با توجه به نقش كليدي نوآوري و اهميت بيش از پيش نوآوري در پيشگامي و رقابت پذيري سازمان ها، بـه ويـژه بـراي صنعت بیمه اين پژوهش مدیریت به دنبال پاسخ به اين سوال ميباشـد كه: محیط نوآورانه سازمانی چه تاثيري بر نوآوري در بیمه سینا دارد. هدف از انجام این تحقیق شناسایی تاثیر محیط نوآورانه بر R&D در شرکت بیمه سینا، تعیین رابطه میان محیط سازمانی و نتایج R&D، تعیین رابطه میان نظام تکنولوژی و نتایج R&D، می باشد. می توانید این پژوهش رشته مدیریت تکنولوژی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
امروزه نوآوري در بهره مندي از مزاياي رقابتي، به ويژه در سازمانهاي بزرگ بسيار اهميت دارد، زيرا شركت ها و سازمان ها بدون ابداع مستمر، از عرصه رقابت حذف خواهند شد. در حال حاضر، بيش از نيمي از سودهاي سازمانهاي غيردولتي، به ويژه در سازمانها و صنايع فناوري پيشرفته، همانند صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات، از محصولات و خدماتي به دست مي آيد كه كمتر از پنج سال از عمر آنها مي گذرد. علاوه بر اين، نوآوري در بخشهاي مختلف تجاري و خدماتي همانند بانكداري، به طور فزاينده اي افزايش يافته است و شركت ها تلاش مي كنند تا در اين محيط، مزاياي رقابتي خود را حفظ كنند . بدين لحاظ، نوآوري براي رقابت در حوزه هاي تجاري و خدمات بسيار اهميت دارد.
بیان مساله تحقیق
یکی از مشکلات عمده شرکت های بیمه ایران عدم بروز نوآوری در سازمان آنها و نبود یک سیستم مدون جهت آموزش نوآوری به دلیل عدم وجود محیط سازمانی مناسب برای ایجاد نوآوری و مدیریت نامناسب نوآوری می¬باشد. زیرا برای تبدیل سازمان به یک سازمان نوآور نیاز به ارائه روش ها و راهکارها و تدوین الگوی مناسب و بومی حس می-شود که نیاز به محیط خاص نوآوری دارد که شرکت های بیمه ایرانی عمدتا فاقد آن می باشند. بدین ترتیب مسئله اصلی سازمان بیمه سینا در مورد تحقیق و توسعه این است که مديران این سازمان نمي¬توانند ظهور خلاقيت را در سازمان¬ها با ايجاد زمينه هاي مناسب، تسريع نمایند.مشکل دوم و اصلی سازمان های بیمه ایرانی این است R&D در آنها یا جدی گرفته نمی شود و یا اینکه نتایج آنها مورد استفاده نیست. بدین ترتیب زمینه سازی برا ی ایجاد نوآوری در سازمان با مشکلات فراوانی روبرو می گردد که زمینه رقابت پذیری آنها را از دست می دهد. زیرا نوآوری، عاملی راهبردی در راستای رقابتی ماندن و موفق شدن کسب وکارها است به دلیل محیط رقابت و ظهور پیوسته رقبا در صحنه کسب وکار ، ایجاد نوآوری متمایز و ادامه دار از طریق تشویق کارکنان به ایده¬پردازی و پیاده سازی ایده¬ها و نوآوری¬ها، گامی مهم در کسب مزیت رقابتی توسط هر سازمانی می¬باشد. " R&D " شامل تحقیق در خصوص شرایط بازار و کسب شناخت نسبت به نیازهای مشتریان است و در ادامه تولید و یا بهبود در روند ارائه تولیدات و خدمات نو جهت تطابق با نیازهای مشتری و گرایشات بازار را هدف قرار می دهد. کسب و کارهایی که دارای " R&D" هستند در قیاس با کسب و کارهایی که فاقد " R&D" می باشند از شانس بیشتری برای موفقیت در بازارهای رقابتی برخوردارند. برای هر کسب و کاری، " R&D" راهبردی است که به نوآوری و افزایش تولید و توان رقابتی در بازار کسب و کار منتهی می شود. راهبرد یا استراتژی " R&D" هر کسب و کاری مبتنی بر گستره آن کسب و کار است. بدین معنا که در کسب و کارهای کوچک، " R&D" بیشتر از همه بر بهبود تولید متمرکز است. با توجه به نقش كليدي نوآوري و اهميت بيش از پيش نوآوري در پيشگامي و رقابت¬پذيري سازمان¬ها، بـه ويـژه بـراي صنعت بیمه اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين سوال ميباشـد كه: محیط نوآورانه سازمانی چه تاثيري بر نوآوري در بیمه سینا دارد .
