عنوان تحقيق: بررسي تطبيقي انواع شيوه هاي تكليف شب و تاثير آن بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مدارس ابتدايي ناحيه يك آموزش و پرورششهريار.
بيان مسئله : در اين پژوهش محقق در صدد است تاثير تكاليف فعال را بر روي پيشرفت تحصيلي در درس رياضي، علوم تجربي و ادبيات را در پايه سوم بررسي نمايد.
فرضيه يا سوالهاي تحقيق: در اين پژوهش دو گونه فرضيه مدنظر بوده است:
الف- نگرش معلمان در خصوص ارائه تكليف شب در كلاس
1-ارائه تكليف شب به صورت هاي مختلف از قبيل رونويسي، سبك پژوهشي و تمريني موجب تقويت يادگيري در دانش آموزان مي گردد.
2-دانش آموزان رغبت زيادي در انجام تكاليف شب در منزل از خود نشان نمي دهند.
3-انجام تكليف در منزل توسط دانش آموزان موجب تكميل آموزش روزانه، تقويت ابتكار و تجارب يادگيري و بالا بردن توانايي هاي ذهني، دقت و موفقيت تحصيلي دانش آموزان مي شود.
4-ارائه تكليف شب در تمام دروس و نيز براي كاردر كلاس اول دبستان ضروري است و به تنهايي مي تواند در يادگيري موثر باشد.
5- توجه به تفاوت هاي فردي در ارائه تكليف شب موجب كيفي تر شدن آموزش هاي مي گردد.
6- بررسي و رسيدگي معلم و ميزان رضايت معلم در انجام تكليف شب توسط دانش آموزان موجب تقويت يادگيري آنان مي شود.
7- ارائه تكليف شب منطبق با اهداف كلي درس موجب آموزش بهتر مي گردد.
ب- ارائه تكليف فعال و تاثير آن بر پيشرفت تحصيلي
1- بين ارائه تكليف شب به روش فعال و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در درس علوم تجربي تفاوت وجود ندارد.
2- بين ارائه تكليف شب به روش فعال و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه سوم در درس رياضي تفاوت وجود ندارد.
3- بين ارائه تكليف شب به روش فعال و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه سوم در درس ادبيات فارسي تفاوت وجود ندارد.
جامعه آماري/ حجم نمونه: در اين تحقيق كليه آموزگاران ابتدايي ناحيه يك شهريار و كليه دانش آموزان پايه سوم ناحيه يك شهريار جامعه آماري را تشكيل مي دهند.
حجم نمونه: از بين تمامي معلمان 114 نفر به عنوان نمونه و تصادفي و از بين دانش آموزان 317 نفر به صورت تصادفي انتخاب شدند.
ابزار گردآوري اطلاعات: ابزار تحقيقي در اين پژوهش پرسشنامه با 30 سوال بسته چهار گزينه اي با مقياس ليكرت و آزمون مرحله اي به عنوان پيش آزمون و پس آزمون بوده است.
براي تجزيه وتحليل اطلاعات به دست آمده در اين پژوهش از شاخص هاي آمار توصيفي (فراواني- درصد) و آمار استنباطي (آزمون T) استفاده شده است. می توانید این پژوهش رشته علوم تربیتی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
شايد در گذشته اگر دانش آموزي صرفاً موفق به محفوظاتي در ذهن خويش مي شد، تصور مي رفت كه يادگيري در او تحقق يافته است. اما امروزه، با تعريفي كه از يادگيري مي شود توقع اهدافي فراتر از آن وجود دارد. يكي از متغيرهاي رايج در مورد يادگيري به شرح زير است: «يادگيري تغييري است كه در توانايي انسان ايجاد مي شود و براي مدتي باقي مي ماند و نمي توان آن را به سادگي به فرآيندهاي رشد كسب شده نسبت داد.»
به همين دليل از تكاليف خانه به عنوان تمرين جهت يادگيري و توانايي استفاده مي گردد و تكليف خانه به آن دسته از فعاليت هاي درسي اطلاق مي شود كه در يادگيري هاي كلاسي جهت انجام دادن در خارج از كلاس درس و مدرسه براي دانش آموزان تعيين مي شود. مطالعات نظرات معلمين، محصلين و والدين متخصصين در سالهاي اخير نشان مي دهد كه همگي معتقدند كه تكليف شب دانش آموزان را در كسب نمرات بهتر ياري مينمايد
امروزه با توجه به تحولات جوامع با پيدايش نظريههاي تربيتي و وجود رسانههايي كه اوقات فراغت دانش اموزان را به خود اختصاص مي دهد، ضرورت تكليف شب در بسياري از كشورها مورد سوال قرار گرفته و راههاي ديگري براي پر كردن اوقات فراغت كودكان و نوجوانان در خانه تدبير مي گردد.
