هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اعتبار شرکت و گزارشگری مسئولیت اجتماعی(مطالعه موردی: شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران) است. برای دستیابی به اين هدف نمونه ای متشکل از 139 شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال¬های 1392 تا 1398 در نظر گرفته شد. در اين راستا و با استفاده از نرم افزار ايويوز نسخه 10 و با استفاده از داده¬های ترکیبی و به روش رگرسیون خطی چند متغیره نسبت به آزمون فرضیه اقدام نموديم که نتايج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که بین اعتبار شرکت و گزارشگری مسئولیت اجتماعی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. می توانید این تحقیق رشته حسابداری را به صورت فایل word دانلود نمایید.
بیان مسأله
با وقوع رسوایی های مالی در هزاره جدید، اعتماد سرمایه گذاران نسبت به صورت های مالی از بین رفت و سهامداران و اعتباردهندگان را بر آن داشت که علاوه بر ابعاد مالی، به تعهدات واحدهای تجاری در زمینه مسئولیت اجتماعی و افشاء آن در بازار سرمایه بیشتر از پیش توجه نمایند(حساس یگانه و برزگر، 1394). مسئولیت اجتماعی شرکت ها به مشارکت داوطلبانه شرکت ها فراسوی الزامات قانونی اطلاق می شود و یک روش برای کاهش شکاف بین شرکت و انتظارات ذینفعان آن در قالب گزارشگری و افشاء اطلاعات اضافی به شمار می رود.
بر اساس مفاهیم نظری گزارشگری مالی، هدف اصلی گزارشگری مالی و غیرمالی ارائه اطلاعات سودمند برای تصمیمات اقتصادی و تجاری است. مطابق با بیانیه حسابداری شماره 8 چارچوب نظری مشترک هیئت استانداردهای حسابداری مالی و هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی، اطلاعات در صورتی سودمند است که از ویژگی های کیفی مربوط بودن و بیان صادقانه برخوردار باشد.
نهادهای ناظر بر بازار به منظور شفافسازی و فراهم آوردن امكان دسترسی یكسان فعالان بازار به اطلاعات و به طور كلی ایجاد بازاری شفاف و منصفانه برای داد و ستد اوراق بهادار، قوانین، مقررات، آییننامه و دستورالعملهای متعددی تدوین كرده اند و شركت ها را ملزم به رعایت این قوانین نموده اند، از جملة این قوانین، می توان به استانداردهای گزارشگری اشاره نمود. دلیل اجباری شدن افشای مالی، ورشكستگی های بزرگی می باشد كه در جهان اتفاق افتاده است، زیرا آنها بر این باورند كه این ورشكستگی ها از عدم افشای این اطلاعات سرچشمه می گیرد. بنابراین به خوبی مشخص است كه امروزه در دنیای سرمایه گذاری استفاده از گزارشگری آن هم براساس استانداردهای تدوین شده مالی اهمیت زیادی دارد. با توجه به اهمیت گزارشگری مسئولیت اجتماعی و استانداردهای حسابداری، تحقیق حاضر به دنبال یافتن پاسخی علمی و درخور به این پرسش است که آیا بین اعتبار شرکت و گزارشگری مسئولیت اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد؟
ضرورت انجام تحقيق
شرکتهایی که نسبت به تعهدات و وظایف خود در تمام زمینهها پایبند هستند، نسبت به سایر شرکتها و سازمانهایی که تلاش و تمرکزی بر روی مسئولیت اجتماعی خود ندارند از نظر مردم درخور احترام بیشتری هستند. به عبارت دیگر، تصور عمومی جامعه از یک شرکت مستقیما با برنامههای اجتماعی شرکت برای ایفای وظایف خود و همچنین آگاهی مشتریان از این برنامهها و طرحها در ارتباط است. شرکتها و سازمانها میتوانند از طریق کمکهای داوطبلانه و خیرخواهانه به موسسات خیریه و غیرانتفاعی و مشارکتهای موثر با این مراکز در بین مردم جایگاه قابل قبولی پیدا کنند. در قدم بعد، با آگاه ساختن مردم نسبت به این کمکها و مشارکتها، شرکتها و سازمانها میتوانند فرصت بیشتری برای محبوبیت در بین مردم و جامعه داشته باشند. در واقع، هر چقدر یک شرکت بتواند در جامعه اقدامات مثبت و مثمر ثمر بیشتری انجام دهد، رابطه بیشتری نیز با مشتریان خود برقرار کرده و در نهایت از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود.بنابراین برای کسب اعتبار بیشتر ایفای مسئولیت اجتماعی توسط شرکت ها امری ضروری است.
