مدیریت دانش فرایندی است که طی آن سازمان به تولید ثروت از دانش یا سرمایه فکری خود میپردازد. مدیریت دانش یعنی استفاده خلاق، مؤثر و کارآمد از کلیه دانشها و اطلاعات در دسترس سازمان به نفع مشتری و در نتیجه به سود سازمان. مدیریت دانش ارتقاء یک رویکرد جامع برای شناسایی، تسخیر، بازیافتن، تسهیم و ارزشیابی یک سرمایه اطلاعاتی سازمان است. این سرمایه اطلاعاتی ممکن است، دادهها، اسناد، خط مشی و رویهها باشد. بهطور کلی میتوان اینگونه بیان کرد که مدیریت دانش ارائه دانش درست به افراد درست در زمان درست میباشد. مهمترین هدف بهکارگیری مدیریت دانش در انواع مؤسسات، انطباق سریع با تغییرات محیط پیرامون به منظور ارتقاء کارآیی و سودآوری بیشتر میباشد.در نتیجه،مدیریت دانش به فرایند چگونگی خلق،انتشار و بهکارگیری دانش در سازمان اشاره دارد. به عبارت دیگر هدف نهایی مدیریت دانش شامل تسهیم دانش میان کارکنان به منظور ارتقاء ارزش افزوده دانش موجود در سازمان میباشد.یکی از هدفهای مدیریت دانش،برقراری ارتباط میان افرادی است که میدانند،طوری که به تدریج دانشهای فردی به دانشهای سازمانی تبدیل شود.کارکد یا هدف دیگر مدیریت دانش رشد و ارتقای دانش بین کارکنان است. می توانید این تحقیق رشته مدیریت را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مدیریت دانش، یعنی مدیریت فعالیتهای دانشی؛ مدیریت دانش یعنی مدیریت اذهان و مستندات. مدیریت دانش فراتر از انجام فعالیتهای دانشی است. مدیریت دانش لایهای فراتر از فعالیتهای دانشی بوده و متمرکز بر اهداف و راهبردهایی است که فعالیتهای دانشی را بهبود دهد. فعالیتهای خلق، اشتراک، بهرهبرداری و … فعالیتهای دانشی هستند که باید مدیریت شوند. به عنوان مثال اشتراک دانش، جز مدیریت دانش نیست، بلک موضوع مدیریت دانش است. نقش مدیریت دانش، بهبود اشتراک دانش است، نه انجام آن.
مدیریت دانش، مدیریت طیف وسیعی از فعالیتهای است که برای مبادله، خلق یا ارتقای سرمایههای فکری در سطح کلان به کار میرود. مدیریت دانش طراحی هوشمندانه فرایندها، ابزار، ساختار و غیره با قصد افزایش، نوسازی، اشتراک یا بهبود استفاده از دانش است که در هر کدام از سه عنصر سرمایه فکری یعنی ساختاری، انسانی و اجتماعی نمایان میشود. مدیریت دانش فرایندی است که به سازمانها کمک میکند تا اطلاعات و مهارتهای مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب میشود و بهطور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی، انتخاب، سازماندهی و منتشر نمایند. این امر مدیریت سازمانها را برای حل مسائل یادگیری، برنامهریزی راهبردی و تصمیم گیریهای پویا به صورت کارا و مؤثر قادر میسازد.
مدیریت دانش را میتوان از دیدگاههای مختلفی دستهبندی و نسل بندی کرد. به عنوان مثال، اگر همگرایی میان مدیریت دانش و مدیریت فناوری را معیار قرار دهیم به نسلهایی از مدیریت دانش همچون مدیریت دانش سنتی، مدیریت دانش اجتماعی، مدیریت دانش معنایی و مدیریت دانش هوشمند میرسیم. اما در این نوشتار معیار دستهبندی انواع مدیریت دانش را مقیاس و حجم پروژههای مدیریت دانش در نظر میگیریم.
از این دیدگاه سه نوع مدیریت دانش وجود دارد:
مدیریت دانش بزرگ (Big KM): مدیریت دانش بزرگ دربارهٔ برنامههای مدیریت دانش در مقیاس بنگاه اقتصادی است که با یک استراتژی بالا به پایین شروع میشود و به دنبال دستیابی به دورترین نقاط یک سازمان میباشد. مدیریت دانش کوچک (Little KM): این نوع مدیریت دانش دربارهٔ کاربرد سریع روشهای مدیریت دانش برای مسائل کسب و کار به طریقی است که موجب ایجاد درک و حس شود مدیریت دانش شخصی (Personal KM): این مدیریت دانش دربارهٔ توسعه آگاهانه منشها و عادتها برای شناسایی، مکانیابی و پردازش دانش و اتصالات شخصی است.
فهرست مطالب
مقدمه: 1
مدیریت دانش و خدمت مرجع 2
تعاریف گوناگون 2
مفهوم مدیریت دانش 5
تعریف مدیریت دانایی 8
دانایی صریح 11
دانایی ضمنی..... 11
مهندس دانش کیست؟ 12
چیستی مدیریت دانش : مدیریت دانش چیست 12
مفهوم و تعریف مدیریت دانش 13
تعریف داده ، اطلاعات و دانش 13
تعریف مدیریت دانش 15
چالشهای مدیریت دانش 16
محدودیت مربوط به مدیریت دانش ضمنی 17
نیاز به حمایت از دانش ضمنی افراد 17
ضرورت توجه به ویژگیهای خاص هر کاربر: 18
فرایند مدیریت دانش 19
مؤلفههای مدیریت دانش 19
فرهنگ در مدیریت دانش 20
عناصر مدیریت دانش 21
مراحل عملیاتی کردن مدیریت دانش در سازمان (مراحل پیادهسازی) 22
آموزش مفاهیم و جلب نظر مدیران 22
عوامل موفقیت مدیریت دانش 24
عوامل عدم موفقیت مدیریت دانش 26
مدلهای مدیریت دانش 27
اهداف مدیریت دانش 30
نتیجهگیری 31
منابع 32