در این تحقیق از روش خودکاوی روایتی استفاده شده است. نوع تحقیق روایی است، که به انگاره تحقیقات کیفی و تفسیر گرایانه تعلق دارد. منبع داده های این تحقیق خاطرات آموزشی دوره های کارورزی ونیز تجربیات اموزشی در طول دوران تحصیل در مدارس ودانشگاه وهمچنین کتاب اختلالات یادگیری یوسف کریمی واختلال ریاضی، اختلال دیکته نویسی و اختلال خواندن دکتر تبریزی می باشد. تنظیم این پروژه براساس روال زمانی می باشد.
تحلیل داده ها نشان می دهد که نارسایی های آموزشی بیش از حد انتظار در مدارس وجود دارد، لذا در پایان این پروژه پیشنهاداتی برای رفع این نارسایی ها ارائه شده است. قابل ذکر است که این پیشنهادات با توجه به تجربیات قبلی در مدارس ، حضور در دوره های کارورزی، مشورت با اساتید دانشگاه وبا تکیه بر منابع کتابخانه ای ارائه می شود. می توانید این تحقیق علوم تربیتی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
هیچ چیز به اندازه تعلیم و تربیت اهمیت ندارد اینده کشور در دست های اموزش و پرورش و معلمان کشور است.بهترین نسل ها و اماده ترین انها برای تعلیم و تربیت در اختیار اموزش و پرورش است.پایه اول شخصیت انسان ها در سنین نوجوانی و اغاز جوانی در اختیار اموزش و پرورش است.ثروت اصلی هر ملتی نیروی انسانی ان است اموزش و پرورش این ثروت را از بالقوه به بالفعل در می اورد. اعتقاد به مساله تعلیم و تربیت یک اعتقاد عمیق و بنیانی و اصولی است.اموزش و پرورش سنگ بنای اینده کشور است. من به این نتیجه رسیدم من عامل تصمیم گیرنده در کلاس هستم و این برخورد شخصی من است که جو خاصی بوجود می اورد.من به عنوان یک معلم دارای قدرت شگرفی هستم و می توانم زندگی یک کودک را تیره و تاریا پر از سرور سازم. در تمام موقعیت ها این پاسخ من است که اوج یافتن یا فرو نشستن یک بحران و انسان شدن و یا وحشی شدن یک کودک را معلم تعیین می کند.بررسی های علمی نیز نشان می دهد که 35 درصد کودکان در هفت سال دوم زندگی دوست دارند همانند معلم خود باشند . از این رو اگر معلمان دانش اموزان را به رفتارها صفات و نگرش های خاصی دعوت کنند ولی خود در عمل به انها پایبند نباشند اموزش های شفاهی انان نیز تاثیر نخواهد گذاشت .
کارورزی را در دو مدرسه متفاوت گذراندم که فضای فیزیکی و آموزشی هر دو با هم فرق داشت.
موقعیت جغرافیایی
در ترم ۴ به مدرسه ای رفتیم که در منطقه فقیرنشین قرار داشت که فضای مناسبی برای ورزش و تفریح دانش آموزان نداشت و حتی فضای سبزی هم در مدرسه نبود.
در ترم ۶ به مدرسه ای رفتیم که دو طبقه بود و تعداد دانش آموزان زیادی نسبت به فضای مدرسه در کلاس بودند.
وضعیت آموزشی مدارس
وضعیت آموزشی در مدرسه به معلم کلاس بستگی دارددر مدرسه اولی که به همه کلاس ها رفته بودم بعضی از معلم ها با آگاهی و تلاش بیشتر سطح آموزشی کلاس خود را به موقعیت مناسبی رسانده بودند اما بعضی از معلمان این تاکید و تلاش را نداشتند. مواردی که معلمان با آگاهی به آن ها تاکید می کردند عبارتند از:
توجه لازم به تک تک دانش آموزان و جلب کردن توجه آنها به کلاس
ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای پیشرفت در درس
فعالیت های تکمیلی
بالا بردن اعتماد به نفس در دانش آموزان
تسلط معلم بر کلاس
در مدرسه دوم من فقط به یک کلاس رفتم وچون مدرسه پسرانه بود با مدرسه قبلی فرق داشت کنترل کلاس در این مدرسه سخت تر بود و معلم کلاس تاکید زیادی بر کتب درسی داشت و به دانش آموزانی که از لحاظ درسی در سطح پایینی بودند توجه نداشت و این دانش آموزان انگیزه ای را برای پیشرفت نداشتند.
فهرست مطالب
مقدمه..........................................................................................................................5
خانواده: پایه گذار هویت برای یادگیری....................................................................6
تجربیات تحصیلی دوره آموزشی
دوره دبستان..............................................................................................................7
دوره راهنمایی...........................................................................................................7
دبیرستان..................................................................................................................8
دانشگاه.....................................................................................................................9
کارورزی....................................................................................................................10
چالش هایی که در دوران کارورزی با آن مواجه شدم............................................12
تعهدات حرفه ای.....................................................................................................22
منابع........................................................................................................................24