ضرورت و اهمیت انجام تحقیق
نوآوري که به استفاده از یک محصول جدید، خدمت یا روش نو در رویه ها و کارکردهاي کسب وکار اشاره دارد بر موفقیت هاي اقتصادي و سهم بازار در بازارهاي فزایندة رقابتی جهانی تأثیر می گذارد.ازاین رو ارائۀ تولیدات و خدمات بهتر براي کسب مزیت رقابتی و به دست آوردن رضایت و وفاداري مشتریان منوط به سرعت در دنیاي خدمات مالی است که بر نوآوري در این دنیاي رقابتی متکی است. نوآوري در شرکت ها شامل ایجاد ، پذیرش و به کارگیري ایده ها ، فرایندها، تکنولوژي ها، محصولات و خدمات جدید در سازمان است. نوآوري سازمانی، کاربرد ایده هایی است که براي شرکت تازگی دارد که کاربرد این ایده هاي تازه در بدنۀ سیستم مدیریت، فرایندها، خدمات و سیستم بازاریابی شرکت هاي بیمه بسیار ضروري است و می تواند موجب ایجاد مزیت رقابتی و دستیابی به سهم بازار بیشتر شود .
روش تحقیق
این تحقیق بر حسب هدف کاربردي و بر اساس شیوه گردآوري داده ها از نوع پیمایشی است. بدین منظور ابتدا داده¬هاي جمع¬آوري شده با استفاده از شاخص¬هاي آمار توصیفی خلاصه و طبقه¬بندي میشود، بعد از آن آمارهاي توصیفی از جمله میانگین ، انحراف معیار مربوط به متغیرهاي تحقیق آورده شده ، سپس با استفاده از شاخص¬هاي آمار استنباطی به تأًیید یا رد فرضیات می¬پردازیم.
جامعه آماری
با توجه به مکان انجام مطالعه، جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر 200 نفر از کارشناسان شرکت بیمه سینا می¬باشد که بر طبق فورمول کوکران حجم نمونه ما برابر خواهد بود با 131 نمونه. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده می باشد.
روش و ابزار جمع آوری اطلاعات
برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده خواهد شد که در ابتدا از آزمون “کولموگروف-اسمیرنف” نرمال بودن یا نبودن توزیع آماری متغیرها تعیین و سپس در مورد روش تصمیم¬گیری می¬شود بدین ترتیب که پس از بررسی فرضیه ها در صورت نرمال بودن داده ها، از آزمون های پارامتری و در صورت نرمال نبودن توزیع داده ها، از آزمون های ناپارامتری استفاده می¬شود.
قلمرو زمانی و مکانی پژوهش
قلمرو زمانی این پژوهش زمستان 1396 می¬باشد.
قلمرو مکانی این پژوهش شرکت بیمه سینا می¬باشد.
فهرست مطالب
فصل اول: کليات تحقيق
· بیان مساله تحقیق
· ضرورت و اهمیت انجام تحقیق
· چارچوب نظری
· اهداف تحقیق
· فرضیه¬های تحقیق
· مدل مفهومی
· روش تحقیق
· جامعه آماری
· روش و ابزار جمع آوری اطلاعات
· تعریف واژگان تحقیق
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
· مقدمه
· شاخص های محیط نوآورانه
· انسداد سازمانی
· حمایت تیمی
· حمایت آزاد
· حمایت گرایی
· فرهنگ سازمانی
· وابستگی شدید نوآوری به محیط تکنولوژیکی
· الگوها یا مدل¬های سیاست¬گرایی نوآوري
· تئوري¬هاي نوآوري در رژیم تکنولوژی کارآفرینانه
· تئوري جغرافيايي نوآوري
· تئوري شومپيتر
· تئوري تقسيم كار
· نقش عوامل محیط نوآورانه در شکست نوآوری
· شاخص های نتایج R&D
· حق امتياز
· نرخ بازگشت سرمایه
· منفعت
· فروش دانش فني
· نرخ به کارگيري نظرات مشتري
· مشتري محوری
· زمان پاسخ
· انواع تحقیقات فروش دانش فني در شاخص¬های نتایج R&D
· مراکز پژوهشی صنعتی
· مشكلات تحقيق و توسعه در ارتباط با متغیرهای نتایجR&D
· چرخه عمر تكنولوژي فروش دانش فني
· تجاری سازی در فروش دانش فني به عنوان یکی از نتایج R&D
· عوامل مؤثر بر موفقیت تجاری سازی تکنولوژی جهت بازگشت سرمایه
· پیشینه ی تحقیق
· مطالعات داخلی
· مطالعات خارجی
فصل سوم: روش¬شناسی پژوهش
· مقدمه
· روش پژوهش
· متغيرهاي پژوهش
· جامعه و نمونه آماري: برآورد حجم نمونه
· روش نمونه¬گیری
· قلمرو زمانی و مکانی پژوهش
· روش گردآوری داده¬ها
· ابزار گردآوري دادهها
· تجزیه و تحلیل دادها
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
· مقدمه
· تحلیل¬های آماری توصیفی
· جنسیت
· سن
· تحصیلات
· آمار توصیفی متغیر¬های مستقل و وابسته
· آمار توصیفی متغیر¬های تحقیق در زیر بررسی
· آزمون فرضیه ها با آمار استنباطی
· بررسی نرمال بودن دادها
· آزمون فرضیات پژوهش
· فرضیه های میانجی
فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادات
· مقدمه
· نتيجه گيري
· محدودیت های پژوهش
· پیشنهاد¬هایی برای محققان آتی
· پیشنهادات