دانلود پایان نامه روانشناسی عمومی با عنوان بررسی رابطه کمالگرایی والدین با پیشرفت تحصیلی فرزندان (فایل word)

اهميت اين پژوهش روانشناسی عمومی در آن است كه با شناخت عميق و بيشتر نوجوانان و دانستن مسائل و ويژگي هاي خاص هر گروه از آنها نخست قادر به تشخيص آنها از ساير كودكان مي شويم و سپس با ارائه ي راه حل هاي مناسب جهت رفع يا بهبود مشكلات آنها تلاش مي كنيم. هدف از تحقيق حاضر بررسي رابطه کمالگرایی و الدین با پیشرفت تحصیلی فرزندان می باشد. می توانید این پژوهش روانشناسی عمومی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
قیمت : 1,705,000 ریال
شناسه محصول : 2010118
نویسنده/ناشر/نام مجله :
سال انتشار:
تعداد صفحات فارسي : 85
نوع فایل های ضمیمه : word
حجم فایل : 362 Kb
کلمه عبور همه فایلها : www.daneshgahi.com
عنوان فارسي : پایان نامه روانشناسی عمومی با عنوان بررسی رابطه کمالگرایی والدین با پیشرفت تحصیلی فرزندان (فایل word)

چکیده

هدف از تحقيق حاضر بررسي رابطه کمالگرایی و الدین با پیشرفت تحصیلی فرزندان در شهرستان شما می باشد. روش كار:دراين تحقيق از روش همبستگي استفاده شد و جامعه آماري اين پژوهش را دانش آموزان متوسطه شهرستان شما را تشكيل مي دهند كه تعداد آن ها 450 بود  كه از بین آنهانمونه به تعداد207 نفرانتخاب شد. واز روش نمونه گيري طبقه اي استفاده شدو ابزار اندازه گيري در تحقيق حاضر پرسش نامه کماگرایی والدین و پيشرفت تحصيلي  مي باشد . نتايج: نتايج بدست آمده نشان داد  بین کمال گرایی والدین و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان متوسطه شهرستان شما رابطه وجود دارد. ، بين کمال گرایی پدران و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان متوسطه شهرستان شما وجود دارد. و به طور كلي بين کمال گرایی مادران و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان متوسطه شهرستان شما وجود ندارد. می توانید این پژوهش روانشناسی عمومی را به صورت فایل word دانلود نمایید.

مقدمه

كمال گرايي از اوايل قرن بيستم مفهوم مورد علاقه ي روان شناسان بوده است. اولين كساني كه بر روي كمال گرايي كار كردند آن را اين گونه تعريف كردند:’’ گرايش افراطي فرد به بي عيب و نقص بودن، كوچكترين اشتباه خود را گناهي نا بخشودني پنداشتن و مضطربانه انتظار پيامدهاي شوم شكست را كشيدن’’. به زبان ساده تر افراد كمال گرا معيار هاي خيلي خيلي بالايي را براي موفقيت در نظر مي گيرند و اگر به آن اهداف بلند پروازانه نرسند خود را شكست خورده مي پندارند. آنها دنيا را به با قانون همه يا هيچ مي شناسند. هر نتيجه ي ممكن يا شكست كامل است يا موفقيت كامل. در ورزش اين پديده به وضوح در نظر ورزشكاران بعد از انجام مسابقه نمود پيدا مي كند. آنهايي كه مساوي گرفتن را يك شكست افتضاح مي دانند و اصلا به عوامل ديگر دخيل در نتيجه كاري ندارند احتمالا افرادي كمال گرا هستند. اگر قبل از مسابقه نيز به سراغ ورزشكاران كمال گرا برويم مي بينيم كه بيش از هر چيز ترس از شكست ذهنشان را مشغول كرده است. (امامی 1382)

به طور کلی ترس از شکست ،نگرانی از ارزیابی و نحوه تفکر دیگران در مورد خود ،تدوین استانداردهای سطح بالا وعدم اطمینان به کسب موفقیت آمیز آنها و افکار ی از این دست که افراد کمال گرا با آنها دست برگریبانند.همگی از مورد زمینه ساز بروز و تجلی اضطراب به شمار میآیند به عبارتی هر انسانی از مجموعه ای از تواناییها برخوردار است و با آگاهی از میزان این استعدادها است که اهداف زندگی خود تعیین می کند .

