خواندن و نوشتن در دنیای امروز یک نیاز حیاتی است و فردی که در این دو مهارت اساسی مشکل داشته باشد، در وضع نامطلوبی قرار میگیرد، پس در آموزش دانش آموزان با اختلال خواندن و نوشتن،نیاز است از روشهای آموزشی مناسبی استفاده شود. این دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی یا فعالیتهای روزمرهای که مستلزم مهارتهای نوشتن میباشد، به میزان قابلتوجهی مشکلدارند. نتایج نشان میدهد که27 درصد از کل ناتواناییهای یادگیری را اختلال در املا تشکیل میدهد که خانوادهها و معلمان ظهور این اختلال را بهصورت مشخص در پایه سوم و چهارم گزارش کردهاند.
بیان مسئله
یادگیری اصلیترین عنصر شناختی انسان است که زمینهساز تحول هست. در این میان رسالت اصلی آموزشوپرورش تربیت یادگیرندگانی است که بتوانند به مهارتهای خواندن،نوشتن و حساب کردن نائل آیند که در بین این سه مهارت آموزشی، نوشتن مهمترین وپیجیده ترین مهارت است. بررسیهای انجامشده حاکی از آن است که برخی از دانش آموزان در جریان یادگیری با مشکلاتی برخورد میکنند، به عبارتی باوجود تفاوتهای گوناگونی که انسانها ازلحاظ آموزش و یادگیری باهم دارند، اما بازهم برخی از آنها در جریان یادگیری با مشکلات عدیدهای روبهرو شده و دچار اختلال یادگیری ویژه میشوند (گراهام و همکاران،2001: 84). اختلال یادگیری ویژه یک اصطلاح کلی است که به گروهی ناهمگن از اختلالها گفته میشود که خود را بهصورت دشواریهای جدی در کسب و گوش دادن، حرف زدن، خواندن، نوشتن، استدلال کردن و تواناییهای ریاضی نشان میدهد (هامیل و همکاران،1981: 334-336). که تحت عنوان اختلالهای یادگیری در ریاضی، خواندن و نوشتن نامگذاری میشوند که دراینبین مشکلات عمده نوشتن شامل نارسا یا بد خطنویسی، اختلال در املانویسی و اختلال در انشانویسی است. در دهههای اخیر رویکردهای سنتی یادگیری با ظهور فنآوریهای نوین نظیر چندرسانهای ها، فرارسانه ها و ارتباطات از راه دور دستخوش تغییر شده است و اینکه روشهای آموزشی نیز نیازمند بازنگری است تا بتواند با استفاده از یافتههای نوین پژوهشی بیشترین بازده را برای دانش آموزان داشته باشد و همگام با تحولات حرکت کند و پاسخگوی نیازهای دانش آموزان شود. شما می توانید این پروپوزال رشته علوم تربیتی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
محتوای پروپوزال شامل موارد زیر می باشد.
بیان مسئله
اهداف پژوهش
تعریف واژگان
· اختلال دیکته نویسی
· حافظه دیداری
سابقه انجام پژوهش
· پیشینه داخلی
· پیشینه خارجی
فرضیه های پژوهش
روش انجام پژوهش
طرح پژوهش
نمونه آماری
ابزار اندازهگیری
منابع