ساختار تحقیق
در فصل اول مسئله¬ پژوهش حاضر، اهمیت و ضرورت پژوهش مورد بررسی بیان شده است. سپس اهداف، فرضیه¬های پژوهش که مورد بررسی قرار خواهد گرفت در قالب یک مدل مفهومی شرح دادهشده است. به¬علاوه قلمرو پژوهش در سه بخش قلمرو موضوعی، زمانی و مکانی بیان شد. هم¬چنین نیز واژگان کلیدی پژوهش حاضر در دو بخش تعاریف نظری و عملیاتی شرح دادهشده¬اند. در فصل بعد به ادبیات پژوهش حاضر درقالب بررسی متغیرهای پژوهش و پیشینه پژوهش پرداخته خواهد شد تا موضوع پژوهش کاملا روشن گردد. در فصل سوم روش پژوهش با تفصیل و شرح بیشتری بیان خواهد شد. در فصل چهارم داده¬های جمع¬آوری شده با آزمون¬های مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. درنهایت در فصل پنجم به بحث و نتیجه¬گیری از داده¬های تحلیل شده پرداختهشده و پیشنهادهای پژوهش در دو بخش کاربردی و محققان آتی ارائهشده است.
فهرست مطالب
فصل اول کلیات تحقیق 1
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسأله 2
1-3- اهميت و ضرورت انجام تحقيق 3
1-4- اهداف تحقیق 3
1-5- فرضيه هاي تحقيق 4
1-6- روش پژوهش 4
1-7- جامعه و نمونه آماري 4
1-8- قلمرو پژوهش 4
1-8-1- قلمرو موضوعي 4
1-8-2- قلمرو زماني 4
1-8-3- قلمرو مكاني 4
1-9- تعریف واژگان کلیدی 5
1-10- ساختار و گزارش تحقیق 5
فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق 6
2-1-ﻣﻘﺪﻣﻪ 7
ﺑﺨﺶ اول: ارزش (اعتبار) شرکت 7
2-2- ارزش و اعتبار ﺷﺮﻛﺖ 7
2-2-1- ﻣﻔﻬﻮم ارزش 7
2-2-2- ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺸﻜﻴﻞ دﻫﻨﺪه ارزش ﺷﺮﻛﺖ 9
2-3-3- ﺧﻄﺎﻫﺎي راﻳﺞ در ارزش ﮔﺬاري ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎ 11
2-2-4- ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻮﺑﻴﻦ در ارزش ﮔﺬاري ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎ 12
2-2-5- دﻻﻳﻞ ارزش ﮔﺬاري ﺻﺤﻴﺢ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎ 14
2-2-6- روش ﻫﺎي ﻓﻌﻠﻲ ارزش ﮔﺬاري ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎ در اﻳﺮان 15
بخش دوم: مسئولیت اجتماعی شرکت 16
2-2-7- مفهوم مسئولیت اجتماعی و اهمیت آن 16
2-2-8- سیر تاریخی مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها 18
2-2-9- تئوریهای مسئولیت اجتماعی 19
2-2-10- تفاوت مسئولیت اجتماعی در اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور 20
2-2-11- ابعاد مسئولیت اجتماعی 21
2-2-12- مدلهای مسئولیت اجتماعی 22
2-2-13- رابطه مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی 28
2-3- پیشینه پژوهش 30
2-4- خلاصه و جمع بندی فصل 32
فصل سوم روش اجرای تحقیق 33
3-1- مقدمه 34
3-2- روش پژوهش 34
3-2-1- از جهت هدف 34
3-2-2- ازنظر روش استنتاج 35
