افزایش روز افزون سرمایهگذاری در بازارهای بورس و به طبع آن افزایش حجم معاملات انجام شده مستلزم ایجاد قوانین و مقررات موضوعه و مدون آنلاین در اقتصاد کشورها میباشد. عوامل متاثر بر نوسانات قیمت سهام عاملی تاثیرگذار و اساسی در رونق گرفتن یا عدم رونق بازارهای سرمایه و افزایش عملکرد و کارایی واحدهای اقتصادی تولیدی میباشد (بارئولدی و همکاران، 2007). بنابراین هدف اصلی پژوهش ما بررسي رابطه بین صادرات غیرنفتی، توسعه و جهت گیری بازارها میباشد. می توانید این پژوهش مدیریت بازاریابی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
ضرورت پژوهش
توسعه صادرات از نظر علمی و عملی در همه کشورها مستلزم توسعه تجارت خارجی و روابط اقتصاد بينالمللی است (آولاخ و همکاران، 2000) . هدف توسعه صادرات و روابط اقتصادی بينالمللی کشورها کمک گيری از اين روابط برای توسعه اقتصادی، تحصيل رشد اقتصادی مداوم، بالابردن سطح زندگی و رفاه مردم در شرايط اشتغال نزديک به کامل و ثبات نسبی سطح قيمت ها و ارزش پول ملی است (بانک مرکزی، 2007) . علم و بيست و پنج قرن تجربه بشری ثابت کرده است که تنها کليد توسعه اقتصادی و پاسخگویی بدون وقفه به نيازهای مردم در بهترين سطح ممکن، اعتقاد و عمل به اصول يک نظام اقتصادی رقابتی آزاد است که بر پايه توجه به ذات انسان و نيازهای واقعی و طبيعی او شکل گرفته است (بارئولدی و همکاران، 2007).
امروزه متوسط تعرفه ها در سطح جهانی تنها 6/3 درصد است در حاليکه بيش از 40 درصد تجارت جهانی از هرگونه تعرفه معاف می باشد. مهمترين اثر جهانی شدن رقابت و بازارها طی پنجاه سال گذشته شش برابر شدن توليد ناخالص داخلی کشورهای رقابت کننده، دوازده برابر شدن تجارت جهانی آنها و بيست و سه برابر شدن صادرات کالاهای صنعتی است. تنها در دوره 8 ساله بعد از خاتمه مذاکرات دور اروگوئه سطح قيمتها در ممالک رقابت کننده 30 تا 50 درصد کاهش يافته است که معرف افزايش سطح زندگی و رفاه يا قدرت خريد مخصوصاً طبقات پايين جامعه از نظر ثروتی و درآمدی است (اونستاد، 2006).
متأسفانه یکی از مشکلات عمده ای که بازار سرمایه اکثر کشورهای دارای اقتصاد نو ظهور با آن مواجه هستند، مناسب نبودن ساختار صنعت با میزان تولیدات است. در حال حاضر بازار سرمایه ایران هم دارای چنین وضعیتی است. رفع چنین مشکلی، مستلزم شناخت فرصت های مناسب سرمایه گذاری با استفاده از ابزارهایی با دقت بیشتر مانند مدیریت سود، برای پیش بینی متغیرهای ضروری تصمیم گیری مانند بازده واقعي سهام است. یکی از با اهمیتترین ابزارهای مدیران در ارتباط با دستیابی به بهینهترین نقطه عملکرد شرکتها دستیابی به بازار مناسب در ارتباط با خرید و فروش سهام است (توماس و گروسِ، 2007).
جذب سرمایه گذاران در بازار سرمایه کشورمان با توجه به نوپا بودن بازار سرمایه نسبت به کشورهای پیشرفته از نظر مدیران بسیار با اهمیت بوده و در راستای رسیدن به این هدف شناسایی روابط عواملی مانند: توسعه بازارها و جهت گیری بازارها و تاثیرگذاری آن بر صادرات غیرنفتی، میتواند راهگشای اساسی در دستیابی به هدف غایی واحدهای اقتصادی تولیدی باشد.
