طبق قانون اساسنامه اداره شركت پست در تاريخ 4/2/67 توسط مجلس شوراي اسلامي تصويب شد. و يك شركت سهامي است كه داراي استقلال مالي بوده و موجب مقررات مربوطه به شكل هاي دولتي و قانوني تجارت اداره مي شود. سيستم حسابداري اداره پست شهرستان ايذه از يك سيستم خودكفا و مديريتي خاص شهرستان برخوردار نمي باشد فقط اسناد و مدارك مالي جهت انجام ثبتها و عمليات حسابداري به مركز استان فرستاده مي شود. در شهرستان تمامي پرداختها به وسيله يك حساب بانكي به نام اداره پست ايذه با حق امضاء رياست اداره انجام مي شود و پرينت برداشتها همراه اسناد و مدارك مجاز براي پرداخت به مركز استان فرستاده مي شود. تمام هزينه ها را در دفتر معين ثبت مي شود و فاقد دفتر كل مي باشد و بعد دفتر معين را به استان (يعني اهواز) مي فرستند و بعد در دفتر كل ثبت مي كنند. اسنادي مانند صورت مغايرت كه فقط شامل چك معوق است دارد سند هزينه، سند انبار و صورت سود و زيان در سيستم حسابداري پست مركزي وجود دارد. می توانید این پروژه حسابداری را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
ايران يكي از پيشگامان پست در جهان است و سابقه ممتاز در پيشينة پستي خود دارد. حكومتهاي ايراني قبل و بعد از اسلام به اهميت پست از لحاظ ارتباطي پي برده و از اين وسيله به عنوان يكي از تأسيسات زيربنايي براي ارسال و ابلاغ اوامر و نواحي حكومتي استفاده مي كردند و سعي در رونق و گسترش آن داشتند. شركت پست جمهوري اسلامي ايران، به پشتوانه اين تجربه طولاني و با شناخت دقيق از نيازهاي روز افزون مشتريان توانسته است با اجراي برنامه هاي جامع و زيربنايي توسعه در بخش پست، امكان و خدمات متنوع پستي را با كيفيت و سرعت مطلوب در دسترس عموم مردم در سراسر كشور قرار دهد. مجموعه حاضر به منظور آشنايي افراد، سازمانها و مؤسسات دولتي و خصوصي با برخي از خدمات و اقدامات پست تهيه شده است. بي ترديد افزايش سهم پست در زندگي جمعي امروز صرفه جويي ملي در هزينه و زمان ، كاهش ترافيك و آلودگي هاي زيست محيطي در نتيجه افزايش بهره وري ملي را در پي خواهد داشت.
فهرست مطالب
چكيده: 1
فصل اول كليات
1-1-مقدمه: 3
1-2-تاريخچه: 4
1-3-پست جديد در ايران 4
1-4-پست و تمدن جديد 5
1-5-شركت پست 5
1-6-تعريف پست 6
1-7-كلمه پست: 6
1-8-عمليات مهم پست: 7
1-9- صندوقهاي پستي: 7
1-10- باجه ها و دفاتر پستي: 7
1-11- واحدهاي پستي سيار: 7
1-12- محل اسكان گيرنده: 8
1-13- صندوقهاي شخصي: 8
1-14- توزيع در باجه ها و دفاتر پستي: 8
1-15- پست رستانت: 8
1-16-انواع مرسولات پستي: 9
1-17-نوع فعاليت: 10
1-18-امكانات پست: 10
1-19-واگذاري حمل و نقل با نظر مدير منطقه اي: 11
1-20-تأمين ابزار مورد نياز نامه رسان: 11
1-21-تجهيزات: 11
فصل دوم هدف از تأسيس شركت و تشريح روند كار
2-1-سازمان و سيستم: 15
2-2-روش هاي كار: 15
2-3-افراد: 16
2-4-آموزشي: 17
2-5-هدف از تأسيس پست: 17
2-6-خدمات پستي: 17
2-7-انواع خدمات پست تصويري: 17
2-8-حفظ و نگهداري – رازداري و امانت داري 19
2-9-آدرس نويسي: 19
2-10-انواع سرويس هاي پستي : 19
2-11-پست خدماتي از قبيل: 22
2-12-فهرست خدمات پستي: 22
2-13-نحوه عقد قرارداد: 25
2-14-مراحل عمليات حسابداري 27
2-15-سيستم حسابداري اداره عملكرد آن: 27
2-16-آشنايي با فعاليتهاي مالي و حسابداري اداره: 28
2-17- صورت مغايرت: 28
2-18-پرداخت وجه: 29
2-19-هزينه سوخت ماشين آلات: 29
2-20-تنخواه گردان: 30
2-21-حقوق و دستمزد: 31
2-22-وظيفه امور پست: 35
فصل سوم
نتيجه گيري و پيشنهادها
3-1- نتيجه گيري: 45
3-2- پيشنهادها: 46
فهرست منابع 48