در این مقاله شیوه داستان پردازی عطار نیشابوری در منطق الطیر و عناصر داستانی موجود در حکایت ها بررسی و تحلیل شده است . عطار هر موضوع اخلاقی یا عرفانی را که می خواسته است بیان کند ، به نوعی آن را با حکایتی آمیخته ، تا بهتر در ذهن شنونده یا خواننده بنشیند . شخصیت ها ساده و از انواع ایستا و پویا هستند. می توانید این تحقیق رشته زبان و ادبیات فارسی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
در این مقاله شیوه داستان پردازی عطار نیشابوری در منطق الطیر و عناصر داستانی موجود در حکایت ها بررسی و تحلیل شده است . عطار هر موضوع اخلاقی یا عرفانی را که می خواسته است بیان کند ، به نوعی آن را با حکایتی آمیخته ، تا بهتر در ذهن شنونده یا خواننده بنشیند . شخصیت ها ساده و از انواع ایستا و پویا هستند .تشخیص زبانی ندارد . راوی این حکایت ها در اکثر موارد بر تمام اعمال و افکار شخصیت ها اشراف دارد و دانای کل مداخله گر محسوب می شود . عنصر گفتگو در این منظومه از اهمیت فراوانی برخوردار است . در بخش روایی و داستانی و نیز در حکایات و تمثیل ها که در واقع بخش اعظم منظومه را تکیل می دهند ، تقریبا ً تمامی جمله های متن دارای ارتباط توالی زبانی هستند . جمله های یک متن ، از جنبه های گوناگون با هم مرتبط اند . بنابراین بسیاری از عناصر انسجام متنی به طور هم زمان در یک متن به کار می روند .و ساختار متن را همچون تمامیتی یکپارچه ، شکل می دهند . در بخش های روایی و داستانی منصف بیشتر ارتباط زمانی و سببی و در بخش های غیر داستانی منصف ارتباط معنایی و منطقی تسلّط دارد و اصلی تر است . ارتباط تمامی حکایت ها و تمثیل ها با متن چه در بخش روایی و غیر روایی از انواع ارتباط اضافی و توضیحی است . یعنی می توان همه آنها را بدون آن که ساختار متن دچار گسستگی و دگرگونی شود حذف نمود .
منطق الطیر
منطق الطیر به اتفاق اهل نظر از برترین مثنوی های عطار است که می توان آن را پیشرو مثنوی جلال الدین رومی و سرچشمه الهام او دانست . در تذکره ها آمده است که سلطان العلما ، پدر مولانا ، در سفر از بلخ به قونیه در نیشابور با عطار دیدار کرد و جلال الدین در آن زمان هشت ساله بود وعطار یک نسخه از اسرار نامه [ منطق الطیر] خود را به جلال الدین هدیه کرد و پدرش را گفت : « زود باش که این پسر آتش در خرمن سوختگان عالم زند . »
شخصیت پردازی
شخصیت های اصلی منطق الطیر مرغان و پرندگانی هستند که شاعر برای تعیین شخصیت آن ها از نقش اساطیری و تلمیحی آنان بهره گرفته است . سیمرغ و کوه قاف بخشی از اشارات اساطیری را به خود اختصاص داده است . طاووس و هدهد هم از نق بازان داستان های قرآنی هستند . شخصیت پردازی بخش دیگر داستان مرغان با توجه به عقاید عامه شکل گرفته است .بوتیمار و غم کم آبی ، کوف و ویرانه گزینی و همای و استخوان خواری از این جمله است .شخصیت درونی اکثر مرغان بر دو پایه ناتوانی و غرور بنا شده است که در گفتار و کردار آنان به صورت اظهار عجز و خودستانی نمایان می شود .این مقاله رشته زبان و ادبیات فارسی به صورت فایل word قابل دانلود می باشد.
فهرست مطالب
فصل اول1
مقدمه : 1
زندگی نامۀ عطار : 2
زمانۀ عطار : 6
آثار عطار : 7
منطق الطیر : 9
منطق الطیر ترجمان چیست ؟ 11
طرح کلی منظومۀ رازناک منطق الطیر عطار : 12
تعریف پیرنگ : 14
ساختار پیرنگ : 15
انواع کشمکش : 15
انواع پیرنگ ( پیرنگ بسته ، پیرنگ باز و پیرنگ روشنگر ) : 16
تعریف درونمایه : 17
انواع درونمایه : 17
زاویۀ دید یا کانون روایت : 18
صحنه و صحنه پردازی : 19
تعریف لحن : 19
تعریف سبک : 20
شخصیت پردازی : 20
شیوه های پرداخت شخصیت : 21
فصل دوم: 22
نگاهی کلی به داستان پردازی عطار در منطق الطیر : 22
جایگاه منطق الطیر در میان آثار عرفانی از نظر داستانی : 26
گفتگو : 28
طنز : 31
کردار : 31
اوج و فرود : 33
پیوند : 35
شخصیت پردازی : 37
منابع 38