فريد کمال گرايي را علامت عمومی روان نژندی و  وسواس می دانست که فرامن تنبه گر آن را در جهت رسيدن به اهداف آرمانی کمال و برتری به کار می بندد.گر چه باز شناسی اين سازه شخصيتی به بوته فراموشی سپرده شده،اما در دو دهه پايانی قرن20 اهميت اين مفهوم نقش آسيب زای آن بار ديگر مورد توجهئ قرار گرفت.تا اين زمان مفهوم کمال گرايي يک مفهوم يک بعدی بود و توجهی به ويژگيهای بين فردی آن نمی شد اما در دهه پايانی قرن بيستم کمال گرايي از حالت تک بعدی خارج و به عنوان سازه چند بعدی مطرح گرديد. ( بشارت 1383)

بيان مساله

باید دانست که عوامل متعددی بر نگرش کودک ازخود و اعضای خانواده ی خود مؤثر است، از آن جمله می توان به عوامل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی حاکم بر خانواده اشاره کرد که ارتباط مستقیم با سطح سواد و تحصیلات خانواده دارد. شخص باسواد امکان سلامت اقتصادی و تصمیم گیری بیشتری دارد و چنین انسانی نسبت به خود و فکر و فرهنگ جامعه بصیرت بیشتری دارد. سواد و تحصیلات، از دیدگاه اقتصادی، افراد را به‌سوی رشد و توسعه‌ي درونزاد و خلاق و هماهنگ با اجتماع و کشور هدایت می کند و از دیدگاه تخصصی، جامعه را موفق می سازد، افراد بزرگسال به عنوان عامل اساسی تولید، حتی با یک اصطلاح اقتصادی خاص که همان جمعیت فعال یا نیروی کار می باشد، مشخص می‌شوند.با توجه به آمار موجود، گسترش سواد کاهش رشد جمعیت و همچنین توسعه ی اقتصادی و اجتماعی و پیشرفت دانش و ... را تسهیل نموده است. تنها جوامعی توانسته‌اند مشکلات خود در زمینه های تغذیه، مسکن، پوشاک، بهداشت و آموزش را از میان بردارند که از سطح بالای سواد برخوردار باشند.بی سوادی، نه تنها پدیده ای قابل تأسف است، بلکه علامتی است در کنار علائم دیگر که نشان دهنده ی از خود بیگانگی مي‌باشد و منجر به عقب ماندگی می شود. این عقب ماندگی در تعلیم و تربیت، خود معلول شالوده های نامتناسب اقتصادی و اجتماعی است و رابطه ی مستقیم با فقر عمومی و کمبود وسايل کافی به ویژه نداشتن معلم و مدرسه است. (بختيارپور، 1386)

والدين كمال گرا و قدرت طلب معمولا محصلان كه بيش از حد كمال گرا هستند در كودكي والديني داشته اند كه معتقد بوده اند هميشه پدر و مادر درست مي گويند، هميشه پدر و مادر حق دارند و درست عمل مي كنند. از آن جا كه اين والدين تفاوت توانايي هاي خود و كودكانشان را درك نمي كنند سعي مي كنند با تنبيه كودكان را مجبور به رسيدن به معيار هاي خودشان كنند.

