معمولاً در مسائل مکانيابي هدف حداقل کردن هزينه و يا حداکثر کردن کارايي خدمات است. به عنوان مثال، هدف مساله p-ميانه مينيمم کردن متوسط مسافت خدمتدهي است؛ هدف مساله p-مرکز حداقل کردن، حداکثر مسافت خدمتدهي است. هدف مساله p-حداکثر-پوشش حداکثر کردن تعداد مشترياني است که در يک فاصله مشخص خدمت دريافت ميکنند.
بسياري از مدلهاي مکانيابي هدف برابری را دنبال ميکنند. برای مثال در این مدلها به بررسی فاصلههای مساوي و عادلانه براي ارائه دهندگان خدمت، تقسيم عادلانه مسئوليت يا مشکلات تحميلي و غيره پرداخته میشود. در زمينه مکانيابي خدمات، هدف، برابری و يکسانسازي فاصلههای بين نقاط تقاضا و خدمتی است که به آن نقاط خدمترساني ميکند. اساساً موضوع مکانیابی فروشگاههای زنجیرهای خرده فروشی با هدف برابری در زمینههایی همچون کاهش هزینهها، سهولت دسترسی، توزیع برابر و ... مؤثر است. می توانید این پایان نامه رشته مهندسی صنایع را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
امروزه به اعتقاد اکثر کارشناسان و خبرگان نظام توزیع کالاها، عرضه کالا توسط فروشگاههای زنجیرهای خرده فروشی مناسبترین و بهترین روش برای حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان کشورها است. چرا که در طراحی، ایجاد و فعالیت این فروشگاهها بسیاری از استانداردهای مرتبط با حقوق مصرفکننده و استانداردهای نگهداری و عرضه سالم و بهداشتی کالاها، رعایت میگردند. همچنین در حال حاضر بخش اعظم توزیع کالا در کشورهای معدودی از جمله ایران به صورت سنتی توسط بنگاههای صنفی کوچک صورت میپذیرد که بسیاری از استانداردهای لازم را در این زمینهها رعایت نمیکنند. بر این اساس یکی از موضوعات مد نظر دولت در طرح تحول اقتصادی کشور تغییر و اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات بوده است.
در این پژوهش، با توجه به ضرورتهای یاد شده، برای نیل به اهدافی چون دستیابی تمام اقشار جامعه به كالاهاي مورد نيازشان، جلوگيري از فروش كالاهاي غيراستاندارد، تثبيت قيمت كالا در مناطق مختلف شهري با توجه به يكسان بودن قيمت انواع كالاهاي عرضه شده در كليه شعب واحدهاي زنجيرهاي خرده فروشی، توسعه و ترويج فرهنگ استاندارد كردن كالاهاي توليد داخلي و استفاده از باركد ملي، اصلاح الگوي مصرف، هدايت و حمايت براي توليد اقلام مهم، جلوگيري از توسعه بيرويه واحدهاي تجاري در فضاهاي غيرتجاري و حذف واسطههاي غيرضروري ميان توليدكننده و مصرفكننده، تأکید میشود که فروشگاههای زنجیرهای خردهفروشی به نحوی مکانیابی شوند که مسافت طی شده بین مشتریان و نزدیکترین فروشگاه، عادلانه ارزیابی شود.
همچنین از آنجایی که مکانیابی فروشگاه به ساماندهی نقاط توزیع و ترتیب قرار گرفتن آنها به منظور رفاه و آسایش مصرف کنندگان میپردازد و نیز خدمات رفاهی برای مشتریان زیر مجموعه موقعیت مکانی آنها است و اهمیت ویژهای نیز از نظر میزان فروش، آمد و شد مشتریان و در نهایت سود تولیدکنندگان و رضایت مشتری دارد بر آن شدهایم تا به مکانیابی فروشگاهها بر اساس فاصله بین مشتریان و نزدیکترین فروشگاه ارائه دهنده سرویس بپردازیم.
ضریب جینی، یک واحد سنجش آماری است که برای اندازهگیری میزان نابرابری توزیع در یک جامعه آماری از آن استفاده میشود، این ضریب با نسبتی تعریف میشود که ارزشی بین صفر و یک دارد. یک ضریب جینی پایین برابری بیشتر را نشان میدهد در حالی که ضریب جینی بالاتر توزیع نابرابر را مشخص میکند.
مکان یابی
تحقیقات انجام گرفته در زمینه¬ی مکان¬یابی تسهیلات از گستردگی بسیار زیادی برخوردار بوده و کاربردهای علمی وسیعی در زمینه¬های مختلف داشته است. از زمانی که مساله کلاسیک وبر در سال 1909 به صورت تعیین موقعیت یک انبار با هدف کمینه¬سازی مجموع کل فواصل بین انبار و مشتریان آن فرمول¬بندی شده، تا کنون نظریه¬ی مکان¬یابی بخش فعالی از تحقیقات را، به خصوص در سی سال گذشته به خود اختصاص داده است. مدل¬های مکان¬یابی می¬تواند از تعیین محل احداث یک کارخانه تا یک دستگاه در یک کارگاه، مکان¬یابی یک بیمارستان یا محل استقرار یک آمبولانس در سیستم خدمات درمانی و به طور مشابه بسیاری از زمینه¬های دیگر را شامل گردد.
