فمينيسم، به مثابة نظام فکري برآمده از انگارة اومانيسم، بازتاب مکتبهاي فکري مدرن غربي، در بحث زنان است. با توجه به ويژگيهاي مشترک همة گرايشها، ميتوان تعريف و نظرية تربيتي مشترک و نسبتاً فراگير براي آنها در نظر گرفت. فمينيستها عرصه تعليم و تربيت را بهترين بستر براي توانمندسازي زنان و ترويج ديدگاههاي نقادانة مبتني بر جنسيت، رسيدن به برابري کامل زن و مرد، گسترش رشتة مطالعات زنان و غيره از اهداف خود در اين عرصه ميدانند. براي رسيدن به اين اهداف، اصول و روشهاي همچون نقد، تشابهمحوري، مخالفت با خانهداري و مادري، الگوسازي فمينيستي و غيره را در پيش گرفتهاند. در ارزيابي و نقد فمينيسم بايد توجه داشت که اولاً، نبايد نهضت دفاع ازحقوق و کرامت زنان را با فمينيسم يکسان پنداشت؛ ثانياً، آثار مثبتي که اين نهضت داشته، نه آثار انديشههاي فمينيستي، بلکه آثار طرح بحث حقوق زنان در غرب است؛ ثالثاً، در يک نگاه جامع ضمن توجه به آثار مثبت طرح بحث حقوق زنان، بايد به پيامدهاي ويرانگر انديشههاي فمينيستي نيز توجه نمود. می توانید این تحقیق رشته جامعه شناسی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
در دنياي معاصر، مباحث مربوط به زنان در حوزههاي گوناگون از حساسترين بحثها محسوب ميشود. تجزيه و تحليل نقادانة جنسيت، دستکم، از اواخر نيمة اول قرن بيستم به اين سو، در عرصههاي اعتقادي، علمي، فرهنگي، سياسي، تربيتي، اخلاقي و غيره، جايگاه مهمي را به خود اختصاص داده است. نگاه نقادانة مبتني بر جنسيت، کوشيده است در حوزههاي گوناگون، بهخصوص در حوزة مسايل تربيتي، قرائتهاي جنسيتي جديد ارائه نمايد. شايد بتوان ادعا نمود که در دنياي معاصر نظامهاي فکري، بهخصوص نظامها و نهادهاي تربيتي، بيش از هر منظر ديگر، از منظر جنسيتي به نقد کشيده شده است. انديشههاي فمينيستي، بهخصوص از نيمة دوم قرن بيستم به بعد، تأثيرات زيادي بر مباحث تربيتي در سطوح گوناگون مباني، اصول، روش، اهداف، برنامهريزي درسي و غيره داشته است. علاوه بر اين، در سالهاي اخير مراكز علمي و تحقيقاتي اکثر کشورهاي جهان، شاهد پديد آمدن رشتة جديد و پرطرفداري با عنوان «مطالعات زنان» ميباشد. اين موضوع مهم و بينرشتهايي، كه در پيوند با تخصصهاى مختلف علوم انساني تأسيس گرديده، در ابعاد گوناگون نظري و عملي در حال گسترش است. از اينرو، بررسي نظريه و مدعيات تربيتي فمينيسم و نقد آن اهميت دوچندان دارد.
فهرست مطالب
چکيده 1
مقدمه 1
چيستي فمينيسم 2
تاريخچه فمينيسم 2
مباني فلسفي نظرية تربيتي فمينيسم 3
1.انسانمحوري (اومانيسم) 4
2. ضديت با عقلگرايي 4
3.توجه به امور انضمامي و ضديت با عينيتگرايي 5
4.ضديت با مبناگرايي 5
مباني انسانشناختي نظرية تربيتي فمينيسم 5
1.انتقاد از انسان شناسي فلسفي 5
2.ضديت با ذاتگرايي و دوگانهانگاري 6
3.بدبيني نسبت به مردان يا مردستيزي 6
مباني ارزششناختي نظرية تربيتي فمينيسم 7
1.دنياگرايي يا سکولاريزم 7
2.فردگرايي و اصالت لذت 7
3.تأکيد بر مراقبت و مسئوليت بهجاي عدالت 8
اصول تربيتي فمينيسم 8
1. اتخاذ رويکرد انتقادي به نظامهاي تربيتي موجود 8
2.مساواتطلبي و تشابهمحوري 9
3.. اصالت دادن به اشتغال زنان در بيرون از خانه 9
4. مخالفت با مادري و خانهداري به عنوان وظيفة زن 10
روشهاي تربيتي فمينيسم 10
1. مراقبتمحوري به جاي خردپروري 10
2.برخورد يکسان با فراگيران 11
3. آموزشهاي مختلط 11
4. استفاده از رسانههاي مختلف 12
5.الگوسازي فمينيستي 12
برنامهدرسي در نظرية تربيتي فمينيسم 13
1- حذف کليشههاي جنسيتي از برنامههاي درسي 13
توجه جدي به اخلاق و روحيات زنانه 13
توجه به آموزشهاي کاربردي 14
وارونهگي نقشها 14
جمعبندي، ارزيابي و نقد نظرية تربيتي فمينيسم 15
تأملاتي دربارة آثار مثبت جنبشهاي فمينيستي 15
نقاط ضعف و پيامدهاي منفي نظرية تربيتي فمينيسم 16
وضعیت فمینیسم و حقوق زنان در کشورهای در حال توسعه 20
زنان و نظریهٔ توسعه 20
زنان و سیاستهای پساتوسعه 20
فمینیسم در ایران 21
نتیجه گیری و اهداف تربيتي در نظرية تربيتي فمينيسم 21
1. تغيير دادن نوع نگاه جامعه به زن و از بين بردن تبعيضات نهادينه شده 21
2. تئوريزه کردن فمينيسم و گسترش رشتة مطالعات زنان 22
3.بالا بردن اعتماد به نفس و احساس شخصيت در زنان 22
4.توانمندسازي زنان براي مشارکت سياسي ـ اجتماعي 23
منابع: 24