اهداف علمي
تحقيقات دانشگاهي زيادي چه در داخل كشور و چه در خارج از كشور در ارتباط با صادرات غیرنفتی و تاثير عوامل مختلف بر آن صورت گرفته است، اما با اين وجود بيشتر اين تحقيقات معطوف به تاثير عوامل و متغيرهاي مختلف بر سياستها و قوانين درون شركتي بوده و تا بهحال تحقيقي در خصوص بررسي رابطه بین صادرات غیرنفتی، توسعه و جهت گیری بازارها، در ايران انجام نگرفته است، لذا اين پژوهش كاملا جديد بوده و با جنبه نوآورانه خود به دنبال ارتقاي مباني نظري و غنيتر نمودن ادبيات موضوع حاضر است.
هداف كاربردی
پژوهش حاضر با شناخت و بررسي رابطهي بين صادرات غیرنفتی، توسعه و جهت گیری بازارها، مبانی کاربردی برای بازیگران بازار سرمایه شامل سرمایهگذاران بالقوه و بالفعل و..... فراهم خواهد نمود. بدیهی است که به دنبال انجام هر تحقیقی تلاش بر این است نتایج بهدست آمده مورد استفاده علاقمندان قرار بگیرد تا در اتخاذ تصمیمات موثر کارا و موثر باشد، لذا این تحقیق نیز مستثنی از این امر نخواهد بود. از طرف دیگر نتایج تحقیقات برای خود مدیران شرکتها نیز قابل توجه خواهد بود تا نتایج مثبت بیشتری را رقم بزنند.
فرضيههاي پژوهش
پس از بررسی مساله تحقیق و مطالعات مقدماتی درباره جوابهای ممکن، برای پاسخ به سوالات مطرح شده در قسمت بيان مسأله، فرضیههاي زیر تدوین شدهاند:
1- بین توسعه بازارها و صادرات غیرنفتی رابطه معناداری وجود دارد.
2- بین جهت گیری بازارها و صادرات غیرنفتی رابطه معناداری وجود دارد.
جامعه و نمونه آماری پژوهش
در تحقیق حاضر کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در یک بازه زمانی شش ساله، از سال 1387 تا 1392، جامعه آماری تحقیق میباشند، نمونه تحقیق به روش حذفی، پس از اعمال پیش فرضها انتخاب میگردد.
ساختار پژوهش
فصل اول: همانطوری که از نظر گذشت، در این فصل هدف تحقیق به عنوان گامی در جهت توسعه تحقیقات اثباتی برای درک بهتر رابطه بين صادرات غیرنفتی، توسعه و جهت گیری بازارها، بیان و سپس موضوع تحقیق تشریح و توجیه اهمیت آن مطرح گردید. در نهایت خلاصهای از روش انجام تحقیق، ارائه شد.
فصل دوم: در این فصل به طور فشرده نگاهی به مبانی نظری پشتوانهی انجام این تحقیق دارد و با بررسی یافتههای تجربی درباره موضوع این تحقیق و موارد مشابه به بررسی اهمیت و تشریح تئوریک متغیرهای مورد استفاده پرداخته شده و سپس پیشینه مختصری از تحقیقات انجام شده قبلی در ارتباط با موضوع تحقیق در سطح داخلی و بینالمللی ارائه میشود.
فصل سوم: در این فصل به تبیین روش تحقیق پرداخته میشود. فرضیههای تحقیق، تعریف عملیاتی متغیرها، جامعه آماری، روش پردازش دادهها، مدل مورد استفاده و روش تجزیه و تحلیل دادهها توضیح داده خواهند شد.
فصل چهارم: این فصل به تجزیه و تحلیل یافتهها و اطلاعات اختصاص مییابد و در دو بخش آمارههای توصیفی و استنباط آماری، ابتدا نگاهی کوتاه به آمارههای پراکندگی دادههای جمعآوری شده خواهد داشت و سپس مدلهای مختلف تجزیه و تحلیل رگرسیون ارائه و نتایج آزمونهای آماری بیان میگردد.