ساختار پایاننامه
این مطالعه در پنج فصل تنظیم شده است: پس از کلیات تحقیق مطرح شده در فصل اول، در فصل دوم ادبیات تحقیق شامل مبانی نظری و مطالعات انجام شده مرتبط با موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم به روش شناسی تحقیق (مباحث مکانیابی) اختصاص یافته و فصل چهارم به تحلیل یافتههای تحقیق اختصاص یافته است. سرانجام در فصل پنجم خلاصه تحقیق، نتیجهگیری و پیشنهادات ارائه شده است.
فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه 1
2-1- بيان مسأله 2
3-1- ضرورت و اهميت موضوع 3
4-1- اهداف تحقيق 4
5-1- سؤال¬های تحقیق 5
6-1 - قلمرو تحقيق 5
7-1- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 6
1-7-1- مکانیابی 6
2-7-1- ضریب جینی 6
3-7-1- برابری 7
8-1- محدوديت¬هاي تحقيق 7
9-1- ساختار تحقیق 7
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینهی پژوهش
2-1- مقدمه 9
2-2- مکانیابی 9
1-2-2- مفهوم مکانیابی 12
2-2-2- هدف مسائل مکانیابی 12
3-2-2- انواع مسائل مکانیابی 14
3-2- مکانیابی با هدف برابری 16
1-3-2- مروری کلی بر برابری. 19
1-1-3-2- اثرات 21
2-1-3-2- گروهها. 21
3-1-3-2- صفات و مقیاسگذاری اثرات 24
2-3-2- معیارهای برابری 28
4-2- منحنی لورنز و ضریب جینی 43
5-2- پیشینهی مطالعات...................................................................................47
6-2- مروری بر مکان بهینه سیستمهای توزیع (فروشگاه زنجیرهای خرده فروشی).....................................51
فصل سوم: متدولوژی تحقیق
1-3- مقدمه 55
2-3- مدل تقاضای گسسته 55
1-2-3- خصوصیات اولیه 57
3-3- تحلیل تقاضای گسسته 58
1-3-3- فرمول میانه ترتیبی 59
4-3- استقرار یک تسهیل در صفحه با تقاضای گسسته 63
5-3- رویکرد BTST 64
6-3- کرانهای پایین مثلث. 66
1-6-3- کرانهای پایین حقیقی.......................................................................66
1-1-6-3- کران پایین لیپشیتز....................................................................................66
2-1-6-3- کران پایین بر اساس فاصله تکی...............................................................................67
2-6-3- کرانهای پایین هیورستیک(ابتکاری)............................................................67
7-3- مثلثبندی...................................................................................................................69
8-3- روش تجزیه و تحلیل دادهها و ابزارهای تحقیق...................................................................72
9-3- جامعه آماری و روش گردآوری دادهها.....................................................................72
فصل چهارم: تحلیل یافتهها
1-4- مقدمه 74
2-4- معرفی محدوده مطالعه موردی 75
3-4- پیاده سازی رویکرد BTST 77
فصل پنجم: بحث و تفسیر و نتیجهگیری و ارائه پیشنهادها
5-1- مقدمه 82
2-5- مروری بر خطوط کلی پژوهش 82
3-5 پاسخ به سؤالات تحقيق 84
4-5 نتايج تحقيق 85
5-5 پيشنهادات كاربردي 86
6-5 پيشنهادات براي تحقيقات آتي 87
مراجع و مآخذ
الف- فارسی 89
ب- انگليسي 90
پیوست¬
نتایج خروجی نرم افزار 97
فهرست جداول و شکلها
الف) جداول
جدول 1-2 تعریف ابعاد گروه 22
جدول 2-2 خلاصه تحلیلهای انجام گرفته از معیارهای برابری در زمینه مکانیابی تسهیلات 42
جدول 3-2 خلاصه مطالعات در مورد مکانیابی با هدف برابری 50
جدول 1-3 یک طبقهبندی ساده از مسائل مکانیابی کلاسیک 60
جدول 1-4 محدودهی ناحیههای تقاضا 76
جدول 2-4 مکان منتخب با هدف حداقل کردن تابع اختلاف میانگین 78
جدول 3-4 مکان منتخب با هدف حداقل کردن تابع ضریب جینی 78
ب) شکلها
شکل 1-2 نمونهای از منحنی لورنز 33
شکل 2-2 منحنی لورنز و ضریب جینی 44
شکل 1-3 نقاط شبکه در مثلث 68
شکل 2-3 نمودار ورونی و مثلثبندی دلونی 71
شکل 1-4 محدوده منتخب مظالعه موردی 75
شکل 2-4 ناحیه مثلثبندی شده نقاط تقاضا 77
شکل 3-4 مکانهای بهینه فروشگاه 79
شکل 4-4 مکان بهینه فروشگاه در نقطهی با حداقل ضریب جینی........................................79