و بصری سعی دارد تا اشیاء و واقعیت های سه بعدي جهان واقعي را مشابه سازي كند اما ادعا می شود که فاقد ماديت فيزيكي هستند. گفته می شود که از خصوصیات بارز این فضا بی مکانی و بی زمانی است. اما کار واژه سایبر، از ریشه یونانی لغت کنترل گرفته شده و به طور ترکیبی در واژه سایبرنتیک به کار رفته است. همانطور که پیش از این نیز گفته شد مفهوم سایبرنتیک دلالت بر سیستم های کنترلی ابر تکنولوژی های رایانه های به هم پیوسته، تکنولوژی جدید و واقعیات مصنوعی با راهبردهای دستیابی و کنترل سیستمی دارد.مفهوم مفهوم فضا معمولاً در مقایسه با مفهوم مکان توصیف و تعریف می شود و بدون شک نخستین وجه تمایزی که در جریان مقایسه مکان و فضا برجسته است، سطح انتزاع این دو مفهوم است.
فضای مجازی برای نخستین بار توسط ویلیام گیمسبون- نویسنده کانادایی رمان های علمی- تخیلی- در سال 1982 مورد استفاده قرار گرفت. فضای مجازی برای گیبسون در حقیقت فضایی تخیلی است که از اتصال رایانه هایی پدید آمده است که تمامی انسان ها، ماشین ها و منابع اطلاعاتی در جهان را به هم متصل کرده اند. این معنا به صورت تقریبی مشابه معنایی است که ما امروزه از کاربرد لفظ فضای مجازی در نظر داریم. کینزا فضای مجازی را برای مثال محیطی بر ساخته از اطلاعات نامرئی- اطلاعاتی که می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد- تعریف می کند. وی برای کمک به فهم این مفهوم سازی و ارائه یک تصویر خوب و مناسب از فضای مجازی به تعریف اجزای فضا از طریق اینترنت می پردازد.
فضای مجازی را می توان برای توصیف تمام انواع منابع اطلاعاتی موجود شده از طریق شبکه های رایانه ای به کار برد، در حقیقت فضای مجازی نوع متفاوتی از واقعیت مجازی و دیجیتالی است که توسط شبکه های رایانه ای هم پیوند تامین می شود که با اندکی مسامحه می توان آن را مترادف با شبکه جهانی اینترنت دانست.
با این نگاه مهمترین تغییر جهان معاصر که بنیان تغییرات آینده جهان را می سازد، رقابتی شدن جهان واقعی و جهان مجازی است. ظهور جهان جدید یعنی جهان مجازی، بسیاری از روندها و نگرش ها و ظرفیت های آینده جهان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. این جهان در واقع به موازات و گاه حتی بر جهان واقعی مسلط شده و عینیت واقعی پیدا می کند. این دو جهان دارای داد وستدهای بیشماری با یکدیگر هستند.
در هر حال فضای مجازی در هر تعبیری و با هر تعریفی، قلمرویی وسیع، بدیع و بکر است که برای ساکنان خود امکانات، آزادی ها، فرصت ها، دلهره ها، آسیب ها و محدودیت های نوینی را به همراه دارد. اهمیت این قلمرو تا حدی است که امروزه برخی اندیشمندان صحبت از دو جهانی شدن دنیا معاصر می کنند.
کار را با واژه سایبر آغاز می کنیم. این واژه از ریشه یونانی لغت کنترل گرفته شده و به طور ترکیبی در واژه سایبرنتیک به کار رفته است. همانطور که پیش از این نیز گفته شد مفهوم سایبرنتیک دلالت بر سیستم های کنترلی ابر تکنولوژی های رایانه های به هم پیوسته، تکنولوژی جدید و واقعیات مصنوعی با راهبردهای دستیابی و کنترل سیستمی دارد. کاربرد دیگر واژه سایبر در ارتباط با مفهوم دیگری تحت عنوان "ارگانیسم سایبر یا سایبرارگ" است. این واژه دلالت بر امتزاج ماشین و ارگانیسم انسانی و حاصل پیوند بین طبیعت، جامعه و تکنولوژی است. مفهوم دوم به کار رفته در واژه فضای مجازی، مفهوم فضا است. معمولاً مفهوم فضا در مقایسه با مفهوم مکان توصیف و تعریف می شود و بدون شک نخستین وجه تمایزی که در جریان مقایسه مکان و فضا برجسته است، سطح انتزاع این دو مفهوم است.
فهرست مطالب
مقدمه: 6
ویژگی های فضای مجازی : 6
رد یا اثبات واقعی بودن فضای مجازی؛ 9
نمونه از شایعترین بیماریهای فضای مجازی 10
علایم بالینی اعتیاد به اینترنت 10
1-خستگی چشم 10
2-اضطراب سلامتی/ فاجعهسازی از درد 11
3-سردرد 11
سردردهای تنشی 11
سردردهای مزمن روزانه 11
سردردهای استرسی 11
4-درد پشت 12
5-ترومبوز وریدی 12
6-نشانگان مونچهاوزن 12
7-افسردگی فیسبوکی 13
8-خشم اینترنتی 13
علایم بالینی اعتیاد به اینترنت 13
9-اختلالات بالای دست 14
10-اعتیاد به اینترنت 14
امضاي ديجيتال؛ هويت در فضاي مجازي 15
مفهوم امضاي ديجيتال 15
تاريخچه امضاي ديجيتال 16
امضاي ديجيتال 16
مزاياي امضاي ديجيتال 17
امضاي ديجيتال 18
گواهينامه ديجيتالي 18
انواع گواهينامه ديجيتالي 18
● تاریخچه و تعریف جرایم رایانه ای و فضای مجازی 18
▪ تعاریف ارائه شده از سوی سازمان های بین المللی و منطقه ای 20
● طبقه بندی جرایم رایانه ای 20
2) جعل رایانه ای: 21
۳) ایجاد خسارت (تغییر، تخریب) در داده ها و یا برنامه های کامپیوتری 21
۴) سابوتاژ 21
۶) استقراق سمع غیر مجاز 21
۸) پورنوگرافی غیر مجاز رایانه ای 22
۹) جرایم چند رسانه ای 22
● ویژگی های جرم چند رسانه ای 22
▪ اینترنت: وب/ چت/ نامه/ تلفن/ تجارت/ نشر/ تفریح 22
● مجرمان سایبر 23
● نمونه هایی از جرائم سایبر 23
● کنوانسیون جرایم سایبرنتیک 24
● محیط سایبر در ایران 25
● نتیجه گیری و پیشنهادات 26
منابع 28