فصل پنجم: در این فصل ابتدا نتایج تشریح و مورد ارزیابی قرار گرفته، و با یافتههای تحقیقات مشابه قبلی مقایسه میشود. سپس محدودیتهای احتمالی برای تعمیم نتایج ارائه میگردد. در خاتمه زمینههایی برای تحقیقهای آتی مطرح میگردد.
خلاصه فصل
در این فصل موضوع تشریح شد و مسأله ارائه گردید و ضمن تبیین اهمیت و ضرورت آن، اهداف تشریح شد. در ادامه با طرح فرضیه و روش اجرای تحقیق، برخی از اصطلاحات کلیدی مورد استفاده تعریف گردید و در پایان خلاصهای از ساختار کلی تحقیق بیان شد.
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق 1
1-1) مقدمه 2
1-2) بيان مسئله و چگونگی برگزيدن موضوع پژوهش 2
1-3) اهميت و ضرورت پژوهش 7
1-4) اهداف پژوهشي 10
1-4-1) اهداف علمي: 10
1-5) فرضيههاي پژوهش 11
1-6) متغیرها و مدل پژوهش 11
1-6-1-1) متغیر وابسته: 11
1-6-1-2) متغیرهاي مستقل: 11
1-6-1-3) متغیرهای کنترلی: 12
1-6-2) مدل تحليلي پژوهش 12
1-7) روش پژوهش 13
1-8) روشها و ابزار گردآوری اطلاعات 14
1-9) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 14
1-10) قلمرو پژوهش 15
1-11) جامعه و نمونه آماری پژوهش 15
1-12) تعاريف واژگان کليدي (تعاریف مفهومی واژگان) 16
1-13) ساختار پژوهش 16
1-14) خلاصه فصل 18
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق 19
2-1) مقدمه 20
2-2) معرفی صادرات 22
2-3) تعریف، مفهوم و انواع توسعه : 23
2-4) مبانی نظری توسعه صادرات : 24
2-5) استراتژی توسعه صادرات 28
2-6) بررسی استراتژی ها و عوامل داخلی موثر بر توسعه صادرات 29
2-7) بسترسازی توسعه صادرات، بررسی محرک ها، محدودیت ها و عملکرد صادراتی 34
2-7-1) محرك ها و برانگيزاننده هاي صادرات 34
2-7-2) موانع، مشكلات و محدوديت هاي صادرات و توسعه آن : 37
2-8) صادرات و نقش آن در توسعه اقتصادی 39
2-9) مباني مدل الماس رقابت ملي پورتر 42
2-10) مدل نيروهاي رقابتي پورتر 43
2-11) منابع مزيت رقابتي 46
2-12) حفظ مزيت رقابتي 46
2-13) مدل الماس رقابت ملي 48
2-14) نهاده های توليد 51
2-15) شرايط تقاضا 53
2-16) صنايع مرتبط 56
2-17) استراتژي، ساختار و وضع رقابت داخلي 56
2-18) شانس 58
2-19) دولت 58
2-20) حمایت های مؤثر در ایجاد و توسعه صادرات شرکت های کوچک و متوسط 60
2-21) قیمتگذاری محصول در بازار و ساختار صنعت 63
2-21-1) نوسان پذیری قیمت و بازده 63
2-21-2) بازده تحققیافته در مقابل بازده مورد انتظار 64
2-21-3) ریسک و عملکرد تولیدات 64
2-21-4) انواع ریسک 65
2-21-5) مدلهای تعیین بازدهی مورد انتظار اوراق بهادار بر مبنای ساختار صنعت و جهتگیری بازار 68
2-21-6) مدل قیمتگذاری دارایی های سرمایهای و ساختار صنعت 69
2-21-7) تئوری تفکیک صنایع و قیمتگذاری آربیتراژ 72
2-21-8) مدل قیمتگذاری بین زمانی دارایی های سرمایهای و توسعه تولیدات 73
2-21-9) مدل قیمتگذاری دارایی های مبتنی بر مصرف و افزایش تولیدات جدید 73