موافقان معتقدند اگر دقت لازم در تعيين نوع تكليف صورت پذيرد و اگر اين فرايند مورد ارزشيابي دقيق واقع شود نه تنها مزاحم يادگيري مدرسه اي نيست بكله تداومي مناسب براي آن محسوب مي شود. مخالفان اين فعاليت بيشتر وضعيت اجرايي نامناسب آن را در چه مرحله تعيين تكليف و چه در مراحل اجرا و ارزشيابي دليلي براي بيهوده بودن اين فعاليت دانسته اند. با وجود اين نقش تكليف شب به عنوان يك حلقه ارتباطي بين خانه و مدرسه انكار ناپذير است و تكليف شب مي تواند به عنوان وسيله اي جهت ارتباط بين والدين و شاگرد و معلم به كار گرفته شود. جاي ترديد نيست كه مشق شب باعث پايدار شدن يادگيري ها و آموزشهاي كودكان دبستاني مي شود ولي نبايد فراموش كنيم كه كودك دبستاني در هنگام نوشتن مشق شب در حال گذراندن زندگي خود نيز هست. پس مشق شب بايد با زندگي او تناسب داشته باشد.
بيان مسأله
تكليف شب براي چيست؟ مسئله تكليف شب و مباحثات مربوط به آن همواره براي دانش آموزان و معلمان و اولياي دانش آموزان مطرح بوده و هست و نظريات موافق و مخالف آنان را برانگيخته است. يك عده از آنها مخالف تعيين تكليف براي دانش آموز هستند به خصوص تعيين تكليف شب را در سطح ابتدايي كاري بيهوده مي دانند و عقيده دارند كه كودكان پس از يك روز طولاني و خسته كننده در كلاس وقتي به خانه مي رسند بهتر است اوقات خود را با استراحت، بازي و يا اشتغال به يك كار سرگرم كننده به هر حال فعاليتي غير درسي بگذرانند. وقتي با معلمان درباره تكليف شب صحبت مي شود اغلب عقيده دارند كه اين اولياي دانش آموزان هستند كه بر ارائه تكليف درسي در خانه تأكيد مي كنند تا خيالشان راحت باشد كه بچه ها چيزي ياد مي گيرند. از طرفي وجود تكليف شب بچه ها را سرگرم كرده مانع مزاحمت ها و سرو صداي آنها در خانه مي شود. در نتيجهي يك همه پرسي كه توسط يك روزنامه فرانسوي درباره تكليف شب انجام گرفت، معلوم داشت كه بسياري از معلمان عقيده دارند كه كودكان خود علاقمند به انجام تكليف درسي در خانه هستند به شرط آنكه طولاني نباشد.
تكليف شب بايد:
1-لازم و مفيد باشد.
2-با توانايي و رشد دانش آموزان تناسب داشته باشد.
3-به خوبي تشريح شده و انگيزهي لازم را فراهم آورد.
4-به صراحت توسط دانش آموز و والدين فهميده و درك شوند.
5-بر آزادي و نوآوري دانش آموز تاكيد داشته باشد.
6-تا حد امكان انفرادي باشد.
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه 1
بيان مسئله 7
ضرورت و اهميت پژوهش 10
متغيرهاي پژوهش 13
تعريف عملياتي متغيرها 14
فرضيه هاي تحقيق 15
فصل دوم
مقدمه 18
قوانين يادگيري از نظر روانشناسان 21
تاثير تكليف در يادگيري 23
آيا تكليف شب يك ضرورت تربيتي است؟ 24
ملاك هاي تعيين تكليف شب 26
تناسب نوع تكليف با نوع درس 28
جايگاه تكليف 28
تصحيح تكليف 29
تشريح اهداف تكليف 30
فوايد و مضرات تكليف 30
اهداف تكليف 31
انواع تكليف 32
حجم تكليف 33
رابطه تكليف با ميزان هوش و استعداد دانش آموزان و پيشرفت تحصيلي آنها 35
تاريخچه تكليف شب در جهان 36
تكليف شب به عنوان يك تجربه يادگيري 38
اثرات تكليف شب 40
نظريات مختلف درباره تكليف شب 41
تاريخچه تكليف شب 44
تحقيقات انجام شده در ايران 52
فصل سوم
روش تحقيق 56
نوع تحقيق 56
جامعه آماري 57
نمونه آماري 57
روش نمونه گيري 57
ابزار تحقيق 57
روش تجزيه و تحليل اطلاعات
فصل چهارم
الف- آمار توصيفي 61
مقدمه و بيان افراد نمونه آماري بر اساس مدرك سابقه، جنسيت و منطقه جغرافيايي 61
بيان فرضيه ها و سوالات مربوط به آن 62
سوالات پرسشنامه و جداول مربوط به فرضيه شماره يك 101-63
سوالات پرسشنامه و جداول مربوط به فرضيه شماره دو 101-63
سوالات پرسشنامه و جداول مربوط به فرضيه شماره سه 101-63
سوالات پرسشنامه و جداول مربوط به فرضيه شماره چهار 101-63
سوالات پرسشنامه و جداول مربوط به فرضيه شماره پنج 101-63
سوالات پرسشنامه و جداول مربوط به فرضيه شماره شش 101-63
سوالات پرسشنامه و جداول مربوط به فرضيه شماره هفت 101-63
تجزيه و تحليل و بيان روش مقايسه اي ارائه تكليف شب سنتي و فعال 101
آمار استنباطي 105
بحث و نتيجه گيري 109
فصل پنجم
خلاصه پژوهش 112
عنوان و اهداف پژوهش 112
فرضيه هاي پژوهش 112
نوع پژوهش 114
پيشنهادات 115
محدوديت ها و موانع 116
پيوست ها
منابع و مأخذ 119
فهرست جداول 121
نمونه فرم پرسشنامه 124