3-2-3- طرح تحقیق 35
3-2-4- ماهيت دادهها و روشها 35
3-3- جامعه آماري و روش نمونهگیری 35
3-4- روش نمونهگیری و دليل استفاده از آن 36
3-5- روشهای گردآوری دادهها و کاربرد آن 36
3-6- ابزار گردآوری دادهها و کاربرد آن 36
3-7- اعتبار ابزار تحقیق 37
3-8- مدل تحقیق 37
3-9- روش تجزیه وتحلیل دادهها 38
3-10- ساختار و گزارش فصل سوم 40
فصل چهارم تجزیهوتحلیل دادهها 41
4-1- مقدمه 42
4-2- توصیف داده¬ها 42
4-2-1- توصیف جامعه 42
4-2-2- توصیف نمونه 42
4-3- آمار توصیفی متغیرهای پژوهش 42
4-4- تجزیه تحلیل دادهها 44
4-4-1- آمار استنباطی 44
4-5- تحلیل دادهها 45
4-6- آزمون پیشفرض ها 45
4-6-1- آزمون نرمال بودن توزیع دادهها 45
4-6-2- آزمون نرمال بودن باقیمانده ها 46
4-6-3- آزمون استقلال (عدم خودهمبستگی) باقیمانده ها 47
4-6-4- بررسی نرمال بودن جملات خطا 48
4-6-5- عدم وجود خود همبستگی جمله خطا (باقیمانده ها) 49
4-6-6- ثابت بودن واریانس جمله خطا (باقیماندهها) 50
4-6-7- عدم وجود همخطی بین جملات توضیحی 50
4-6-8- عدم وجود خودهمبستگی جز خطا 51
4-6-9- آزمون همبستگی مدل تحقیق 51
4-7- تحلیل یافتهها 52
4-7-1- آزمون تشخیص مدل (آزمون چاو) 52
4-7-2- آزمون تشخیص نوع مدل (آزمونهاسمن) 53
4-8- فرضیات پژوهش 54
4-8-1- مدل پژوهش 54
4-9- خلاصه نتایج آزمون فرضیه پژوهش 55
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها 57
5-1- مقدمه 58
5-2- نتیجه تحقیق 58
5-3- محدودیت تحقیق 59
5-4- پیشنهادهای برآمده از تحقيق 61
5-5- خلاصه فصل 62
منابع فارسی: 63
منابع لاتین: 65
فهرست جداول
جدول4-1- شاخصهای توصیفکننده متغیرهای پژوهش، شاخصهای مرکزی، شاخصهای پراکندگی و شاخصهای 43
جدول 4-2. نتایج آزمون مانایی برای متغیرهای مدلها 45
جدول 4-3. آزمون تعیین نرمال بودن متغیرهای اصلی تحقیق 46
جدول 4-4. آزمون تعیین نرمال بودن باقیماندهها (مدل اول) 47
جدول 4-5. نتایج آزمون جارکوبرا 48
جدول 4-6: نتایج حاصل از آزمون عدم وجود خود همبستگی جزء خطا 49
جدول 4-7. آزمون بروش-پاگان-گودفری 50
جدول 4-8. نتایج حاصل از آزمون عدم وجود هم خطی بین جملات توضیحی در مدل اول پژوهش 51
جدول 4-9 نتایج حاصل از آزمون عدم وجود خودهمبستگی جزء خطا 51
جدول 4- 10: همبستگی بین متغیرهای مدل پژوهش 52
جدول 4-11. نتایج آزمون F لیمر برای مدل 53
جدول 4-12. نتایج آزمونهاسمن برای مدل 54
جدول 4-13. نتایج بررسی ضرایب جزئی (مدل) با روش ثابت با توجه به ناهمسانی 54
جدول4-14- نتایج فرضیه ها 56
فهرست اشکال
شکل 1-4. نمودار P-P PLOT جهت آزمون نرمال بودن باقیمانده ها (مدل اول) 47
شکل 2-4. نمودار پراکنش مقادیر باقیماندهها در مقابل مقادیر پیشبینی شده (مدل اول) 48
نمودار 4-3. آزمون جارکوبرا بررسی نرمال بودن جملات خطا مدل اول 49