اين مقاله بهره¬گيري از راهکار هوش تجاري در شهرداري الکترونيک را مورد بررسي قرار مي¬دهد. استفاده از فنآوريهاي روز براي مديريت استراتژيک بر شهرداري الکترونيک همچون داشبوردهاي مديريتي ، کارتهاي امتياز متوازن، داده کاوي، انباره دادهها، مديريت دانش و تلفيق آنها با سيستمهاي اطلاعات جغرافيايي راهکاري است که درخدمت مديران و سياستگذاران شهرداري الکترونيک بهمنظور نيل به اهداف شهرداري قرارمي¬گيرد که با پياده سازي آن بخش مديريت و سياستگذاري شهرداري الکترونيک دچار تحولي بنيادين خواهد شد.
اين مقاله همچنين به بررسي جايگاه کنوني هوش تجاري، نحوه بکارگيري فنآوريهاي فوق¬الذکر، نحوه شناسايي و بکارگيري شاخصهاي کليدي عملکرد در شهرداري و چگونگي بهره¬گيري از آنها در اين راهکار، مزاياي بهره¬گيري از هوش تجاري، نقشه راه براي پياده¬سازي راهکار، چالشهاي موجود در پياده¬سازي و نهايتاً دستاوردهاي ناشي از عملياتي¬سازي آن خواهد پرداخت. می توانید این مقاله فن آوری اطلاعات را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
امروزه با رشد فناوري اطلاعات در شهرداريها، حرکت به سوي داشتن زيرساخت¬هاي توانمند فن¬آوري اطلاعات از جمله سيستمهاي اطلاعاتي از چالش¬هاي استراتژيک شهرداريها ميباشد، به شکلي که شاهد آن هستيم در طي دوره¬هاي مختلف مديران با پياده¬سازي سيستمهاي اطلاعاتي مختلف در شهرداري سعي در کسب آگاهي مناسب در خصوص عمليات موجود در سيستم خود مينمايند.
سير تحول سيستمهاي اطلاعاتي در شهرداري، با تولد سيستمهاي درآمد، نوسازي، حسابداري، حقوق و دستمزد در دهه هفتاد در کشور شکل گرفت و با ظهور سيستمهاي يکپارچه شهرسازي و مالي اداري به اوج خود رسيد و تا شکل¬گيري سيستمهاي هوش تجاري در دوره کنوني پيش رفته به شکلي که امروزه کمتر شهرداري¬اي را فارغ از ابتدايي¬ترين سيستم اطلاعاتي مي بينيم. ولي مهمترين ويژگي که دوره کنوني دارد تمايل مديران و سياستگذاران شهرداريها به کنترل و هدايت صحيح فرآيندهاي سيستم خود به صورت لحظه به لحظه و تولد نرم¬افزارها و سخت¬افزار هاي مناسب اين کار ميباشد.
درحالي که سيستمهاي عملياتي همچون درآمد، نوسازي، حسابداري و.. عوامل حياتي براي شهرداري هستند متاسفانه هنگامي که اين سيستمها، عليرغم اينکه تراکنشها و تعاملات دادهها را در پيشخوانهاي شهرداري بخوبي اجرا مينمايند، در برابر گزارش¬گيري، تحليل و دسترسي به دادهها با مشکلات عديده¬اي مواجه ميشوند، که عمده اين مشکلات ناشي از عدم بکارگيري تکنولوژي مناسب در اين زمينه ميباشد.
فهرست مطالب
· چكيده
· مقدمه
· دسته بندي کاربران درشهرداري، نيازهاي آنها و نحوه بهره¬گيري آنها از فنآوريهاي اطلاعات
· هفت مسألهعمده که توسط راهکار هوش تجاري هدف قرار گرفتهاند
· گامهاي پياده سازي هوش تجاري در شهرداري
· تفاوتهاي اساسي بين سيستمهاي عملياتي و هوش تجاري
· نکات مهم در طراحي و پيادهسازي داشبورد
· دستاوردهاي ناشي از پياده سازي هوش تجاري در شهرداري
· به روز بودن اطلاعات
· نتيجه
· مراجع