2-21-10) مدلهای قیمتگذاری محصولات تکعاملی در برابر مدلهای چندعاملی در بازار فروش 75
2-21-10-1) مدلهای قیمتگذاری تکعاملی و جهتگیری بازار 75
2-21-10-1-1) مزایا و معایب مدل قیمتگذاری دارایی های سرمایهای بر مبنای عملکرد تولیدات جدید: 78
2-21-10-2) مدل قیمتگذاری چندعاملی و جهتگیری بازار 79
2-21-11) رویکرد سری زمانی 81
2-21-12) کاربردهای استراتژیک مدل سه عاملی فاما - فرنچ در تشکیل پرتفوی بر مبنای تفکیک صنایع تولیدی 83
2-21-13) محدودیتهای مدل سه عاملی فاما- فرنچ و عملکرد تولیدات جدید 84
2-21-14) روش رویکرد بخشی در ارتباط با قیمتگذاری محصولات در بازار 85
2-21-15) رویکرد تحلیل عاملی در ارتباط با قیمتگذاری محصولات بازار 85
2-21-16) اندازه شرکت و توسعه خطوط تولید جدید 86
2-21-17) شاخصهای اندازه و جهتگیری بازار 87
2-21-19) میزان فروش شرکت و جهتگیری بازار 88
2-1-20) تعداد پرسنل شرکت و افزایش خطوط تولید جدید 88
2-21-21) ارزش بازار شرکت و افزایش اندازه شرکت 89
2-21-22) نقش نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار در ارتباط با قیمتگذاری محصولات 90
2-21-23) اهرم عملیاتی و قیمتگذاری دارایی و محصولات تولیدی 92
2-21-23-1) اهرم عملیاتی، ریسک و ساختار صنایع 92
2-21-24) اهرم عملیاتی و بازده سهام بر مبنای نوسانات قیمت بازار 93
2-21-25) اهرم مالی و قیمتگذاری داراییها 93
2-21-25-1) اهرم مالی و بازده سهامداران 93
2-21-25-2) نسبت اهرم مالی بر مبنای نوسانات قیمت و ریسک سیستماتیک 94
2-21-25-3) اهرم مالی و ارزش بازار(ارزش شرکت) و ساختار صنایع تولیدی 96
2-21-27) سرمایه گذاران نهادی حساس به فشار و غیرحساس به فشار و سیاستهای افزایش تولید : 100
2-21-28) سرمایهگذاران شرکتی و سیاستهای افزایش تولید 101
2-21-29) سرمایهگذاران مدیریتی و سیاستهای افزایش تولید 103
2-21-30) سرمایهگذاران خارجی و جهتگیری بازار 108
2-21-31) قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی در ارتباط با سازماندهی بازار 109
2-21-32) جایگاه قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی 109
2-22) گفتار سوم :پیشینه پژوهش 112
2-22-1) پژوهش های مرتبط در خارج از کشور 112
2-22-2) پژوهش های مرتبط در داخل کشور 117
فصل سوم: روش شناسی تحقیق 121
3-1) مقدمه 122
3-2( جامعه آماري پژوهش 123
3-3) تعیین حجم نمونه پژوهش 123
3-4) اهداف مشخص تحقیق 126
3-4-1) هدف اصلی: 126
3-4-2) اهداف فرعی: 126
3-4-3) اهداف كاربردي: 126
3-5) سوالهاي پژوهش 127
3-6) فرضيههاي پژوهش 127
3-7) روش پژوهش 127
3-8) روش و ابزار جمعآوري اطلاعات 128
3-9) تعریف متغيرها و نحوه محاسبه آن ها 129
3-9-1) صادرات غیرنفتی ( ): 130
3-9-2) توسعه بازارها ( ): 131
3-9-3) جهت گیری بازارها ( ): 132
3-9-4) تعاریف عملیاتی متغیرهای کنترلی: 132
3-9-4-1) مخارج سرمایه ای ( ): 132