نتايج مطالعات انجام شده نشان مي دهد افراد كمال گرا داراي والديني با سطح بالاي كمال گرايي بوده اند. اين رابطه بويژه زماني كه والد و فرزند همجنس هستند (مادر و دختر) قوي تر به نظر مي رسد. معمولاوالدين كمال گرا بيش از اندازه انتقاد مي كنند، سختگير هستند و كمتر از فرزندان شان حمايت مي كنند. آنان عملكرد فرزندان شان را بيش از اندازه ارزيابي مي كنند و اين به بهاي از دست دادن رابطه نزديك بين آنان و فرزندان شان مي شود. اين دسته از والدين نه تنها به تحقير و كوچك شمردن موفقيت هاي خود مي پردازند، بلكه پذيرفتن و پاداش دادن به تلاش هاي فرزندان شان نيز براي آنان مشكل است. اين والدين به جاي تاييد رفتار فرزندان شان، پيوسته آنان را به انجام كارهاي بهتري وامي دارند و به آنان هشدار مي دهند. فرزندان والدين كمال گرا همواره بايد بي نقص باشند تا خواسته هاي والدين شان را برآورده سازند و از انتقادات شان دور باشند. آنان بايد همواره بي نقص بوده و به تلاش خود ادامه دهند تا جايي كه تائيد پدر و مادر را به دست آورند. چنين فرزندي دست به نوآوري و كارهاي تازه نمي زند، هميشه مضطرب و پريشان است و به توانايي هاي خود اعتمادي ندارد. اين فرزندان هيچ گاه احساس خوشحالي نمي كنند چراكه گمان مي كنند رفتارشان به آن اندازه خوب نيست تا نظر پدر و مادر را جلب كند. در این تحقیق به بررسی رابطه کمال گرایی والدین با پیشرفت تحصیلی فرزندان در شهرستان شما می پردازیم.

اهميت و ضرورت تحقيق

اهميت اين پژوهش در آن است كه با شناخت عميق و بيشتر نوجوانان و دانستن مسائل و ويژگي هاي خاص هر گروه از آنها نخست قادر به تشخيص آنها از ساير كودكان مي شويم و سپس با ارائه ي راه حل هاي مناسب جهت رفع يا بهبود مشكلات آنها تلاش مي كنيم از آن جايي كه والدين کمال گرا و عوامل تاثير گذار ديگري كه قبلاً بيان شد بر سلامت رواني كودكان تاثير دارد و سلامت رواني نيز در پيشرفت كودكان و نوجوانان در تحصيل موثر است بايد شناخت عميق تري از سطح سواد و تحصيلات و طبقات اجتماعي بدست آوريم و به اضطراب ها، تنش ها و مشكلات خانوادگي كودك پي برده و در جهت رفع آنها و خدمت به كودكان تلاش كنيم. (هرمزی نژاد،1380)

والدين كمال‌گرا نه تنها به تحقير موفقيت‌هاي خود مي‌پردازند بلكه پذيرفتن و پاداش دادن به تلاش‌هاي كودكان را نيز دشوار مي‌پندارند. آن‌ها به جاي تأييد رفتار كودكانشان پيوسته آن‌ها را به انجام كارهاي بهتر وا مي‌دارند و به آن‌ها هشدار مي‌دهند. اين كودكان هيچ‌گاه احساس خرسندي نمي‌كنند زيرا رفتار آنها به اندازه كافي خوب نيست تا نظر والدين را جلب كند بنابراين اين كودكان مانند والدينشان موفقيت‌هاي خود را كوچك مي‌شمارند و احساس مي‌كنند هيچ گاه چشم داشت‌هاي والدينشان را برآورده نخواهند ساخت (مي‌سيل دين، 1963)

هدف تحقيق

- بررسي رابطه بين کمال گرايي والدين با پيشرفت تحصيلی فرزندان شهرستان ملكشاهي

- بررسي رابطه بين کمال گرايي پدران با پيشرفت تحصيلی فرزندان شهرستان ملكشاهي

- بررسي رابطه بين کمال گرايي مادران با پيشرفت تحصيلی فرزندان شهرستان ملكشاهي

کمال گرایی

فرید باتوجه به نقش آسیب زای کمال گرایی این سازه را تمایل پایدار فرد به وضع معیارهای کامل و دست نیافتنی تعریف می کند وی کمال گرایی رانوعی خود شیفتگی می داند که در قلمرو اختلالات نوروتیک قرار می گیرد . هلندر 1978کمال گرایی را شبکه گسترده ای از شناختها می داند که شامل انتظارات، تفسیر حوادث ُُو ارزیابی خود میباشد .او این اصطلاح را با جزئیات بیشتری بیان میکند افرادی که معیارهای بسیار بالایی دارند بطور مداوم و وسواس گونه به سوی اهداف ناممکن در تلاشند و ارزش خود را بر حسب سود آوری و کامل بودن میسنجند .تعریف برنز در حقیقت گسترش اندیشه باورهای غیر منطق تر الیس میشد مبنی براینکه یک راه ُحل دقیق و کامل وجود دارد و چنانچه اين راه پيدا نشود فاجعه است به طور کلی هولند و اليس بر جنبه های منفی و ترس از شکست تاکيد دارند.( مهرابی زاده، 1383)

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1-      مقدمه     2

1-2-      بيان مساله            4

1-3-      اهميت و ضرورت تحقيق     7

1-4- هدف تحقيق  9

1-5- فرضيه های تحقيق      9

1-6-  تعریف متغيرها         10

فصل دوم: ادبیات پژوهش

2-1- مقدمه          13

2-2- مفهوم کمال گرایی       14

2-3-ویژگیهای افراد کمال گرا            14

2-4 بيماري هاي مرتبط با كمال گرايي 16

2-5-  كمال گرايي سالم يا ناسالم          17

2-6- عملکرد تحصيلی        20

2-7- عوامل خانوادگی،اجتماعی و عملکرد تحصيلی         21

2-8- دانش آموزان كمال گرا 22

2-9- تفاوت محیط زندگی دانش آموزان زرنگ یا پیشرفته با ضعیف  26

2-10- نقش والدين در موفقيتّ هاي تحصيلي ورفتاري فرزندان        28

2-11- چند عامل مشخص که بر پيشرفت تحصيلي فرزند تاثير دارد   32

2-12- عوامل موثر در ترک تحصيل دانش آموزان          32

2-13- گستره نظری تحقیق   35

2-14- پیشینه تجربی          44

فصل سوم: روش تحقیق

3-1- مقدمه          49

3-2-روش تحقيق   49

3-3-شيوه اجراي تحقيق       49

3-4-جامعه آماري وحجم نمونه          49

3-5-روش نمونه گيري        50

3-6-روش جمع آوري داده    50

3-7-ابزارگردآوري داده ها    50

3-8- روشهاي تجزيه و تحليل داده ها   54

فصل چهارم          56

تجزيه و تحليل      56

4-1-مقدمه           57

-42-آمار توصيفي  58

4-3-آمار استنباطی 65

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

5-1- مقدمه          69

5-2- خلاصه اي از تحقیق    69

5-3- نتيجه گيري كلي         70

5-4- محدوديت ها  71

5-5- پيشنهادات     71

منابع      72

ضمائم    75

 

 

Keywords: کمالگرایی پيشرفت تحصيلي دانش آموزان
این برای گرایش های: کلیه گرایش ها، کاربرد دارد. همچنین این در گرایش های: روانشناسی‌ عمومی، می تواند کاربرد داشته باشد. سایر ، را ببینید. [ برچسب: ]

Skip Navigation Linksصفحه اصلی > دپارتمان ها > دپارتمان علوم انسانی > روانشناسی > گرایش ها > روانشناسی‌ عمومی > محصولات قابل دانلود روانشناسی‌ عمومی > پروژه های آماده روانشناسی‌ عمومی > پایان نامه روانشناسی عمومی با عنوان بررسی رابطه کمالگرایی والدین با پیشرفت تحصیلی فرزندان (فایل word)