3-9-4-2) کارایی بازار ( ): 132
3-9-4-3) تولید ناخالص داخلی ( ): 134
3-10) مدلهای پژوهش 135
3-11) اعتبار درونی و برونی پژوهش 136
3-12) روش واکاوی مدلها و آزمون فرضیات 137
3-13) روش دادههای پانل 138
3-14) روش اثراث ثابت: 139
3-15) آزمون چاو یا F مقید 140
3-16) آزمون هاسمن 141
3-17) آزمون معنی دار بودن مدل 142
3-19) آزمون مربوط به بررسي نرمال بودن توزيع متغيرها 144
3-20) آزمونهای مربوط به مفروضات مدل رگرسیون خطی 144
3-21) فرض نرمال بودن باقیماندهها 144
3-22) فرض عدم وجود همخطي بين متغيرهاي مستقل 145
3-23) فرض مستقل بودن باقیماندهها 146
3-24) فرض عدم وجود ناهمسانی واریانس ها میان باقیماندهها 147
3- 25) فرض عدم وجود خطای تصریح مدل و خطی بودن مدل: 148
3-26) خلاصه فصل 149
فصل چهارم: آنالیز داده ها 154
4-1) مقدمه 155
4-2) آمار توصیفی متغیرهای تحقیق 156
4-3) آزمون نرمال بودن توزيع متغير وابسته تحقیق 157
4-4) بررسي همبستگي ميان متغيرهاي تحقيق 162
4-5) بررسی همخطی میان متغیرهای تحقیق 163
4-6) نتايج حاصل از آزمون فرضيههاي تحقيق 163
4-6-1) نتایج آزمون فرضیه اول تحقیق 164
4-6-2) نتایج آزمون فرضیه دوم تحقیق 168
4-7) خلاصه فصل 169
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 170
5-1) مقدمه 171
5-2) خلاصه پژوهش 171
5-3) نتایج آزمون فرضیه 179
5-3-1) نتایج آزمون فرضیه اول تحقیق 179
5-3-2) نتایج آزمون فرضیه دوم تحقیق 180
5-4) محدودیتهای تحقیق 181
5-5) پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج تحقیق 182
5-6) پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده 183
5-7) خلاصه فصل 183
منابع 184
فهرست جدول ها
جدول2-1: طبقه بندي موانع صادراتي 38
جدول2ـ 2: حمایت های قابل انجام از شرکت های کوچک و متوسط 61
جدول2-1: شاخصهای محاسبه اندازه شرکت و مزایا و معایب آنها 90
جدول 1-3: خلاصه اهم سوابق تحقیقاتی در خارج از کشور 114
نگاره 2-3: خلاصه اهم سوابق تحقیقاتی در ایران 119
جدول 3- 1: روند انتخاب نمونه آماري پژوهش 124
جدول 3-2 فراواني اعضاي نمونه به تفكيك نوع صنعت 125
جدول 3-1: فهرست شرکتهای نمونه آماری تحقیق 149
جدول 3-2: فهرست شرکت های نمونه آماری تحقیق 150
جدول 3-3: فهرست شرکت های نمونه آماری تحقیق 151
جدول 3-4: فهرست شرکت های نمونه آماری تحقیق 152
جدول 3-4: فهرست شرکت های نمونه آماری تحقیق 153
جدول 4-1: آمار توصيفي متغیرهای تحقیق 157
جدول 4-2: نتايج آزمون نرمال بودن متغیر وابسته تحقیق 158
جدول 4-3: نتايج آزمون نرمال بودن متغیر وابسته تحقیق بعد از فرآیند نرمال سازی 160
جدول 4-4: ماتریس ضرایب همبستگی پیرسون بین متغیرهای تحقيق 162
جدول 4-5: نتایج آزمون چاو و هاسمن براي مدل (1) 165
جدول 4-6: نتایج آزمونهای مربوط به مفروضات آماري مدل (1) 166
جدول 4-7 : نتایج آزمون فرضيه اول تحقیق با استفاده از روش اثرات ثابت 167